Tennstempelrifle og gammel svartkruttbørse

Started by magnum, 04. February 2010 kl. 16:11:13

Previous topic - Next topic

magnum

Hei. Jeg trenger litt bistand til nærmere identifikasjon av 2 gamle våpen, her følger en beskrivelse:

Tennstempelrifle i kaliber 12.17 x 44 cf. Våpenets utforming ligner veldig på de riflene som ble konstruert av børsemakerne Hans Larsen eller L. H. Hagen Christiania, og riflen ser ut til å ha vært svært forseggjort når den i sin tid ble laget. Riflen er merket B. FRISLID STAVANGER på løpet fremfor kammeret. Om dette var en lokal børsemaker eller riflens eier vites ikke. Teknisk OK. Lås med avtrekksmekanisme, og tomhylseutdrager virker fint. Har vært prøveskutt med svartkruttladet hylse/løskrutt, og det virket fint. Litt spor etter gravrust på utsiden av løp fremme v/munningsområdet, samt litt bak på løp ved kammer, men ellers bra, både innvendig og utvendig. Litt treverk (lang flis) på ene siden av stokken helt i fremkant under løpet er borte, men dette er helt ubetydelig og kan evt. fikses. Kan nok bringes i skytbar stand etter litt maskinpuss av løp innvendig, og etter kontroll av børsemaker. Selvsagt med patroner med moderat svartkruttladning. Burde være en interessant samlergodbit.

Perkusjonsgevær, glattboret svartkruttgevær for rundkule og hagl, merket AAS på låsen. Dette gamle geværet er av en type som fantes på mange gårder rundt på Vestlandet og ellers i landet og som ble brukt til jakt på fugl, småvilt, og større vilt. Skal opprinnelig være produsert av en børsemaker i Naustdal i Sunnfjord, hvor også geværet ble kjøpt fra et dødsbo i sin tid. Antakelig produsert i perioden mellom 1840 og 1860. Ser ut til å ha vært et forseggjort kvalitetsvåpen når det ble produsert. Fin slank kolbe med mellom annet nettskjæring på grep. Skihopp baksikte og messing forsikte. Indre diameter i løpsmunning 15.5 mm, og ytre løpsdiameter ved munning 22 mm. Løpslengde 81.3 cm, totallengde fra kolbekappe til løpsmunning 120cm. Litt flekker etter rust, men ikke mye. Har vært pusset og bør bruneres. Pistong/nippel slitt/skadet og bør skiftes. Lås virker og en kan spenne hanen og ta avtrekk. Har vært prøveskutt med veldig moderat svartkruttladning og avfyrt 3-4 ganger. Både med papirviklet rundkule og med hagl.

Jeg prøvde å legge ved bilder, men fikk det ikke til, hvordan gjør man det?

The Norwegian

Heisan.

Når du skriver inlegg så har du en meny på høyre siden av boksen din, der står det en kanpp som heter last opp, etter det får du opp en pop up som det står bla igjennom, så er det planke kjøring etter det. Får du ikke dette til så send alle bildene til meg så laster jeg de gjerne opp for deg. Interesante våpen du har der, men vet ikke hva dette kan være før bildene kommer.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

magnum

Hei, takk for svar. Skulle lastet opp et par bilder til av tennstempelrifla, men fikk bare feilmelding.

magnum