Spesiell Husqvarna Remington R.B

Started by BEN74, 10. November 2007 kl. 0:09:38

Previous topic - Next topic

BEN74

Jeg kjøpte nettop en Husqvarna R.B. fra en børsemaker i sverige, den er litt uvanlig da den er kortere en normalt. Den er like lang som en Svensk 8mm remington R.B. Har noen sett denne før? Den ser helt orginal ut med tanke på bajonettfeste og forrsikte. Selger mente det var en spisiell modell for befal. Kan dette stemme? jeg legger med noen bilder. Det ligger en Carlgustav 8mm over og en Kongsberg 12,17 under for sammenligning på det ene bildet.Den er foresten  i veldigt god stand ,senter tent, fin flamme blånering på låsekassa, orginal rem, løpet er fint og blankt ,ser u brukt ut. pusse stanga ser lik ut som de til 8mm R.B. Den har serie nr:3115 slått inn i låsekassa, bånda, løp og kolbe kappa. 1871 er slått inn på låsekassa og under løpet. håper noen kan hjelpe meg med noe info om børsa.
Hilsen BEN74.

Trond

Jeg har ikke akkurat noe særlig intelligent å tilføye her (svenske våpen er ikke mitt bord), men jeg registrerte at bajonettklakken tydeligvis er for sabelbajonett.

The 1867 sword-bayonet For the 1867 rifle. Used by the Navy and a few Jäger-regiments. Handle and crosspiece made of brass, Grip of wood.

Kan dette f.eks. være en jeger-rifle for sabelbajonett eller kanskje noen av marinens våpen var kortere enn hærens?

Trond

krutnarr

Tror dette kansje kan være en forandringsmodell 1860-1864-1868.
Den har ei pipe som er kunn 84cm lang i motsettning til 1860-1868 års gevær som har ei pipe på 92,5cm.

Josef alm skriver i sin bok: "Den 18 nov. 1868 faststàldes modell på forandring fra 1860-1864 års kammerladningsgevær. Den skiljer sig från 1860-1867 års gevær blott dari, att pipan er 84cm lång ock i att siktet sitter omkring 1cm framfor lådhylsan"

BEN74

> Jeg har ikke akkurat noe særlig intelligent å tilføye her (svenske våpen er
> ikke mitt bord), men jeg registrerte at bajonettklakken tydeligvis er for
> sabelbajonett.
>
> The 1867 sword-bayonet For the 1867 rifle. Used by the Navy and a few
> Jäger-regiments. Handle and crosspiece made of brass, Grip of wood.
>

> Kan dette f.eks. være en jeger-rifle for sabelbajonett eller kanskje noen
> av marinens våpen var kortere enn hærens?
>
> Trond

Hei Trond. Du hadde rett. Det er en Svensk Marine Remington m/1867. Jeg fant ut dette da jeg kom over en svensk marine sabelbajonett. Den hadde en merking jeg kjente igjen fra børsa(sirkel med kryss i). Denne merkinga viste seg å være marinens kassaksjonsstempel. Det er stempla på låsekassen (synligt på det siste bildet av børsa) , sluttstykket og hanen. Det er lagd 4200 av disse så serie nr. passer bra. Legger ved et par bilder av sabelbajonetten. takk for hjelpen.    

Hilsen BEN74

Blikkers

Mener dere er på villspor, har aldrig hørt om remington for den svenske marinen. Sabelbajonett ble kun brukt av avdelingene i Norrland og på Gotland. Grunn til at de fleste av disse sabelbajonettene har marines kassasjonsstempel, er at de ble brukt på marines mauser M94 karabiner etter at remingtongeværet ble tatt ut av bruk, alt dette etter opplysninger jeg har.................
Det våpnet som er avbildet må være en prototype eller en uoffisiell ombygging.

Trond

Per Holmbäck er antagelig Skandiavias fremste ekspert på nordiske bajonetter, og skriver som følger:

Sabelbajonett. För gevär m/1867 Remington  
Delades endast ut till flottan.
Modifierades senare på Stockholms Örlogsvarv för att passa till karbin m/1894-14 samt av kustartilleriet till huggare m/1903.  
Sword bayonet. For rifle m/1867, Remington.
Yataghan shaped blade, brass crossguard and pommel, wooden grips.'
Only issued to the Navy.
Were later modified by Stockholm Navy Dockyard (`Stockholms Örlogsvarv') to fit the carbine m/1894-14 and by the coast artillery to cutlass m/1903 (the mortise slot was filled and the press-studwas removed.).  

Svensk M1867 bajonett för Flottan

Trond

jæger justnæs

Her finnes litt mer om stempler.
Bla lenger opp for å finne forskjellige typer stempler.
Min fra Eskilstuna (Ankerstempel) er også stemplet med kråkefoten, flåtens våpenstempel. Hadde du det på parerstangen ved siden av kassasjonsstempelet?
Denne er i ganske god stand, originalfinish og ikke stemlet med kassasjonsstempelet. Dessverre uten balg.
Best når det smeller!

Krutthorn

Skulle gjerne ha sett flere bilder av reima du har til det ene geværet ditt.  Også messingknappen hadde det vært moro å sett nærmere på.  Kunne også ha tenkt meg måla på knappen.

Jeg forsøker å samle opplysninger om gamle reimer, derfor dette sære ønsket.

Mvh
Krutthorn

BEN74

> Mener dere er på villspor, har aldrig hørt om remington for den svenske
> marinen. Sabelbajonett ble kun brukt av avdelingene i Norrland og på
> Gotland. Grunn til at de fleste av disse sabelbajonettene har marines
> kassasjonsstempel, er at de ble brukt på marines mauser M94 karabiner
> etter at remingtongeværet ble tatt ut av bruk, alt dette etter
> opplysninger jeg har.................
> Det våpnet som er avbildet må være en prototype eller en uoffisiell
> ombygging.

Hei Blikkers. Jeg tror det er du som er på villspor. De M/1867 sabelbajonettene   som ble ombygd til å brukes på marines mauser M94 karabiner fikk ny parerstang av stål. Sabelbajonetten jeg har og har lagt ut bilde av er en orginal M/1867 sabelbajonett for marinen med parerstang av messing og ikke av stål som på de som ble bygget omm til å passe på m94 karabinene har. Alt dette og mer kan du lese om på: svenske bajonetter
Dette er en veldigt fin side om svenske bajonetter.

Her er en beskrivelse av m/1867-94-14: Bajonetten för Remingtongevär m/1867 modifierades med ny parerstång av stål.
Ett hundratal karbin m/1894-14 modifierades med ny fästanordning för att kunna ta denna bajonett. Användes vid flottan.

Stämplar på klingan    M
Stämplar på handtaget    8

Disse beskrivelsene og bildene hentet jeg fra: Markus Holst, Min vapensamling. (Linken over).

Det hadde vert fint om du kunne delt de"opplysninger jeg har................." med oss andre. Hilsen BEN74.

BEN74

Jeg fant et morsomt lite stempel på hanen over kasaksjons stempelet som ser ut som et lite anker. Er det noen som har sett dette på andre svenske m/1867 remington rifler?

Hilsen BEN74.

jæger justnæs

> Jeg fant et morsomt lite stempel på hanen over kasaksjons stempelet som ser
> ut som et lite anker. Er det noen som har sett dette på andre svenske
> m/1867 remington rifler?
Da du beskrev "anker" tenkte jeg først på Eskilstunamerket, men jeg tror det rett og slett er et slurvete stempelarbeid av en lærling som fikk så hatten passa etter at kassøren fikk satt et ordentlig tydelig kassasjonnstempel på hanen. Jeg klipte ut, roterte og limte inn ankeret og er rimelig sikker på at forklaringen finner du i de foregående linjer...
Best når det smeller!

BEN74

Hei Jæger Justnæs. Du har nok rett det er et misslykka kassasjonnstempel. Var nok litt for rask når jeg så det stempelet.

Hilsen BEN74.

Yellowboy

Her er flere som er på villspor, etter å ha fått hand om boken "Armenens eldhandvapen, førr och nu" av Josef Alm, dette regnes vel for å være det mest komplette verk som finnes.

Om sabelbajonetter : " Blott flottan och et par norlenska regement fingo sabelbajonetter"

Av 12,17 mm svenske remingtongevær finnes 8 ulike modeller, ingen samsvarer med den på bilde som startet denne diskusjonen.
Modeller:
M/1867
M/1868
M/1874
M/1860/1867
M/1860/1864/1868
M/1870
M/1885
M/1889
Alle er beskrevet med løpslender......Det er ikke nevnt egne for marinen

Rotta

Hei Ben,

Det skulle nå vel aldri være en Husqvarna Modell 8 eller 8A du har fått tak i?  

Nr. 8 er en forkortet utgave av "Remingtongevär Nr. 7", som igjen er en sivil utgave av M/1867.  Den er i følge boka beregnet på "utbildning i skolorna".  Jeg ser kolben på din ser militær ut, og den likner ikke på den jeg har, men det står også i boken at Nr. 7 var i kontinuerlig utviling parallellt med M/1867.

Mer om 7'ern her:
http://www.skydevaaben.com/husqvarna/model7/info.xml

Med ønske om fortsatt God Påske,
Rotta
-Rotta

Leidangsbonde

Hei Ben!
Og riktig trivelig påske.Mulig bare det er jeg som ikke har fått det med meg,men hva står egentlig på discen på kolben.Siden den ikke er ombygd til 8mm og er nummerlik på kolben, burde ikke den indikere regimentet den var brukt?
Mvh Leidangbonden med ønske om en fortsatt god påske