Nepalese Gahendra Martini-Henry Rifle

Started by runastav, 05. August 2009 kl. 6:06:26

Previous topic - Next topic

Mr. Pitt

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

krutnarr

Hei.
Gahendra-riflene har mange varrianter av baksikter. Tror det ble brukt typer som var tilgjengelig.
IMA selger nå ut P1853 Enfield Rear Sight 3-Pack : http://www.ima-usa.com/product_info.php/products_id/2764

Det er jo greie sikter til din Gahendra;-)

jopesj

Takk for tips!
Jeg bestiller nok denne "tre for en" pakken. Jeg så litt nøyere på løpet mitt i går og det er tydelige spor av at det en gang har vært loddet / sveiset på et sikte, men ingen spor av skrue. Ser at runarstav sin Ghandera har et skur som er skrudd til pipa. Men det er vel kanskje sånn det er med disse Ghandera'ene.
Tips om hvem som kan svese/lodde på et baksite i Oslo-området mottas med takk!
Jopesj

Hand

Basen til baksiktet på Gahendraen til Runastav er loddet til pipen.  Skruen som vises på bildet (lenger opp i tråden) holder fjæren på plass.

Hand

aho

Hei

Noen som har testet Gahendraen/skutt med den?

aho

Slugget Gahendera løpet.Endte opp med en dim på 457,5 " som max.
Klarer jeg meg med 45/70 kuler 458" (459")

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Hand

Var det noen der ute som slo til på IMA`s prisreduksjon av Gahendraens "nabo" M-H- Francotte til $125?
Jeg ba om to stk, så vi får se hva som kommer.

Det er forresten ikke dumt å slugge løpet til nepaleserne, har sett rapportert Gahendra helt ned til .452.  Ikke rart at enkelte børser sprakk med kuler over .465  Særlig når man ser at noen av pipene er laget på gammeldags "krusedull"-maner.
I en gammel utgave av COTW (slutten av -80) er kulediameter til 577/450 satt til .455.  Ser for meg at det da kanskje er snakk om projektilet uten paper-patch ?

Hand

qualibra

Hei.
Det stemmer nok at det er dm uten PP ja.
qualibra

GNU

Jeg har en slik Francotte liggende i deler. Min var i bedre stand enn Genhendraen. Fjøra til tennstempelet var delt i fire, men lett å erstatte. Løpet er meget bra innvendig, måtte trøkke ut ei pølse med Jakokse fett fra det. Stokken var hel og fin, har sett en del der hvor bolten har rustet slik at stokken har sprukket. Lykke til med prosjektene.  Mitt må ligge til litt roligere tider!

aho

Hei

Da fikk jeg skutt med børsa,fikk bommet til meg noen kuler,hylser fra hjemmelading.no (Jamison).
8 skudd ,smallt hver gang,Kjempegreier.
Avtrekket er blytungt,men det er sjarmen som teller.
Venter på støpeform Lee 459".

KIRA

Eit glassbite av vinduglass var mykje brukt, i eldre tider