Noen som vet hva dette er?

Started by Rotta, 30. December 2008 kl. 9:08:18

Previous topic - Next topic

Rotta

-Rotta

Rook

The Norwegian

Er ikke det en sånn 1874/88 Mauser tro? jeg er ikke sikker.....
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

35 VRM

Hmmmmm.... Pen sak!!!!

Hva står det på løpet?

35 VRM

35 VRM

Lukter litt av Krag og Larsen.

35 VRM

qualibra

Hadde det ikke vært for at den har tennstempel i stedet for hane,så hadde jeg foreslått Schaus patent.
qualibra

reldor

SvarteRotta nå er det vel på tide du forteller litt mer....:-P

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

runastav

Syns nok børsa har endel likheter med denne Hans Larsen patenten.

Rotta

Runar og 35 har begge kommet trekkende med dette patentet, og imponerer stort her nå:clap: :  Sluttstykket på det avfotograferte våpen og Larsens patent er så like at det neppe kan være noen tilfeldighet.  Det er imidlertid en liten forskjell å se på ekstraktoren.

Men... Patentet som Runar viser bilde av er såvidt jeg vet "Viking" geværet, som etter sigende ble produsert i bare to eksemplarer hvorav det ene er tapt.  Jeg kan nok fastslå at geværet på bildet ikke er et "Viking" gevær.:crying: At det er en slektning er det ikke tvil om.  Hvis noen har bilde av Viking geværet så legg det gjerne ut i denne tråden.

Det finnes også flere likheter mellom det geværet som er på bildet og "Viking" børsa som er slående: stokk, avtrekkerbøyle/avtrekker, utskjæringer og siktemidler er nærmest identiske.  Geværet på bildet er imidlertid enkeltskudds.  Det er også noen detaljer som kunne peke i retning av Krag både når det gjelder sluttstykke og siktemidler - og hvem som har bestjålet hvem begynner å bli en nokså innviklet problemstilling.

Hadde det nå stått "Larsen" på pipen så hadde hele mysteriet vært oppklart - men det står det altså ikke. Og spørsmålet blir da "Hva står det på geværet og hvorfor er børsa som snytt ut av Larsens nese?

Legger ut en detalj til. Er det noen som har sett maken til den skyveren og det siktet?:

-Rotta

Mr Hanssen

Joda,har det samme baksikte på Kongsberg
rolling blocken min:-D

Mike Sierra

Rotta

Det har du helt rett i mr. Hanssen - det er nemlig ikke originalsiktet til børsa, og kommer nok opprinnelig fra noe Kongsberg-aktig noe.

Jeg har nå gått over tilgjengelig billedmateriale på Larsens Viking sant undersøkt den avbildede børsa litt nærmere.

Først av alt: På pipa står det LH Hagen Christiania.

Dernest: Pipa er sannsynligvis ikke original:hrmf: , i hvert fall er baksiktet definitivt ikke originalt:rant: .  Det er en litt annen patina på pipa enn resten av geværet, samt at man til tross for at det er gjort en førsteklasses jobb kan ane en liten klaring mellom ved og pipe nærmest låskassen.

Så over til det interessante: Sammenlikning mellom det avbildede gevær og sagnomsuste "Vikinggeværet":

• Forsiktene er identiske, og ikke av noen særlig vanlig type.
  • Stokkenes profil er identiske så langt man kan se utifra bildene.
  • Sluttstykkene er identiske så langt jeg kan se på bildene og på scan fra patentet. Det avbildede geværet mangler immildertid det lokket som Vikingen har.  Vikingen ser ut til å ha den "patentekstraktoren" som jeg ikke fant på patent-tegningen, og er dermed lik det avbildede gevær også på dette punktet. Det er et hakk i ekstraktoren på det avbildede geværet der lokket på Vikinggeværet hadde passet.
  • Utskjæringene på grepet er nærmest identiske.
  • Graveringene er ikke identiske, men definitivt svært like.
  • Skyverne er identiske.
  • Avtrekkerbøyler og avtrekkere er identiske - på toppen av alt: Begge har snellert! (Ja, det virker!:clap: )
  • Åpningen der lokket på Viking børsa passer i låskassen er identiske.
  • Det er en interessant forskjell at Vikinggeværet har pussesstokk, mens det avbildede geværet er flatt der pussestokken skulle vært. Stokken ser ut til å være forberedt på pussestokk maken til den som finnes på Vikingen.

Jeg mener det skulle være belegg for å påstå at børsa (med unntak for pipe og baksikte som kommer fra Hagen og KV) er produsert av Larsen, og at det er en enkeltskudds variant av Viking geværet.  Pipen er antagelig byttet ut på et relativt tidlig tidspunkt.  Tatt i betraktning at dette geværet såvidt det fortelles på Tronds sider finnes i kun ett eksemplar må børsa på bildet kunne betraktes som en usedvanlig sjelden og utenomordentlig utenomjordisk godbit! :clap:

Jeg oppfordrer forumsbrukere med bedre kunnskap enn meg om Larsen og Vikinggeværet til om mulig å kaste mer lys over saken?
-Rotta

Mike Sierra

Nå som katta er ute av sekken:-D Spanderer du noen fler bilder på oss? Gjerne nærbilder av bolt. Har du tatt ut lås og pipe? Sto det isåfall ikke noe under?

Rotta

Jeg har tittet litt under "tregrensa" og der er det glatt som ei barnerumpe!

Jeg skal se om jeg kan ordne noen flere bilder ved en senere anledning, har ikke mer materiale liggende her og nå.  Bolten er spesielt interessant - den har så mange likhetstrekk med en KJ at det er skummelt!  Blir ikke overrasket om det går an å plukke den fra hverandre på samme måte som KJ også.
-Rotta

Rotta

På oppfordring kommer noen flere detaljbilder:

-Rotta