12,17x44R

Started by Leidangsbonde, 04. February 2009 kl. 15:37:54

Previous topic - Next topic

Leidangsbonde

Hei lurer på om noen der ute vet når 12,17x44R sentertent ble tatt i bruk ? Regner med det var i løpet av de 10 første årene til den randtente 12,17x42R ,men klarer ikke finne når. Lurer også på disse sivile rolling blokkene bygd på underkjente Kongsberglåskasser.Ble de i hovedsak bygd sentret eller rand ? Kom over en slik Larsen og den har hatt hull for rand,men det kan være tettet før rifla ble satt sammen.

qualibra

> Hei lurer på om noen der ute vet når 12,17x44R sentertent ble tatt i bruk ? Regner med det var i løpet av de 10 første årene til den randtente 12,17x42R ,men klarer ikke finne når. Lurer også på disse sivile rolling blokkene bygd på underkjente Kongsberglåskasser.Ble de i hovedsak bygd sentret eller rand ? Kom over en slik Larsen og den har hatt hull for rand,men det kan være tettet før rifla ble satt sammen.

I boka til Hanevik står det ingen nøyaktig datering.
Det står bare at - sitat:"Ettersom mer moderne patroner kom til,
ble det gjort enkelte forsøk med 12mm patroner med sentertenning
tidlig på 1890 tallet.
Noen får geværer ble omgjort, og en del patroner ble produsert til prøver i Hæren, uten at dette førte til noe.
Trolig må approbasjon av nyere våpentyper ha avgjort at det ikke kunne
være kosteffektivt å modifisere de eldre geværene."Sitat slutt.
Det står at ombygging nok ble gjort på privat og sivilt initiativ,
ettersom det ble laget ammunisjon med hylser som var omladbare.
Håper dette hjalp, hvis du ikke allerde visste det.
qualibra

Leidangsbonde

Takk for svar.Forsåvidt klar overat de militære riflene ble omgjort etter at de kom på private hender først på 1900 tallet.Men ser ut for meg som de sentertente patronene var før 1877? Da husqvarnas modeller 1A og 2A ble levet med kombinert høne for sentret eller rand. Tror det hadde noe med at konkuranser i skyttelag regi skulle skytes med militær ammo.Rart jeg ikke klarer å finne når den kanskje mest brukte svartkrutt patronen i Norge ble tatt i bruk.

reldor

Hei

Børsene ble brukt i konkurranse med sentertennte patroner ,og siden
militæret aldri approberte sentertennte patroner( i kal. 12x44) måtte
skytterne selv skaffe seg ekstra sluttstykker.
Når børsene kom i sivilt eie ble jo som vi vet de fleste bygd om
til sentertennt.

Dette mener jeg å ha lest i en av S.A.R.A. bulletin , men jeg finner ikke
denne utgaven blandt de jeg har.....

Men hvis dette er korrekt så vil jeg tru sentertennte patroner
ble brukt temmelig tidlig.......

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

The Norwegian

#4
Når var det Hagen,,Larsen osv lagde RB rifler i 12.mm da? Disse har jo en mengde rifler i dette kaliberet,så dette må ha kommet relativt tidlig.Jeg er usikker,sitter på noe årbøker fra Drammen museum med Larsens arbeid.Skal sjekke dette opp i morgen.Men mener sentertent amo kom tidlig,muligens rundt 1875 uten at jeg vet dette med 100%.Jeg har også de fleste S.A.R.A. blekkene som har kommet ut,men kan ikke si at jeg husker en artikkel om dette i noen av disse.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

valkyrien

Hei. Jeg har en nr.lik Kongsberg Remington med sivil merking fra 1874.Den har et nr.likt sluttstykke som er originalt sentertent, altså ikke omngjordt.   Rifla er med unntak av merking helt standard militær.
Hvis denne som har s.nr 195xx ble levert i 1874 med det sluttstykket er det vel grunn til å tro at det var sentertente patroner til den i 1874 ??

Den sivile merkingen er standard Krone over K med RING rundt..
 
H J

skoggangsmann

Det der med ring rundt "K" på disse føler jeg er litt uavklart. Der vel opplest og vedtatt at det er skytterlagsvåpen, men hvis en ser logisk på det så kommer følgende momenter frem:_
1. hvis det er privateide våpen, hvorfor sirkelmerke de. Eier vil uansett vite hvilken ammo som går i våpenet.
2. En type merking som er standardisert som dette tyder på en form for merkeordre eller lignende. Det igjen peker mot en organisasjon som har behov for å skille mellom våpen som ellers er like. Det igjen kan tyde på det norske forsvar.
3. Alternativt er det Kongsberg våpenfabrikk som på eget initiativ har begynt å merke sentertente våpen (RB)med sirkel. både de som orginalt ble lagd som sentertent og de som ble bygd om.

kan de som har tilgang på en sirkelmerket RB legge inn her om disse er sentertent eller randtent, og om sluttstykker et originalt eller ei.

Hiorthefot

Ifølge Cartridges of the world blei det lagd sentertente patroner hos Remington og tyske leverandører alt i 1867.

Leidangsbonde

#8
Mange takk for hjelpen alle sammen!! Da var det enda tidligere enn jeg hadde trodd. Blir stadig imponert over den kunnskapen som er spredt rundt hos brukerne av dette forum.

reldor

#9
Hei Leidangsbonde
jeg har funnet artikkelen som jeg refererte til ,
den er skrevet av Svein Solli og heter "Lading av 12mm remington".
Den var på trykk i Våpenjournalen nr. 1 - 1995.
Jeg har også en artikkel av Vidar Andresen fra Nordisk våpenforum
som heter Norske militærpatroner.

Det blir alt for mye å skrive inn her , så send meg adressa di
så kommer det noen kopier i postkassa di.....


Det står i teksten til Solli:
"de militære brukte aldri noe annet enn randtenningspatroner,
og sivilt ble de også brukt en hel del til å begynne med,
bl.a. i tennstempelrifler. "

"Etter hvert kom patronen i bruk blandt skytterlagsmedlemmer og
jegere, og dermed ble det naturlig nok aktuelt å kunne lade om patronene.
I en Larsen katalog fra 1880 kalles militærammunisjonen "kobberpatroner",
mens de sivile, omladbare kalles "centralpatroner" " .

"allerede i en hånskrevet pris-courant fra 1878(Larsen) angir han
prisen på 4 linjers central-ilds omladningspatroner til kr.13 pr.100."

I artikkelen til Andresen står det:
"I 1871 gikk Norge sin egen vei ved å approbere en ny Remington patron.
Denne har omtrent samme utseende som M/67 patronen ,men hylsen er
44mm lang."


Alle sivile patronene er vel 44mm lange , så da er vi i årstall
mellom 1871 og 1878 i følge disse tekstene....

Det er selvfølgelig mer å lese som gir et mer korrekt inntrykk
av årstall , men da må hele artikkelen leses.

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

valkyrien

#10
> Det der med ring rundt "K" på disse føler jeg er litt uavklart. Der vel opplest og vedtatt at det er skytterlagsvåpen, men hvis en ser logisk på det så kommer følgende momenter frem:_
> 1. hvis det er privateide våpen, hvorfor sirkelmerke de. Eier vil uansett vite hvilken ammo som går i våpenet.
> 2. En type merking som er standardisert som dette tyder på en form for merkeordre eller lignende. Det igjen peker mot en organisasjon som har behov for å skille mellom våpen som ellers er like. Det igjen kan tyde på det norske forsvar.
> 3. Alternativt er det Kongsberg våpenfabrikk som på eget initiativ har begynt å merke sentertente våpen (RB)med sirkel. både de som orginalt ble lagd som sentertent og de som ble bygd om.
>
> kan de som har tilgang på en sirkelmerket RB legge inn her om disse er sentertent eller randtent, og om sluttstykker et originalt eller ei.

Viser til innlegg 2 hakk over pluss Skoggangsmann sitt innlegg sitert her.

Ang flere sirkelmerkede våpen så kjenner jeg ytterligere en Kongsberg RB merket med ring rundt K som er fra 1871. Denne er omgjort fra rand til senter tenning og i ubrukt stand.

Ang. spørsmålet som Skoggangsmann stiller som punkt 2 kan det jo være at skytterlagsvåpen ble merket slik for å lett se at de ikke lenger var i militært eie. Grunnen var kansje at de var solgt tidlig, mens riflene enda var nye i forsvaret, produksjonen gikk for fullt og før de andre ble avhendet rundt århundre skiftet?

Alternativt Kan det som S  og skriver i punkt 3 at omgjorte rifler på KV kan ha blitt merket slik etter konvertering eller at de evt er levert med sentraltenning?

Siden disse riflene jeg har sett inngår i den militære nr rekken er antagelig ikke disse våpen de som omtales som våpen til private. Dette skulle vel da kanskje kunne peke i retning av teoriene/spørsmålen jeg tar opp?  

Er som skrevet teorier fra min side dette, men er det noen som vet/mener noe om dette er jeg interessert i å høre om dette?? ..

The Norwegian

Jeg er selv eier av en 12mm med ring rundt K stemplet og den er også fra 1871, men har ikke hørt at dette var sivilt merke noen gang, så dette var intresant.
Men det kan være at disse ble levet ut ved seinere anledning, ikke sikkert de ble levert ut som nye til eventuelle skytterlag.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

valkyrien

Hei. Er rifla di randtent eller med sentertenning?
Og, er sluttstykket nummerlikt med våpenet?

jea4701

Hei
Jeg har også to Kongsbergproduserte rollinger med K i sirkel.
Den ene fra 1875 den andre fra 1876. Begge med sentertente og nummerlike sluttstykker i forhold til låskassa.
Det virker som om disse stemplingene har vært mer eller mindre vilkårlig
ut fra årsproduksjonene.

valkyrien

Da har vi 5 våpen med slik merking og det finnes sikkert flere. Med forbehold om Norwegian si børse så er de med sentertenning og med nr.likt sluttstykke.

Fortsatt er spørsmålet fra meg, er dette merkingen for våpen laget med sentertenning i bruksperioden for å skille dem fra hæren sine med randtenning?

Og, hvem var de i så fall ment til bruk for???

The Norwegian

Min er randtent, men husker ikke om høna er nr lik med geværet, min har nr 6991. For å sjekke nr må jeg demontere og det får bli en annen gang.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

martini

Kjøpte for en tid tilbake en Kongsberg rollingblokk,denne er nummer lik,datert 1878.Denne har 1 høne som er randtenning og 1 høne som er sentertenning,begge har samme nr som våpenet,merkingen på mitt våpen er kun K med krone over,hva betyr da dette?

valkyrien

> Kjøpte for en tid tilbake en Kongsberg rollingblokk,denne er nummer lik,datert 1878.Denne har 1 høne som er randtenning og 1 høne som er sentertenning,begge har samme nr som våpenet,merkingen på mitt våpen er kun K med krone over,hva betyr da dette?

Ut fra våpen og merking skulle dette være en standard Remington med randtenning skulle jeg tro.
 
Det er vel en gang bestillt et ekstra sluttstykke med senter t. som samtidig er nummerert til våpenet, eller så er det levert fra fabrikk med 2 stk??

Patroner med sentral tenning var etter det jeg erfarer tilgjengelige på 1870 tallet.

jea4701

Kan spørsmålet forklares med at da Arsenalet solgte ut sine Remigtongeværer ble de solgte geværer overstemplet med sirkel rundt Kèn for å indikere at de var avhendet til et sivilt formål. Etter nærmere ettersyn ser jeg at mine sluttstykker senere er omgjort fra randtent til sentertent. Dette ble vel sannsynligvis utført etter at de sivile overtok dem, da tilgangen på randtent ammunisjon stoppet opp.Mener å ha lest at skytterlagene mottok overskuddet av 12.17x44 R fra Arsenalet i forbindelse med avhendingen av geværene.
Men jeg tror at mange geværer som havnet på sivile hender ikke har innstemplet noen sirkel i det hele tatt. det kan også nevnes at det ene geværet mitt har faktisk sirkelstempling rundt K både oppe på løpet og på siden av låskassa!

valkyrien

Kan godt være slik. Tror kansje i så fall det som nevnt er gjort tidlig og før avhendingen startet ca 1900. Dette for å skille militære fra sivile?

Løvestempel har feks. senere blitt brukt som offisell merking av solgte våpen fra hæren.

De Kv Remingtongeværene jeg har vert borti med slikt merke har og vert merket med ring rundt K på pipa.