Svartkrutt newbie..

Started by sirjamalot, 16. January 2005 kl. 21:06:17

Previous topic - Next topic

sirjamalot

Hei der!

Jeg har lenge gått og fundert på om jeg skulle begynne med svartkrutt, og da tenkte jeg spesiellt på munnlader pistoler med flintlås.
Nå er spørsmålet, hva kreves for sånt? Jeg er medlem i NSU igjennom pistolklubben. Men hva kreves av aktivitet på dette?

Hva koster slike pistoler? Feks Ardesa sin "Kentucky" modell? Og er denne modellen noe å satse på? med tanke på holdbarhet og slikt?

http://www.ardesa.com/avancarga/eng/pop_kentucky.htm

Jamalot

Øyvind F.

Jeg har skrevet en artikkel om Ardesa Kentucky flintlåspistol. Det er jo billige pistoler med svake deler, men de skyter egentlig ganske bra. Den skal visstnok ha livstidsgaranti på delene. Jeg har ikke brukt min så veldig mye, men presisjonen er absolutt brukbar. Nå skal det sies at seriøse konkurranseskyttere heller foretrekker pistoler av typen Le Page og Kuchenreuter og denslags, og ikke de grove Kentucky-pistolene.

Vær også oppmerksom på at Ardesa-flintåspistolene har riflet løp, og disse har egentlig ikke NSU godkjente skyteprogrammer for, med unntak av uoffisielle klubbstevner. Jeg husker ikke akkurat hva min kostet, men den var ikke dyr. Rundt 1500-1800 tipper jeg, hvis det ikke var mindre, men dette var et byggesett og de er noen hundrelapper billigere. Problemer er at Rekyl i Trondheim som importerte dem er konk, og jeg tror ikke det finnes importører her til lands i dag. Et alternativ er jo Pedersoli som Sarpsborg våpen importerer, og disse er jo også hakket bedre kvalitetsmessig (og hakket dyrere prismessig).

For aktivitet gjelder vel seks måneders aktivt medlemsskap som ved alle andre pistolerverv, men dersom klubben ikke har klubbvåpen så må du jo få skaffe deg et våpen før aktiviteten din kan måles. Hør med det lokale politidistriktet, det er mulig de er litt snillere med flinlåsvåpen. Er du medlem i NSU så har du jo et godt utgangspunkt :-D
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

sirjamalot

Takker for svar:)

Blir nok så jeg velger Pedersoli`s Kentucky i perkusjon, da perkusjon virker noget mere "brukervennlig" for ferskinger som meg.. Samt at prisen på de vakke så ille heller.. litt under 2000,-

Nå til mitt andre spørsmål, Rengjøring på svartkrutt våpen er etter det jeg har forstått MEGET viktig. Kan dere gi meg noen tips? Ser at de fleste bruker vann, nå er jeg ikke henrykt over tanken på å bruke vann, men.. Hvis alle gjør det så må det vel ha noe for seg og. Hva er fremgangsmåten deres for slike pistoler?

John Kr.

Erling

Dersom du er interessert i flintlåsen så ville eg kjøpt ein flintlås. Det er jo same prinsippet når du skal lade, det er berre antenninga som er forskjellen. Men dersom du ikkje har spesiell interesse av flintlåsen så er nok ein perkusjonslås mykje enklare i bruk.

Du treng ikkje reingjere med vatn. Mi erfaring er at reingjering med vatn er betre på rifler der det blir mykje meir slam. Eg brukar svartkrut solvent som er eit rensemiddel som er spesielt utvikla for å fjerne svartkrut. Eg brukar ti-tolv pusselappar før løpet er heilt reint. Det er og viktig å tørke av låsen og stokken der det er krutslam. Eg brukar ein kort pussestokk med slotted jag og demonterer ikkje anna enn at eg skrur av låsen for å reingjere litt på innsida. Etterpå er det sjølvsagt viktig å smøre godt både på utsida og innsida, og spesielt inni løpet.

sirjamalot

Trenger ikke vann? Flott.. :D

Men hvordan er fremgangsmåten for å rense løpet på disse? Går det an å ta av løpet ifra pistolen eller er det fastmontert, hvis det er fastmontert må man da rense ifra munning, og da ser jeg for meg at man bare presser gørra lengre ned i løpet istedetfor å få det ut..

Mange dumme spørsmål her sikkert, men man må jo spørre;)

Jeg vet egentlig ikke hvorfor perk låsen appelerer mere enn flint, en av grunnene kan vel være at den er enklere enn flint, ikke så mye mikkmakk etter min mening. Dessuten har jeg en følelse av at den virker mere pålitelig enn flint, dette er da bare synsing ifra min side.

Får jeg hetta på dette, noe jeg har stor tro på, blir det garantert kjøpt inn en flintlås før eller siden.

John

Øyvind F.

Det går fint an å ta løpet av pistolen, det er bare en skrue og en kile, eventuelt stifter, men du må uansett pusse fra munningen samme hva slags metode du bruker. Det er ikke noe problem at du presser slam ned løpet, det forsvinner til slutt. De som bruker vann til pussen stikker ofte løpet ned i en bøtte med lunkent vann og "pumper" vann og ut og inn tennhullet. Det forutsetter at du bruker en såkalt "jag" som Erling nevner:

Med litt øving så går pussen raskt og greit.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.