Ny bok om riflebenk

Started by Øyvind F., 17. April 2004 kl. 15:10:32

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Steven Bookout fra Toad Hall Rifleshop og hans tidligere lærling Alan Neubauer er i disse dager ute med en ny bok. Den nye boka beskriver hvordan du kan lage din egen riflebenk fra bunn av, lik den som Bookout bruker i sitt verksted. Riflebenken er ellers av samme type som børsesmedene brukte på 16-, 17- og 1800-tallet.

Boka finnes også i CD-versjon der du også får noen filmklipp med på kjøpet.

Jeg kan skrive under på at løp riflet på gammeldagse riflebenker skyter bra. Bookout laget en langrifle til meg for noen år siden med hjemmelaget løp og det finnes ikke maken til det når det gjelder presisjon. I hvert fall ikke i min våpensamling. Her er coverbildet på boka:

Boka kan bestilles fra hjemmesidene til Steven Bookout: Toad Hall Rifleshop
eller hjemmesidene til Alan Neubauer: Hoot Al's Rifleshop

Prisen er $30 for enten bok eller CD.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Fagerstad

> Steven Bookout fra Toad Hall Rifleshop og hans tidligere lærling Alan
> Neubauer er i disse dager ute med en ny bok. Den nye boka beskriver
> hvordan du kan lage din egen riflebenk fra bunn av, lik den som Bookout
> bruker i sitt verksted. Riflebenken er ellers av samme type som
> børsesmedene brukte på 16-, 17- og 1800-tallet.
>
> Boka finnes også i CD-versjon der du også får noen filmklipp med på
> kjøpet.
>
> Boka kan bestilles fra hjemmesidene til Steven Bookout (Toad Hall
> Rifleshop): http://www.midiowa.com/toadhallrifleshop/
> eller hjemmesidene til Alan Neubauer (Hoot Al's Rifleshop):
> http://www.midiowa.com/hootalrifleshop/
>
> Prisen er $30 for enten bok eller CD.

Eg slo til og i dag fekk eg både bok og CD i posten. Det kosta $40 for begge inkl. porto. Absolutt ingen ublu pris! Men det kan kanskje bli litt dyrt i lengden for no har eg plutseleg fått lyst på eit skikkeleg arbeidsrom, verktøy etc... :-D  Karane er svært hyggelege å handle med, eg hadde litt kluss med Paypal-kontoen min, men dei var tolmodige som berre det! :ok:

Pelsjeger

Hvordan fungerer en slik maskin egentlig?

Fagerstad

> Hvordan fungerer en slik maskin egentlig?

Har ikkje lest så nøye enda, men du får vel eit visst inntrykk frå bildet som er i den første postinga. Ein står og skavar av ørlite metall gong for gong. Eg trur ein må føre løpet fram og tilbake 2-3000 gonger for å få til litt rifling som monnar. Det er ikkje gjort på ein, to, tre...

Helge. F

> > Hvordan fungerer en slik maskin egentlig?
>
> Har ikkje lest så nøye enda, men du får vel eit visst inntrykk frå bildet
> som er i den første postinga. Ein står og skavar av ørlite metall gong for
> gong. Eg trur ein må føre løpet fram og tilbake 2-3000 gonger for å få til
> litt rifling som monnar. Det er ikkje gjort på ein, to, tre...

Liker ikke å skryte , men har laget meg en riflingsbenk allerede.Dog ikke helt som den i boka, men den virker bra og den var noe lettere og lage med hensyn til utstemming av treværk osv, her trenger du bare et spor med riflestigning.
Jeg ble interessert i og lage riflingsbenk for ca et år tilbake og begynte
å se ute på nettet for og se om jeg kunne finne noe info.Jeg fikk noen hint om hvordan det fungerte, så jeg laget min egen design.
Hvis dere her på forumet er interesser, kan jeg godt legge ut noen bilder og forklaringer av hvordan min er/fungerer og hvordan jeg lagde den.Det eneste som er problemet er at man( bør ha tilgang ) til dreibenk til å til virke riflingshodet, men det er ikke umulig å lage den uten.

Milorg

Jeg er hvertfall intressert. Jeg har en del framtidige prosjekter jeg gjerne ville laget riflet løp på.

Helge. F

> Jeg er hvertfall intressert. Jeg har en del framtidige prosjekter jeg
> gjerne ville laget riflet løp på.

Da skal dere få noen bilder. osv, men jeg trenger bare litt tid på meg.
Har ikke begynt og ta noen bilder ennå, Men senest til helgen bør jeg ha fått lagt ut noe info med bilder :-) .