Lurer på rolling block..

Started by marcus1250, 28. October 2009 kl. 19:54:57

Previous topic - Next topic

marcus1250

vell for å si det sånn jeg er 17 år og har drivi aktivt med skyting tidligere med 6,5 og miniatyr, drivi litt med svartkrutt skyting på si, har skutt med munnlader kaliber 68 og rolling block 12,17X44 før, har kjempe lyst på en rolling block.

Det er jo et stort, men... jeg har jo ikke alverden med inntekter og lurer på om hvordan få tak i bly kulepresse og om det kansje er en som har en til salgs:-P

men ellers er jeg lykkelig over all hjelp jeg kan få:-)
marcus chr

Øyvind F.

En 12 mm Remington rollig block er en fin inngang til svartkruttskytingens edle kunster. Disse riflene kan du få ganske billig – og i skytbar stand. Når det gjelder kuler så er det vanligst å støpe disse fremfor å kaldpresse. Lee har rimelige tenger for .50-70 Government som du kan bruke.

Når du er ny i denne sporten er det mye å lære, og det er ikke alltid like lett å vite hvor en skal begynne. Informasjonsflommen kan virke overveldende. Det beste er å melde seg inn i en klubb der du kan få praktisk hjelp og tips fra erfarne skyttere. Dersom du forteller nærmere hvor du kommer fra er det kanskje noen i nærheten som kan hjelpe deg.

Et annet alternativ er å lese seg opp. Bla deg rundt i forumet eller artiklene her og ta til deg det du finner av informasjon, og ikke minst: still spørsmål. Siden jeg er medfødt beskjeden og fra barnsben proppet med pli og pene manerer, byr det imot å skape blest omkring egne publikasjoner, men det er sikkert ikke dumt å spørre om de har boka Vakre våpen – svart krutt på biblioteket. Der er det i hvert fall både et kapittel om kulestøping og 12 mm Remington rolling block.

Det er visst noen regler som sier at det nå er 18-årsgrense for å drive med svartkrutt (fordi det er klassifisert som sprengstoff). Mer informasjon om dette finner du på svartkruttunionens nettsider:

«Det er 18 års aldersgrense for deltagelse i NSU's aktiviteter. Det gis automatisk dispensasjon fra denne reglen, såfremt en person over 18 år overvåker den yngre personen. Under stevner bør dette være en nøytral person.»
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marcus1250

som sagt er jeg ikke så veldig sikker på om det er noe stort svartkrutt miljø på kongsvinger, men kan sjekke opp den boka i morra jeg;-)
marcus chr

reldor

Her er en klubb  , Kongsvinger Black Powder Team
Religion er menneskets seier over fornuften.

Kammerherren

Om du holder til i nærheten av Kongsvinger så er du reddet. Noen av landets beste svartkruttskyttere holder til der. Så om du melder deg inn i klubben nevt over, så kommer du i kontakt med mange trivelige og flinke folk!

Lykke til! :-)
Kammerherren

qualibra

Møt opp på Korsfløyta jaktskytebane
førstkommende Søndag.
Denne banen ligger ca 7 km
fra krysset på Disenå, mot Finnholt.
Da kan du få snakke litt med oss som
har drevet med dette en stund.;-)
qualibra

nevS

Bare en liten ting Qalibra

Når starter dere????


Nevs
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

marcus

hmm, skal prøve å komme dit, men jeg lurer på når det starter:-P

tierp69

15 november är det vapenauktion på Widfors där fanns det lite rollingblock
under kategorin Gevär fast det finns annat skoj där också..

vapen auktionen

qualibra

> hmm, skal prøve å komme dit, men jeg lurer på når det starter:-P

Jeg beklager, men fikk ikke tid
til å se mer på forumet den dagen.
Vi skal også skyte på samme sted
kl 10 førstkommende Søndag.
Du er velkommen til prat da
også.
qualibra

marcus1259

ja da har jeg lest ut den boka:-D  kjempe mye artig der, fikk nesten lyst til å se om munnladern jeg har kan reddes:-P  var nesten litt synd detta at du introduserte meg for den boka da, kommer til å bli heilt hekta jeg :hungry: har alltid hatt en stor interesse for våpen så tviler på at det kommer til å forandres med det første.:-P Da har jeg i det minste fått bestemt meg at jeg faktisk Skal gå børsjemaker linja på Trondheim til neste år:skudd: kommer til å bli sinnsykt artig å få lage en munnlader pistol:ok:

Øyvind F.

Flott at boka var til inspirasjon! Dersom du tar turen til Kongsvinger på søndag så tenker jeg Qualibra & Co vil kunne lede deg i riktig retning. Det er som regel lettere å lære ting når du ser det i praksis.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marcus1259

hmm hvor på kongsvinger og når?:-D

qualibra

#13
Hei.
Øyvind mener nok Korsfløyta.
Jeg beskrev veien dit i et
tidligere innlegg,
men du kjører til Skarnes,
tar veien over brua mot
Disenå.
Da du kommer til Disenå,
så tar du til venstre mot
Finnholt.
Banen ligger langs veien,
ca 7 km innover der.
Det er bare å kjøre til
du/dere ser banen på venstre side.
Går ikke an å kjøre feil,
egentlig.

Vi ses der Søndag førstkommende
kl.10.00.
qualibra

marcus1259

kjekt å vite, men lurer på om det er noen fra kongsvinger området som også skal dit, om det kansje var mulighet til å aka med noen. siden foreldrene mine er i stavanger...:hrmf: kjekt om det er noen jeg kan aka med da:biggrin:

marcus1259

så det jeg egentlig lurer på er om det er noen fra kongsvinger som jeg muligens kan aka dit med.. forresten har muligens fått tak i en RB:-D

qualibra

#16
Send meg en privatmail,
så skal vi få til noe,
tenker jeg.
qualibra