Gammel pistol

Started by syvers, 11. March 2005 kl. 20:18:00

Previous topic - Next topic

syvers

Hei.

Har skjønt at det er mye våpenkunnskap på dette forum. Selv har jeg null peiling og er heller ikke spesielt interessert, men så har det seg slik at jeg er i besittelse av en gammel pistol. Har forsøkt på andre måter å lete på nettet etter info uten å finne noe. Så nå håper jeg noen av dere kan fortelle meg mere om denne pistolen. Type/alder o.s.v. Jeg vet ingenting om den.
hilsen syvers :-)

Øyvind F.

For meg ser det ut som en norsk militær munnladningspistol av modell 1834/46 flankørpistol. Det skal finnes en K med krone over på pistolen som viser at den er laget på Kongsberg våpenfabrikk. Pistolen har opprinnelig vært en flintlåspistol som er bygget om til perkusjonsantenning f.o.m. 1846.

Denne pistoltypen ble laget i par, der den ene pistolen hadde glattløpet pipe. Denne kalles flankørpistol, det er en slik du sannsynligvis har. Den andre hadde riflet løp og kalles stusserpistol. Det ble også laget en skulderstokk som kunne festes på pistolene. Du kan lese mer om denne typen pistol her.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

syvers

Hei, og tusen takk for svar og info.

- og det genererer selvfølgelig flere spørsmål fra en totalt uvitende !

For det første: k'en som er avbildet på bilde 1 nedenfor er vel den som indikerer Kongsberg våpenfabrikk ? Det ser ut som om det står noe tekst/symbol litt nedenfor k'en også, men det er jeg ikke i stand til å tyde.
Du sier at det kunne monteres en skulderstokk, og det ser jeg på bildene på linken i postingen over, men på det bildet ser det ut som om stokken er festet to steder (i framkant og bakkant). På min pistol er det ett hull i midten, er det feste til skulderstokk eller er det noe annet ? (se bilde 2)
Som det fremgår av bildene av denne pistolen, er den ganske overgrodd av møkk/avleiringer og muligens rust også. Hvilke metoder benyttes for å pusse opp et slikt våpen så det ser litt penere ut ?.
Og til slutt det uunngåelige spørsmålet fra en som absolutt ikke har peiling:
Har en slik pistol noe som helst verdi ?

hilsen syvers :-)
Bilde 1

Bilde 2

Øyvind F.

> For det første: k'en som er avbildet på bilde 1 nedenfor er vel den som
> indikerer Kongsberg våpenfabrikk ? Det ser ut som om det står noe
> tekst/symbol litt nedenfor k'en også, men det er jeg ikke i stand til å
> tyde.

Ja, for meg ser det ut som en K med krone over fra Kongsberg Våpenfabrikk. De andre merkene på låsplaten er sannsynligvis forskjellige kontrollmerker.

> Du sier at det kunne monteres en skulderstokk, og det ser jeg på bildene
> på linken i postingen over, men på det bildet ser det ut som om stokken er
> festet to steder (i framkant og bakkant). På min pistol er det ett
> hull i midten, er det feste til skulderstokk eller er det noe annet ? (se
> bilde 2)

Det stemmer at dette hullet hører til festeanordningen til skulderstokken. Dersom du ser på dette bildet under så ser du kanskje prinsippet litt bedre. Skulderstokken på bildet er en kopi som er laget av runastav her på forumet til en flankørpistol lik din.

> Som det fremgår av bildene av denne pistolen, er den ganske overgrodd av
> møkk/avleiringer og muligens rust også. Hvilke metoder benyttes for å
> pusse opp et slikt våpen så det ser litt penere ut ?.

Hva enn du gjør så ikke bruk smergelpapir o.l. til å pusse den blank. Dette vil forringe den historiske verdien på pistolen. Olje den inn og puss bort det du klarer med vanlig pussefille, og se hvor mye rust du får bort i første omgang. La oljen virke godt og vær tålmodig. Bruk messingpussemiddel for å få messingdelene blankere. Ser du på tråden «Stokkolje til kammerlader> så kan du få en del nyttige tips til hvordan du kan ta vare på treverket. :-)

> Og til slutt det uunngåelige spørsmålet fra en som absolutt ikke har
> peiling:
> Har en slik pistol noe som helst verdi ?

Jeg er absolutt ikke noen ekspert på verdisetting av denne typen våpen, men det er jo en norsk militær munnladningspistol, og det finnes jo mange som samler på denslags idag, og dermed er de etterspurt. Ditt eksemplar ser ut til å være litt slitent, og det forringer nok en god del av verdien. Av serienummereringen så ser det ut til at det bare ble laget i underkant av 400 sett av M/1834 flankør- og stusserpistolene, så litt må den være verdt, uten at jeg kan gi deg noen antydning. Det er det sikkert mange andre som kan :-)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trond

Ved første øyekast trodde jeg faktisk at pistolen var en svenske (M1820/49), men det er helt riktig at det er en M1834/46. Av en eller annen uforklarlig grunn er denne modellen litt mer sjelden som flankør enn som stusserpistol (riflet), M1831/46 er vanligst som flankør enda det er laget like mange av begge typer.

Pistolen på det nederste bildet er forøvrig en M1831/46 (spisst låsblikk bakerst).

Verdien er litt vanskelig å sette på en såpass sliten pistol uten "å holde den i hånden". Vanligvis ligger en M1834/46 på ca kr 10 000 og litt oppover, men denne ligger nok klart vesentlig under dette. Noe avhengig av hvor dyp rusten er, tror jeg det er vanskelig å rettferdiggjøre noe særlig mer enn kr 5000 for denne.