Sivil tapprifle

Started by jæger justnæs, 16. April 2005 kl. 18:39:44

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Denne bad så pnt om å få bli med meg hjem, jeg trengte ikke lang tid på å bestemme meg. Det ser ut som denne rifla har undergått fin aldring fremfor hard bruk. Jeg er interessert i alt som kan skaffes av viten om dette våpenet, også baksiktet. Det mangler dessverre og jeg vil gjerne få laget et nytt.Det finnes ingen signaturer eller stempler i det hele tatt.
Her kommer litt tekniske data: -total lengde 1140mm -pipelengde 740mm -8 bommer -riflestigning ca 1:55 -riflingsdiameter 14.6mm/.575  -løpsdiameter 16,0mm/.630 -stokk av beiset flammebjørk -ladestokk av jern med messingtapp, utsparing i denne for (spiss?)kule.

jæger justnæs







Best når det smeller!

jæger justnæs

Ville bare opplyse om at alt beslag o.l. er av jern, om dette har noen betydning. Er det noen som vet hva slags kule som egentlig hører til? Jeg kan uansett bruke rundkule, men...

jægeren
Best når det smeller!

jæger justnæs

#2
Alt klart for en tur på banen til lørdag!
jj

Best når det smeller!

runastav

Hei Jægeren.
Nydelig rifle, i bladet VÅPEN nr:5-1980 er det bilde av ei rifle laga av Børsemaker A. Jensen, Furnes 1873 eg syns den er ganske lik di. Ser du har mekket nytt baksikte ikkje verst, du skal vel ta finishen etter innskytingen da?;-)
mvh.Runar.

Øyvind F.

Morsom børse! Det er vel ikke så vanlig at sivile munnladningsrifler er tapprifler? På militære norske tapprifler er jo tappen helt spiss. Disse riflene brukte kammerladningskulene som var massive prosjektiler uten hulbase. På din ser det ut som at tappen er flat og det er kanskje ikke det beste hvis ikke kula har en uthulning fra før. Eller kan det være at tappen er slitt eller knekt?

Kan det være at rifla var beregnet for prosjektiler med en svak uthulning eller til bruk med «nakne> rundkuler, dvs. kuler uten fettlapp som ble banket flate mot tappen slik at de ekspanderte litt? .575" løpsdiameter betyr jo at du kan prøve .58 kaliber miniékuler også, selv om riflene er i groveste laget for slike kuler.

Det er vel egentlig umulig å si hva slags kule den har brukt, men dersom rifla er norsk er det vel mulig at børsemakeren kan ha latt seg inspirere av det militære og brukte en kule som var ganske lik kammerladningskula. Riflestigningen stemmer også overens med Forsvaret sine tapprifler.

Hvordan fikk du den til å gå med rundkuler og lapp?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

På din ser det ut som at tappen er flat og det er kanskje ikke
> det beste hvis ikke kula har en uthulning fra før. Eller kan det være at
> tappen er slitt eller knekt?
Tappen har nok vært flat hele tiden, standen til våpenet tatt i betraktning.
>
> Kan det være at rifla var beregnet for prosjektiler med en svak uthulning
> eller til bruk med «nakne> rundkuler, dvs. kuler uten fettlapp som ble
> banket flate mot tappen slik at de ekspanderte litt? >
Jeg vet om en som fikk gode resultater med det, jeg har foreløpig skrudd ut tappen og satt i en blindtapp.
> > Hvordan fikk du den til å gå med rundkuler og lapp?
Jeg må si jeg er tålig godt fornøyd, selv om holdet var beskjedent- 50 meter.
Fikk nytt sikte, bildet viser skudd nummer 2-6 uten justeringer eller puss mellom skuddene. Ladning: justerbart kruttmål fra Dixie satt på 60 grains, Wano FFg, .570 rundkule, .015 Ox-Yoke smurt lapp + spytt. Lappene ser bra ut.
Skjøt også litt på metallfigurer, traff det meste jeg siktet på.:lol:
(OBS! Har skutt på muskettskive, ta det i betraktning på samlinga)

Jæger justnæs

Best når det smeller!

jæger justnæs

Hei og hopp, bare en sitrap fra utflukt tidligere i dag.
Ladning som sist, men denne gangen er avstanden 70 meter og skiva 0,5meter UIT. Puster alltid ned i munningen mellom skuddene når jeg skyter med munnladere. Jfr "Svartkruttskyting på Dagsrevyen 21" prøvde jeg å lade med ei fille med Gun-Clean på ladestokken:-)
Jeg hadde støtte med albuene mod benk, det gikk bedre enn vanlig anlegg, utrolig nok. Dette har visstnok andre kruttentusiaster opplevd før meg.
I hver serie er det ei flue jeg vil luke bort. Mere trening og konsrntasjon...

Best når det smeller!

jæger justnæs

>
> konsrntasjon...
Er det rart jeg sliter??
Best når det smeller!

krutnarr

fin sammling jæger,men "flua" er nok et resultat av for mange sportsmann sigaretter fra kenya.
det blir skummelt å møte deg i konkuranser fra nå av sånn som du trener:knegge:

jæger justnæs

#9
Sportsman, ja...De hadde jeg glemt, kan jo få "dyreskjelven" av mindre! Du blir forresten vanskelig å tukte i Remington Original, gamle harpun. Det er ei fin børse med noen gode patroner som du har kokt ihop. Måtte du gjøre en avtale med han som har horn og hale for å brygge de?
Et lite utdrag...
Best når det smeller!

krutnarr

De hølan stakk jeg ut med en pinne når du snudde deg vekk et øyeblikk:metal:
skal du ha noen ladetips så har jeg gode kontakter ja.(dette er kansje en smule internt?)

jæger justnæs

> Nydelig rifle, i bladet VÅPEN nr:5-1980 er det bilde av ei rifle laga av
> Børsemaker A. Jensen, Furnes 1873 eg syns den er ganske lik di.

Jo, den virker litt lik men den i Våpen ser "kraftigere" ut.
Ellers har jeg ikke funnet ut noe om rifla, bortsett fra at ho går sabla godt. Er sulten :hungry: på mer info...
Best når det smeller!