Identifisering av perkusjonspistol

Started by Eidsvold, 07. May 2010 kl. 15:53:26

Previous topic - Next topic

Eidsvold

kan noen anslå verdien på denne perkusjons pistolen for meg? den er gravert med tallene 1411 j eller h.

Sparknekt

Hei.

Dette ser ut til å være en norsk riflet pistol M/1834/46 for kavaleriet. Opprinnelig flintlåspistol M/1834 som har blitt perkusjonert etter 1846. Pistolen er verdifull om den er i ryddig og grei stand. Jeg hadde fort gitt 12000,- for en slik pistol. Regner med at det er flere på forumet som kanskje har mer peiling enn meg på prisnivået, og håper flere gir en kommentar.

Mvh sparknekt

Fagerstad

Eg klarer ikkje å sjå det av bildet, men kan den påmonterast skulderstokk?

Eidsvold

ja jeg tror den kan monteres skulderstokk. den har en feste anordning bag ved pistolgrepet.
12000,- høres ut som en ralistisk pris. men pistolen ser betydelig bedre ut nå etter at den har blitt oljet og renset av en børsemaker.

Fagerstad

Da må du legge ut nytt bilde :-)

Tinytim

Hvis du tenker på å selge den så kan du sende meg en epost eller melding:-D

Christian

Hei folkens! Dette ser jo veldig likt ut med den halve pistolen jeg la ut for identifisering,som ingen har klart å svart på? Tar jeg feil eller er den ikke lik? Viser til : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=6991]PERK/HAGLEPISTOL IDENTIFISERING. Mvh C Bjerrang:-P :-P

Sparknekt

Hei.

Joda, du har helt rett. Den halve pistolen din kan godt være restene av en halv M/1834/46 pistol. Om den ikke har forsterkningsskinne i kolberyggen, så er det sannsynligvis en M/1835/46 (for artilleriet).

Eidsvold

hei..

hva er du villig til å gi for den eventuelt da Tinytim?

Mhv
Eidsvold