Tengene fra Lee har kommet

Started by Øyvind F., 21. July 2008 kl. 10:25:40

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Som dere kan se av denne nyhetssaken så er tengene fra Lee endelig ankommet Norge. Kulene ser slik ut:

Remington
Kula veier ca. 380 grains, dvs. 20 grains mer enn originalen, som riktignok hadde hulbase. Diameteren på det øverste båndet er 12,7 mm, mens den måler 12,62 mm nederst. Dette gjør at den blir lett å lade for dere uten ladeverktøy.

Jeg har prøvd ti skudd med 50 grains sveitser 3 (FFg) på 50 meter. Kulene var av reint bly, det ble ikke brukt mellomladning, og kula ble satt direkte ned på kruttet. Kula ble smurt med SPG. Det ble ikke pusset mellom skuddene eller brukt blåserør. Samlingen var ikke allverden, men den var innenfor åtteren på halvmeterskiva. Kula så ut til å være stabil, og det var pene sekskantede hull i skiva.

Jarmann
Jarmannkulene veier 337 grains, med andre ord nøyaktig det samme som de papirviklede originalkulene. Diameteren er hele 10,5 mm, noe som er altfor stort for kammeret på min Jarmann-rifle. Jeg sizet mine kuler ned til .401", eller 10,19 mm, og det gikk greit. Jeg får skaffe meg en sizer som er rundt 10,35 mm tenker jeg, men jeg testet likevel de sizede kulene på 50 meter for å se hvordan det gikk. Kulene var for øvrig støpt med reint bly.

Jeg ladet med 70 grains sveitser 3 (FFg), og hadde litt semulegryn mellom krutt og kule. Ingen mellomladning. Kula ble satt såpass dypt i hylsa at den siste smørerilla ble dekket. Kulene ble smurt med SPG.

Det ble skutt på 50 meter, og det ble brukt blåserør mellom hvert skudd, men ingen pussing. Jeg startet med rent løp. Samlingen på ti skudd så slik ut etter skyting:

Samlingen måler ca. 6,5 mm. De siste fem skuddene samlet innenfor 2,8 mm. Kulene så også her ut til å være stabile, og hullene var runde og fine.

Jarmann og patroner ladet med nye kuler.

18 lødig kammerlader
Kammerladerkula er identisk med NEI-kula som er testet tidligere, og jeg har ikke skutt med Lee-kula enda. Lee-kula måler mellom 17,40 og 17,45 mm i diameter, mens NEI-kula måler mellom 17,45 og 17,5 mm.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

reldor

Hei Øyvind

Jeg sendte deg e-post før jeg hadde lest hele saken , beklager:-)

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

qualibra

Hei Øyvind.Beklager jeg også.Det var vansklig å ikke bli ivrig,så jeg gjorde det samme som Reldor.:-(Jeg må innrømme at jeg i grunnen hadde avskrevet disse tengene fra Lee,og har nettopp skaffet meg en .69kaliber mini'etang til kammerladeren.Denne har jeg fått laget en bånnplugg til,som gjør kula et "bånd" kortere.Dette har selvfølgelig ingenting å si for kjøpet av den tanga som nå har kommet.Jeg er kjempeglad for at de endelig har dukket opp,og nå har jeg jo to tenger til KL!:-D
qualibra

Balcar

Jeg har ikke bestillt tenger, er det mulig å få kjøpt, eller er det bare de som har bestillt som får nå?

Øyvind F.

> Jeg har ikke bestillt tenger, er det mulig å få kjøpt, eller er det bare de
> som har bestillt som får nå?

Det er enormt mange som har spurt om dette, og det er sikkert mange som ikke har fått svar fra meg også, noe jeg beklager. Det er kun de som har bestilt som får, men jeg har et par tenger til overs i hvert kaliber. Disse vil bli lagt ut for salg utover høsten, men det nytter ikke å forhåndsbestille. Det blir først til mølla, så det er bare til å følge nøye med på svartkrutt.net :-D

E-post vil for øvrig bli sendt ut til de som har bestilt i begynnelsen av neste uke.
Øyvind F. - forum admin

arilar

> E-post vil for øvrig bli sendt ut til de som har bestilt i begynnelsen av
> neste uke.

Toppen!
Började nästan bli orolig:)
Hälsn.,
ARILAR

Øyvind F.

> Började nästan bli orolig:)

Norrbaggen har haft semester! :-D

Tengene kom på 235,- kroner per stk. inkludert mva., eksportgebyr og flyfrakt.

I tillegg kommer det 10,- kroner per forsendelse i emballasje. Jeg sender tengene i en boblekonvolutt som tar opptil tre tenger. For de som har bestilt seks tenger eller mer så sender jeg tengene som egenemballert pakke.

Portosatsene blir som følger:

1 eller 2 tenger: 55,- kroner (87,50,- i resten av Europa) + 10 kroner i emballasje
3, 4 eller 5 tenger: 120,- kroner (175,- i resten av Europa) + 20 kroner i emballasje
6 eller mer: 135,- kroner

Jeg sender en e-post til hver enkelt av dere med kontonummer og sum i løpet av kvelden. Tengene sendes når betalingen er inne på konto.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da har alle som har bestilt fått en e-post med betalingsinformasjon. Dersom du ikke har fått e-posten din, sjekk eventuelt spamfilteret eller kontakt meg.
Øyvind F. - forum admin

qualibra

Tusen takk for utmerket initiativ og innsats,Øyvind.Driver allerede og støper kammerladerkuler jeg.:-P
qualibra

Øyvind F.

Takk for det, Qualibra. De fleste tengene er sendt ut nå, i hvert fall til dere som betalte før fredag kveld.

Jeg har også prøvd ti skudd med kammerladerkula for å se om den var stabil, og det så greit ut. Den veier forresten ca. 660 grains.

Avstanden  er ca. 70 meter, og det er brukt 80 grains sprengkrutt. Kulene er smurt med SPG og er satt rett oppå kruttet uten mellomladning.

Nå skal det blir spennende å se om det er noen som treffer noe med kulene. :)
Øyvind F. - forum admin

arilar

Hei Öyvind!!
Tängerna anlände idag och ser väldigt fina ut. Förhoppningsvis tid för utprovning framöver. Många tack!!!!
ARILAR

qualibra

Hei igjen.Prøvde kulene i går,og skaut samtidig inn et erstatningssikte,som jeg var heldig å komme over.Kulene samlet helt nydelig i mi børse!:cool:Jeg lader med 110grain av det samme kruttet som jeg antar at du bruker,og skyter på 100 meter.Jeg bruker også den pappskillingen som jeg har nevnt før,mellom kula og kruttet.Min logiske sans,forteller meg at det er bra at ikke kruttgassen blåser forbi kula.:-D hehe.Smører kammeret fullt med fett oppå kula.Pusser ikke mellom skuddene.Lot treffpunktet være litt høyt,ettersom jeg skaut fra benk.Det kan fortone seg annerledes når jeg ligger.Treffpunktet kan variere fra bane til bane også,noe jeg sikkert ikke er alene om å ha erfart.Dette ser meget lovende ut til stevnet på Lørdag.;-)
qualibra

Øyvind F.

Godt å høre at folk begynner å få tengene sine. Det er kun tre personer jeg ikke har sendt til. Den ene sender jeg til i kveld siden han betalte i går, den andre har jeg hørt fra og han var i utlandet da e-postene ble sendt ut. Den tredje har jeg ikke hørt noe fra, muligens pga. ferie.

Det er også godt å høre at kulene faktisk fungerer. Hvor bra samling er bra, qualibra? :)
Øyvind F. - forum admin

chiefen

> den andre har jeg hørt fra og han var i utlandet da e-postene ble sendt ut.

Tror konasjene er underveis til en konto nær deg nå:-), Jeg derimot blir på feil side av nordsjøen enda en stund:-(

qualibra

Hei.Jo,jeg skaut inn siktene,og da jeg var noenlunne fornøyd med treffpunktet,så skaut jeg 10 skudd innenfor 10cm.Syns det er greit jeg.:-)Skal ikke påstå at jeg gjør det hver gang,men allikevel.Skulle gjerne ha sendt bilde av skiva for ikke å bli beskyldt for løgn,men det skårter på utstyr og dataferdigheter. Hilsen Eldar.
qualibra

qualibra

hei.Beklager at jeg skrudde foventningene i været før stevnet på Lunner i går.Det viste seg at det ikke var lurt å skyte inn børsa i benk.Det er jo selvfølgelig to forskjellige ting,det å skyte i benk og å skyte liggende.Det burde jeg tross alt forutsett.Dette viste seg med overveldende kraft i går.:lookaround:Skal teste med svakere ladning og andre mellomladninger i dag.Det er nok ikke noe gæli med kula,det var nok "the nut behind" + dårlig innskytning av siktene.:lol3:Skal aldri skryte på meg forventninger på nettet mer!:angry:Kommer sterkere tibake med nøkterne referater.   Eldar.
qualibra

The Norwegian

Takker så mye for tengene Ø.Gleder meg til å få støpt litt.Var det stemning for å bestille flere 18 lødige tenger?  SKulle gjerne ha hatt ei slik tang om så er.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

laffa

Remingtontanga er helt ubrukelig. Den lar seg ikke lukke skikkelig uten at man kakker og banker på tanga. Tanga er også nesten umulig å åpne etter fylling. Dette tror jeg skyldes at fettrillene ikke er konet, og at festene til selve tanga er plassert feil på blokka, slik at denne blir vridd under åpning, og hele driten kiler seg fast.

laffa

chiefen

> Remingtontanga er helt ubrukelig. Den lar seg ikke lukke skikkelig uten at
> man kakker og banker på tanga. Tanga er også nesten umulig å åpne etter
> fylling. Dette tror jeg skyldes at fettrillene ikke er konet, og at
> festene til selve tanga er plassert feil på blokka, slik at denne blir
> vridd under åpning, og hele driten kiler seg fast.
>
>   laffa

Har du smurt den som beskrevet i papirlappen som (snannsynligvis) fulgte med?

qualibra

Hei Laffa.Er i grunnen enig med deg,i at 12mm tanga har noen konstruksjonsfeil.Må som du sier,knerte kraftig på det ene "benet" for å åpne den,og den ene styrepinnen som skal lede halvdelene sammen,falt ut med en gang.Jeg fortsatte imidlertid med støpingen uten den styrepinnen,og det gikk på et vis.Jeg passet godt på at blokka lukket seg så dagslyset i mellom forsvant(så langte det lar seg gjøre,vel å merke).Hadde litt tinn i legeringen.Det var den utveien jeg fant for å slippe rynkete kuler.Men det ble da kuler av det til slutt.Har ikke skutt med dem enda.Dere hører nok fra meg når det er prøvd.:-D  Eldar.
qualibra