Hjelp til ID av våpen deler

Started by HAF, 06. October 2008 kl. 18:53:49

Previous topic - Next topic

HAF

Hei,

Har liggende noen deler av flintlåsvåpen som eg lurer på hva dei er av.
Bilde 1: Låset er 18cm langt, har to stempler på midten ser ut som en speilvendt D og en N

Bilde 3: Løpet har et dypt stempel og noen streker og et X på undersiden.
Løpet er 97cm langt og en diameter på 33mm og cal. ca 19,5mm og ser ut som det kan vere kappet av noen cm. Det er åtte kantet 25cm fra svansskruen og går over i rund med flate som går helt fram til pilspissavsluttning 4,5cm foran framsiktet som er av jern. På begge sider er 1 av åttkantene brutt med et skrått spor se bilde 5

Bilde 5
Oppå løpet ved svansskruen er et stempel som ser ut som en krone se bilde 6

Bilde 6
Løpet har 4 ører under til stifter, det fremste er dobbelt det ene har støre hull, muligens for reimfeste??

Løp og lås er ikke av samme våpen

Mvh HAF

Trond

På grunn av sikringshaken er det "temmelig overveiende sannsynlig" at det er en svenske. Fasongen på låsblikket indikerer at den kan være temmelig gammel, antagelig ikke særlig senere enn ca 1740 og muligens endel tidligere.

Pipen kan derimot være vesentlig nyere (må se bilde av hele pipen for å kunne være litt mer presis her). Den kan faktisk være så sen som fra slutten av 1760-årene. Kommer begge disse delen fra ett originalt våpen?

Trond

Oooops, så først nå at de hørte til to forskjellige våpen. Sitter på hytta uten litteratur eller våpen, men mener pipen godt kan være en DkN M1769.

HAF

Hei,
Takker for svar!
Legger inn et bilde av heile pipen

Mvh HAF

krutnarr

Hei. Ja låsen ser ivertfall svensk ut. Legger inn et bilde av min m1762-lås som er 18,4cm lang. Mye likt der. På samme bilde ser du løpet fra ei rifle til bøssemaker Hans Frode Petersen. Den har også slike utfilte fliker på overgangen fra 8-kanten til "nesten "rund. (på denne er løpet flatt oppe og under, kunn sidene er filt runde)Legger også ved et bilde av løpsmunningen som har samme "pil" som på di.

HAF

> Hei. Ja låsen ser ivertfall svensk ut. Legger inn et bilde av min m1762-lås
> som er 18,4cm lang. Mye likt der.

Hei
Takk for opplysningen og bildene. Det er ikkje tvil om at disse to låsene er av same våpentype.
Kunne du lagt inn et bilde av andre siden med låsblikket? Det blir vel noe børsmekking av dette. Kan vel likegodt sette delene sammen til en muskett som at dei ligger å slenger hver for seg

Mvh HAF

Dragon

Hei HAF, det "halve" Probe stempelet på pipens bakre del ser ut som et Probe stempel fra F5(1746-1766) sin tid.

Ditt stempel:

Rett nedenfor kronen i stempelets øvre del ser det ut som om vi ser "halen på F'en i et F5 Probe stempel. Her et av mine for sammenligning:

Det ser ut som at din svaneskrue er blitt skiftet under pipens brukstid, og at den andre halvparten av stempelet satt på svaneskruen pipen hadde da den ble probert.