Importere antikke våpen fra utlandet

Started by Tinytim, 25. March 2010 kl. 13:19:16

Previous topic - Next topic

Tinytim

Jeg hadde tenkt å ta inn et våpen jeg kjøpte på auksjon i utlandet, og ville bare sjekke litt med tollvesnet hva jeg måtte betale i moms og fikk litt sjokk.
Jeg trodde det ikke var så veldig mye siden det er snakk on antikke ting, men de kunne opplyse om at det hadde kommet nye regler fra 2010, så nå gjelder 100 års grensa bare på frimerker, sedler og noe annet. Så et antikt gevær må jeg betale 25 % moms på kjøpssum+salær og frakt. Er det noen her på forumet som har hørt om nye regler om moms på antikke våpen mm?

The Norwegian

Trodde antikke våpen var regnet som antikviteter og en bare skulle betale 4% i avgifter? Har det skjedd noe nytt??
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Tinytim

Ja i følge "tullen" så har det blitt en forandring til det værre for oss våpen interesserte i år.

Milorg

Fingrene til fut og fogd er lange og nådeløse. I bygda mi slo de futen ihjel en gang på 1300-tallet og ble ilagt straffeskatt.

skoggangsmann

Tja helt korrekt er det ikke. en kjapp kikk på tollens hjemmesider viser følgende:
kapittel 93 angår våpen. der finner vi under punket "kapittelet omfatter ikke" pkt d:
d. Samlergjenstander og antikviteter (posisjon 97.05 eller 97.06).
Våpen og deler dertil som hører under dette kapittel kan inneholde edelt metall, metall plettert med edelt metall, natur- eller kulturperler, edle eller halvedle steiner (naturlige, syntetiske eller rekonstruerte), skilpaddeskall, perlemor, elfenbein og liknende materialer

Går vi til de anviste posisjon 97 angår det antikviteter og samleobjekter og spesielt viktig er 97.05.B1 som sier:
1. Gjenstander som er de materielle etterlevninger fra menneskelig aktivitet og egnet til undersøkelse av tidligere generasjoners virksomhet, for eksempel mumier, sarkofager, våpen, gudsdyrkelses-gjenstander, klær, gjenstander som har tilhørt berømte personer.

Oppsummert så er det helt klart at våpen fremdeles regnes som antikviteter når de er over 100 år. man må bare lete litt.