Tengene fra Lee har kommet

Started by Øyvind F., 21. July 2008 kl. 10:25:40

Previous topic - Next topic

nevS

Har dere prøvd å sote tengene i tillegg til å ha i tinn i legeringen,
noen ganger har jeg opplevd å måtte sote godt før bruk.

jeg bruker et stearinlys til å sote tanga med før støping noe som gjør at den blir glattere innvendig.

når det gjelder rynkete kuler så kan hele problemet ligge i måten tanga blir fylt på, hvis tanga er varm nok og dere fortsatt får skrukkete kuler så må dere fylle fortere, jeg har borret opp hullet i lee gryta mi for å få fylt 515141 tanga til lyman som jeg hadde dette problemet med,

Samtidig kan det lønne seg å rense blyet med voks i gryta og røre som pokke for å få vekk urenhetene som er i blyet etter at du har satt til tinnet jeg bruker under 3% med bly i det jeg støper på det blyet jeg har tilgjengelig.

Problemet med at det detter ut betar av Lee tenger er ikke noe nytt, det er bare sånn det er.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

> Remingtontanga er helt ubrukelig. Den lar seg ikke lukke skikkelig uten at
> man kakker og banker på tanga. Tanga er også nesten umulig å åpne etter
> fylling. Dette tror jeg skyldes at fettrillene ikke er konet, og at
> festene til selve tanga er plassert feil på blokka, slik at denne blir
> vridd under åpning, og hele driten kiler seg fast.

Å kalle den ubrukelig mener jeg er å ta litt i. Jeg har bare støpt et par hundre kuler med min, men jeg synes ikke den er så aller verst. Den er ikke god å støpe med, men jeg vil ikke kalle den ubrukelig. Det er nå en Lee-tang. I motsetning til kammerlader- og jarmanntanga så virker den noe mer skjør. Jeg liker generelt ikke tohullstenger, for disse er mer utsatt for slark sammenlignet med enhullstenger.

Lukking har jeg ikke hatt problemer med, men åpningen kan være noe treg. Når jeg lukker tengene mine, enten det er stål- eller aluminiumstenger, så hviler jeg alltid tanga på klubba jeg slår på kutteplata med. Dette gjør at lukkingen styres bedre. Denne metoden bruker jeg på alle tenger jeg støper med, enten det er stål, messing eller aluminum.

Jeg smører alle mine aluminiumstenger med NEIs «mold prep> på styrepinner, inni forma og på alle flater der metallet gnisser mot hverandre. Som nevS sier så kan du også bruke sot fra et talglys for å få kulene til å slippe bedre. Det er også mulig at det er grader inni forma som gjør at kula henger igjen.

Aluminiumstenger må tas for det de er, og dersom du «kakker og banker> for mye på den så er jeg redd at det gjør vondt verre. Alle tenger krever sin egen teknikk, og det kan ta litt tid å finne ut av den.

Det jeg husker best fra støpingen med remingtontanga var at jeg måtte støpe opp mot 100 kuler før de ble som de skulle, noe som ikke er uvanlig med tenger fra Lee. Når først olja i formen er borte så bruker de å være ganske så lettstøpte. Men, de må behandles forsiktig, og bør ikke brukes dersom du er i dårlig humør. Disse tengene tåler ikke at du er hardhendt med dem.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

chiefen

Smører alle mine tenger med Alox kulefett på styrepinner og styreflater og også skruen og området rundt kutterplata.

Når jeg tar i bruk en ny Lee-tang sjekker jeg at det ikke er noen synlige grader i/på formen, tar av kutterplata og gir denne en omgang med smergel for å se at den er rimelig plan, setter sammen tanga igjen og vasker den grundig med Electrosolve/Electroclean/Bremserens. Så soter jeg hulromene grundig med stearinlys eller acetylen, et skikkelig lag med sot.
Dypper så tanga i smeltet bly(det holder å dyppe et hjørne) og holder den der til at blyet ikke sitter fast på overflaten av tanga. Så smører jeg med Alox og begynner å støpe, veldig ofte blir alerede de første kulene bra.

Neste gang jeg skal bruke tanga soter jeg den, varmer og smører-tar kanskje 2minutter.

Lee er billig, men helt OK synes jeg:-), jeg har fremdeles min første tang fra Lee, en C309-150F kjøpt hos Trøndelag våpenimport i -93 og den er det støpt MYE med!

chiefen

Leidangsbonde

Tusen takk for tengene! Har fått støpt et 50talls kuler med Remingtontanga. Og jeg synes den virker helt grei. Så jeg har nok vært heldig med min. Har angret meg bittert på at jeg ikke tok under på Øyvinds hint om den sivile kula også.Det hadde vært flott og fått laget en slik tang også ,hvis det blir flere kuletang prosjekt.Med sentertenning er den jo tross alt en sivil patron,så det vil jo være vel så historisk korekt.Har ikke fått prøvd kulene ennå,men ville bare si mange takk og at jeg er fornøyd.

runastav

>
> Lee er billig, men helt OK synes jeg:-), jeg har fremdeles min første tang
> fra Lee, en C309-150F kjøpt hos Trøndelag våpenimport i -93 og den er det
> støpt MYE med!
Eg slår deg Chiefen, den gamleste LEE tanga mi runkule 451" kjøpte eg samme plass i trur det var 1976;-) Og den har støpt maaaaangen tusen kuler, så klag ikke på LEE folkens billigt og godt:-)
Mvh Runar

qualibra

Hei.I går skaut jeg et par serier med kulene fra Remingtontanga.Det jeg kan si er at de går bra,så lenge jeg gjør mitt.Det vil si,at jeg holder konsentrasjonen oppe,og "følger" skuddet i gjenom.De skuddene som føltes gode i smellen,de satt like tett som med noen annen kule jeg har prøvd i denne patronen.Håper å få investert i et kamera,slik at jeg kan få lagt ut bilder til underbyggelse av det jeg skriver her om skyting.Blir liksom mer substans i påstandene da.Jeg har ingen grunn til å klage på presisjonen så langt,i alle fall.:-)
qualibra

jæger justnæs

Hadde en liten støpeseanse med 10,15 og 12,17 hos krutnarr i går kveld. Fjernet litt grader og sotet tanga som vanlig og tengene fungerte helt greit. Som de fleste Lee-tengene jeg har styrte jeg også disse under lukking med pinnen jeg slår på kutteplaten med. Nå er det bare å glede seg til utprøving på banen.
Takk for tengene, Øyvind! :ok:
Best når det smeller!

jæger justnæs

Da har jeg gjort klar en liten bunt med 12,17x44. Håper på anledning til å skyte på lørdag. Tenkte å prøve kula i skytterlagskammerladeren. Lada med snaue 60 grain Wano PP, kule smurt med SPG. Ingen mellomladning. Satte en liten krymp over framre drivbånd. Går dette bra kommer jeg til å kommentere det, blir det stille fra meg har det gått på raua.:-D
Best når det smeller!

Øyvind F.

> Går dette bra kommer jeg til å kommentere det, blir det stille fra meg  
> har det gått på raua.:-D

Jeg mistenker at JJ sprer om seg med sin gode humor her, men dere må jo rapportere om det går dårlig også, slik at vi får et korrekt helhetsbilde. :-)

Det er fremdeles én person som ikke har gjort krav på kuletanga si. Dersom den ikke blir gjort krav på innen en måned, så er det sikkert noen andre som har behov for den.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

> ...men dere må jo
> rapportere om det går dårlig også, slik at vi får et korrekt helhetsbilde.
Jeg skjøt 6 patroner forleden, 50m stående lang arm på 0,5m-skive. Alle satt i svarten. Litt rundtomkring men det kan nok tillegges skytteren. Ser bra ut så langt.:-)
Best når det smeller!

Øyvind F.

Nå har jeg testet jarmannkulene kalibrert til .408" eller 10,36 mm. I praksis var kulene 10,38 mm etter kalibreringen. Resultatene skulle vise seg å bli en del dårligere sammenlignet med ladningene som hadde kuler som var presset ned til .401" (10,19 mm).

Denne gangen prøvde jeg to 10-skuddsserier. Den neste forskjellen var at den ene serien hadde kuler støpt av rent bly, mens den var ladet med kuler støpt med en legering bestående av 1 del tinn og 20 deler bly. Ladning, avstand og prosedyre var identisk med forrige gang.

Først ut var serien med tinnlegering. Resultatene var dårligere forventet, og samlingen målte 11,8 cm.

Neste serie med kulene av rent bly var katastrofalt dårlig, og bare til å kaste i søppelbøtta. Jeg får beklage at "samlingen" ikke er målt, men jeg hadde bare skyvelær med meg. Neste gang får jeg ta med meg tommestokk! De tre øverste skuddene er ikke stabile heller, og hullene har litt nøkkelhull-form.

Det ser i hvert fall ut til at min Jarmann foretrekker litt mindre kuler. Muligens blir det hele for trangt når kruttslammet bygger seg opp i løpet.

Det neste får være å prøve .401"-kulene med tinnlegering, eller skaffe en sizer som er ca. 10,28 mm, og se om et hjelper. Er det andre som har fått prøvd disse kulene?
Øyvind F. - forum admin