Indetifisering av gammel hagle.

Started by Knut-Henning, 29. November 2009 kl. 15:59:25

Previous topic - Next topic

Knut-Henning

Hei. Fikk et tips dere her var rette karene til å hjelpe meg:-D
Fikk i hende ei gammel hagle som har vært i familiens eie før i tiden. Det jeg lurer på er fabrikat årstall etc. Jeg har no funnet ut at det kunne være en kongsberg Rolling block, M-22 eller M-67.

Har prøvd å målt kammringen. Får det til at diameter er ca 16mm lengde ca 62mm

Ser ut som det har vært en pussestokk el før. Forskjeftet ser ut som det har vært kappet..

Jeg trodde først det var kongsberg stemplet, men er blitt litt usikker. for meg ser det ut som en gotiske bokstaver. Mulig H eller J. Men jeg ser litt av ei krone over stemplet.

På hendlen er det stemplet inn 754.

Hvis det er andre ting jeg skal se etter så gi beskjed.
På forhånd takk:-D

The Norwegian

Heisan, velkommen til forumet.

Den børsa har ingen ting med M-22 eller M-67 å gjøre.

Det du har er en litt sliten Hagen hagle siden den er merket med en H og sikkert Christiania et sted. Den er merket av tidens tann og har sikkert vært begravet ute under krigen, siden den har merker etter rust.
Husker ikke hva denne mekanismen heter, men det er vel en "moderne" utgave av Rolling Block. Vet ikke helt hva den kan være verdt, men 1000+ et sted vil jeg tro. Si bare fra om du vil selge den. Har en net side [link]http://www.gammlevaapen.net[/url] som du kan kikke litt på.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Knut-Henning

Takk for svar. Det var jo artig at man fat ut hva det var. Verdi er vel ikke noe jeg tenker på. Den blir vel hengende på veggen.
Erdet noen plasser der man kan finne ut mere om den? Har du noen ide om årstall?

The Norwegian

Det er skrevet svært lite om børsemaker Hagen dessverre, men  tenker denne er laget rundt 1890 et sted + - et sted.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

jke

Hello,

Hagen or Husqvarna? :-) or both? I do not see the crown.

Knut-Henning

What is the stamp on the picture? Husqerna or Hagen? I`m sure that the stamp on my Shootgun is simelar with the stamp on the picture.

HAF

Hei,

Fant en tegning jeg hadde liggende, er dette noe i likhet med hagla??
Har ikke peiling hvor dette er kopiert fra.

Mvh HAF

jke

The picture is a Husqvarna. But if it is the same as your gun, it means only that the barrel was made by Husqvarna. I am fairly sure Husqvarna did not make any guns with the levers. So perhaps Hagen or someone just used thier barrels? There are many people on this forum with much more knowledge than me. I just try to help out.

Thank you

Knut-Henning

Takker så mye for svar. I hvilke bok er denne tegningen og hvilke bøker er børsemaker hagen omtalt?
Syns det ble ganske intresant dette her, så jeg må vel få tak i litt literatur:-)  
På forhånd takk.

krutnarr

At det er et Husqvarnaløp er det liten tvil om. At det er en Hagen tviler jeg mere på. Bøssemaker Schou derrimot, heller jeg til her. Det var en eller annen ide han hadde med å forbedre RB-låsen så den skulle bli mere effektiv å skyte med. Det finnes noen varrianter av hurtiladearmer som denne. Larsen hadde også den særegne måten å forme skyverene på forstokken slik som på bildet.(Schou var dreng hos Larsen) Hagen sine var "runde".
Å ja. Stokken er kappet. Er løpet glatt inni? Da er den sikkert boret opp, men verdien er høyere enn en tusenlapp om dette er en av prøvemodellene* på RB-forbedringen. (*Som aldri ble noe annet en prøver. Boltelåsen overtok)

Knut-Henning

Fikk ikke med meg svaret til krutnarr i stad. Løpet er glatt inni. Diameteren er ca 14,5mm. Har dette våpnet vært ei rifle før, eller boret de opp rifle løp for å så bruke de i hagler? Hva mener du med at " Larsen hadde også den særegne måten å forme skyverene på forstokken slik som på bildet. Hagen sine var "runde"." Kansje et dumt spørsmål,men jeg må bare spørre!

Tenkte jeg skulle prøve og plukke mekanismen fra hverandre, slik at jeg kunne ha sammenlignet med tegninga som HAF la inn.

krutnarr

He he.
Ikke lett å forstå hva jeg skrev i stad nei.
Bøssa har vært rifle. 14,5mm tilsier omtrent kaliber 12,17x44 rem. som er oppboret for å bruke den som hagle. Det var vanlig for å utnytte alt av bøssa når riflene var utslitt.
Med skyveren mener jeg den flate stiften som holder fortreet fast i løpet. "Pynten" på fortreet som er rundt  stiften er oval på Hagens bøsser, og formet som et "eikeblad" på Larsens bøsser.
Schou var dreng/lærling hos Larsen og jeg tror derfor bøssa stammer fra ham.;-)

Knut-Henning

Jeg tenkte det måtte være den, men måtte bare høre. Skal tro om det er noen som har tilsvarende børser liggende, slik at men har kunnet sammenligne bilder. Tror ikke jeg får i fra hverandre mekanismen uten å ødelegge noe!!!! Så jeg tror ikke jeg tør og prøve.
Hvis det er noen som har noe som jeg kunne ha hatt nytte av, så bare mail meg på knut.henningsen@gmail.com

HAF

Hei,

Fant også to tegninger av Hans Larsen

Mvh HAF

Trond

For det første har jeg aldri hørt om svenskproduserte Remington'er med hurtiglader, dette var nok et særnorsk fenomén - i likhet med den temmelig så særnorske hevarmen som svenskene riktignok kopierte på sin upopulære M1851 Flottans Gevär.

For det andre er jeg redd det meste av det foran låsen ikke har noe med den opprinnelige riflen å gjøre. Denne er temmelig sikkert produsert etter 1887 og det forskjeftet var da så godt som gått fullstendig av moten.

Det var mange som forsøkte seg på Remington'er med hurtigladning, men Larsen var den eneste som produserte dem i nevneverdig antall. Jeg fant bare to svært enkle og noe lurvete i farten (lyset var gått i kjelleren):

Disse er begge Larsen, men ikke Hans Larsen. Det er sønnen Hans Cornelius Larsen som sto bak disse mesterverkene. Jeg tror ikke Hagen befattet seg med slikt, annet enn eventuelt som selger.

Trond

Knut-Henning

Ser på bildet.
Ser mest likhet hos den øverste. Særlig på kolben. Tenker da på utformingen, og nettskjæringen. også hanen har den sist bøyen på toppen.
Antall bolter ser til å stemme også. Så det kan vel være en slik som er ombygd.