Kuletangprosjektet - Jarmann

Started by Øyvind F., 05. August 2007 kl. 14:15:26

Previous topic - Next topic

Rotta

Som en liten opplysning kan jeg nevne at jeg kjøpte ei .45 tang av en amerikaner for en tid tilbake. Denne tanga var en spesialbestilling fra Lee, etter samme prinsipp som det Øyvind nå har dratt i gang.   Denne tanga støper 2 kuler i slengen - en kort og en lang - begge glatte for paprivikling.  Ettersom prisen (Utropspris på $45 på Ebay og jeg gjetter på at han ikke tapte på det med den prisen) på denne tanga var helt grei antar jeg Lee gjorde hull nummer to i tanga uten store påslag.  Vil tro de kunne gjøre det ganske enkelt med samme brotsj, men det var uansett billig å få hull nummer 2!
-Rotta

Øyvind F.

Jeg kan høre. Det var egentlig planen å få sendt over kulene i kveld, men jeg kan drøye det til jeg får svar om det er mulig å få laget en tohullstang med to forskjellige kuler. Jeg tipper at tanga da blir dobbelt så dyr.

Dersom det blir snakk om en kule for papirvikling så blir den lik den originale kula. 10,03 mm i diameter, 27 mm lang og 337 grains.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Blackpowder

>
>

Jag tror friflykten blir väldigt lång! inte så bra för en blykula..
Bättre med bore-ride som styr upp den bättre.
Jag har provat Jarman med RCBS 40-350-CSA och den verkar fungera brukbart.

Øyvind F.

> Jag tror friflykten blir väldigt lång! inte så bra för en blykula..
> Bättre med bore-ride som styr upp den bättre.

Jeg har tenkt det samme. Kula har 1,5 x kaliber spissbue, og den bør ikke være mye større. Jeg har et par andre tegninger også, og denne er kanskje bedre:

Denne har en del større bæreflate.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Svar fra Lee angående tohulls-tang med to forskjellige kuletyper:

Two different designs in one mold block can be done, but we prefer not to...  It would be considered two custom molds, with two set-up charges.  The reason we don't like doing them is you have to make the cavities separately, and every time you run one you have some scrap rate, some molds that are not within tolerances.  When you run them twice, you double the scrap rate.  When you run the same block twice with a different cavity you have to make enough extra the first time so you don't come up short with the second run.  

Det ser med andre ord ut til at det blir tohulls-tang med kun en kuletype.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Nå er det lenge siden tanga kom, har vært hos børsemaker i dag og lekt meg i metallsløyden. Fikk låne stillbar brotsj, har justert kulesizeren min og lagt meg på en diameter (ca. 10.30mm) som vil passe både BB og skyteformede .348 Winchester-hylser.
Har skumle planer om seriøs skyting etter hvert men inntil da har jeg ladet opp litt ymse til tre børser i kaliberet. Mulig det braker løs i helga.
JJ
Best når det smeller!

qualibra

Jøss for en interesse det plutselig ble
rundt Jarmannkaliberet nå'a?!
Je har solgt mi je nå...:hrmf::-)
qualibra

jæger justnæs

Oj, håper du har 14 måneders returrett. Hvis du angrer på salget må kjøper levere tilbake børsa...;-)
Har alltid likt Jarmannkaliberet men jeg tar det med ro. Om jeg ikke får børsa til å gå godt de første årene tenker jeg at det er da et hav av tid som kommer rullende. Så jeg gikk og venta på den nye tanga men det har gått år og dag før jeg fikk gjort noe med kulesizeren. "Festina lente" som de gamle så viselig sa det.
Jeg er ikke ute etter superpreisjon men er rimelig interessert i en grei feltbørse. Det er en potent patron med tålig kulebane og masse OMMF!
Hadde vært moro å prøvd den på lengre hold om man finner en brukbar ladning.
Nå skal jeg få på meg godt tøy og laste opp bilen. Skal ha en fin tur med kaffi og børser. Brukbar skyting er ren bonus...
Best når det smeller!

olav

Hva med mantlede kuler i Jarman eller nakne kulertil papirvikling.
Olav

Hand

Dette er vel total avsporing av tråden :  Fikk en ide, trykket litt på kalkulatoren og lurer på om .410 mantlede kuler til pistol kunne fungere.  Eller blir de for "tykke" ?  - Avhenger vel også av hylsene.
Hvordan vil svartkrutt og mantel samarbeide - mindre smøring uten fettriller, eller fett under kula?
Mantlede pistolkuler slenger rundt 200gr og blir kanskje litt puslete.
Finnes også Woodleigh mantlede fra .408 - 412 diameter.  Tyngre saker opp mot 400 gr.
Koster ca 700 kr for 50 stk (Midway) - da blir eksperimentene virkelig eksklusive.

Hand

olav

Har mantler til Jarman kule men ennå ikke noe diesett , mulig jeg kan låne et?
Naken kule til papirvikling hvordan ville målene bli der?
God JUl alle sammen forresten Olav.