Hvor får man kjøpt svartkrutt ?

Started by chiefen, 24. October 2008 kl. 18:46:04

Previous topic - Next topic

sportskytter

Hvor får man kjøpt svartkrutt og behøver man noe annet en våpenkort for å kjøpe dette ?

The Norwegian

Du trenger oppbevarings tilatelse fra brannvenet go kjøpe tilatelse fra onkel.
Du må ha et egnet sted til dette ute,garsje,bod etc.Som brannvesnet godkjenner,så er det av sted til onkel for å få tilatelsen.Men det står en masse om akurat dette i andre tråder,søk og du vil finne;-)
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

sportskytter

> Du trenger oppbevarings tilatelse fra brannvenet go kjøpe tilatelse fra
> onkel.
> Du må ha et egnet sted til dette ute,garsje,bod etc.Som brannvesnet
> godkjenner,så er det av sted til onkel for å få tilatelsen.Men det står en
> masse om akurat dette i andre tråder,søk og du vil finne;-)

Hvorfor er det slik er svartkrutt farligere en røksvakt? kan man ikke kjøpe vanlig røksvakt krutt vist man driver med hjemmelading ?

The Norwegian

Du behøver ikke å sitere all tekst,les forums regler ang.dette (ikke for å være nebbete)

Men søk på oppbevaring,tilgjenglighet,svartkrutt selges osv.Bruk søke motoren vår.Alt du trenger å vite står der.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Fulmen

> Hvorfor er det slik er svartkrutt farligere en røksvakt? kan man ikke
> kjøpe vanlig røksvakt krutt vist man driver med hjemmelading ?

Svartkrutt har lavere antenningspunkt og større risiko for eksplosjon ved brann, og har derfor en annen klassifikasjon enn røyksvakt krutt. Riktig eller feil, sånn er det bare.
There's smoke in them powders

sportskytter

Så selv i veldig små mengder må det søkes om tillatelse ?:crying:

us30

Eg bruker å kjøpe svartkruttet eg bruker på felleskjøpet i Molde! der får eg kjøpt 3 kg pakker til ca 70 kr kiloen + moms. Det kalles sprengkrutt og er beregnet på saluttkanoner, men fungerer perfekt til flere typer våpen. Det er en fordel å solde kruttet da noe er ganske grovt. Tillatelse fås ved lensmanskontoert.

chiefen

> Eg bruker å kjøpe svartkruttet eg bruker på felleskjøpet i Molde! der får
> eg kjøpt 3 kg pakker til ca 70 kr kiloen + moms. Det kalles sprengkrutt og
> er beregnet på saluttkanoner, men fungerer perfekt til flere typer våpen.
> Det er en fordel å solde kruttet da noe er ganske grovt. Tillatelse fås ved
> lensmanskontoert.

Hva solder du dette kruttet med?

us30

> > Eg bruker å kjøpe svartkruttet eg bruker på felleskjøpet i Molde! der får
> > eg kjøpt 3 kg pakker til ca 70 kr kiloen + moms. Det kalles sprengkrutt og
> > er beregnet på saluttkanoner, men fungerer perfekt til flere typer våpen.
> > Det er en fordel å solde kruttet da noe er ganske grovt. Tillatelse fås ved
> > lensmanskontoert.
>
> Hva solder du dette kruttet med?

Har brukt vanlige melsold av plast og metall, men plast er å anbefalle med tanke på gnist. Noe av kruttet er finere en 4f, men kan brukes til fengkrutt. Her er det bare å prøve seg fremm. Det er iallefall billig krutt.

krutnarr

> Har brukt vanlige melsold av plast og metall, men plast er å anbefalle med tanke på gnist.

Hei.
Syntes jeg bare måtte smette inn en liten komentar her. Det å bruke plast er IKKE å anbefale. Statisk elektrisitet er en skummel sak som ikke det er så lett å kontrolere. Kruttkorn som "gnisser" mot plast kan føre til at det oppstår høye spenninger som igjen kan gi en utladning ved hjelp av en gnist. Som eksempel er en plastkam i tørt hår. (morro i mørket for den som er nyskjerrig på å prøve;-) )
Bruk kun messingsikter når krutt skal siktes. Det er trykt

chiefen

Og passende messingsikter får en kjøpt hvor?

qualibra

Hei.
jeg har brukt et dørslag eller hva det heter, av aluminium til å sikte krutt.Funker helt utmerket, og er ikke statisk.:-)
qualibra

Fulmen

Det viktigste er nok at det ikke er statisk , messing er selvfølgelig det beste men alle metaller bør fungere så lenge en ikke bruker makt for å presse kruttet gjennom. 2Fg har typisk korning 0,6-1,2mm, 3Fg 0,3-0,9mm.
There's smoke in them powders

us30

> > Har brukt vanlige melsold av plast og metall, men plast er å anbefalle med tanke på gnist.
>
> Hei.
> Syntes jeg bare måtte smette inn en liten komentar her. Det å bruke plast er IKKE å anbefale. Statisk elektrisitet er en skummel sak som ikke det er så lett å kontrolere. Kruttkorn som "gnisser" mot plast kan føre til at det oppstår høye spenninger som igjen kan gi en utladning ved hjelp av en gnist. Som eksempel er en plastkam i tørt hår. (morro i mørket for den som er nyskjerrig på å prøve;-) )
> Bruk kun messingsikter når krutt skal siktes. Det er trykt

Hei.

Mulig du har rett, men alt svartkrutt eg har kjøpt di siste åra har vært levert i enten plastbokser eller plastposer. Mulig det er en spesiell type plast, men det vites ikke. Man skal iallefall være forsiktig.

Remington

Er det noen som har nevnt Engelsrud Pyroteknisk i Oslo?

Hvis ikke - De har tidvis krutt, men det begynner å bli dyrt (ca 650,- pr kilo) og dyrere skal det bli...:-P

ellers var det litt av en prosess å få kjøpetillatelse. Brannvesenet her var usikker og politiet enda mer usikker på prosessen. Men når først brannvesenet (som er lokal tilsynsmyndighet for DSB) gav tillatelse til lagring (inntil 5 kg) var turen og ekspederingen hos politet en "over disk sak."

Nå kan de det!