1860 mod.Kongsberg "Rim fire" fra 1864 og 1865

Started by Thonord, 26. June 2010 kl. 15:09:31

Previous topic - Next topic

Thonord

Jeg har to av disse etter fatteren og har naturlig nok flere spørsmål om dem.



Jeg krysset fingrene da jeg skrev Rim fire, jeg er ikke våpenkyndig. Heter det Rim fire?

Er det forskjell i samlerverdien på disse og de "hule" kammerlåsgeværene?

Løpet er tett (ikke plomnbert) på det ene så det har jeg skilt. Tenkte jeg skulle prøve på det først.

På begge mangler låsen til det fremre "spennbåndet". Ellers er de komplette.
Er slike deler å få kjøpt?



Det som ser ut som en messingplate mellom Avtrekker mekanismen og "sluttstykket" sitter dønn fast. Er det limt fast der?



Begge har samme skade i bakkant av kammeret. Er det vanlig?



Det er ikke reimer på geværene. Finnes det tegninger på dette?

Håper på svar, så på forhånd takk.

mvh
Tom Nordahl

Finndalslaft

Denne skaden du beskriver kan skyldes "slumsing" under lukking av kammeret. Men hvis du måler, så ser du kanskje at tennålen ikke kan ha avsatt merket ? Jeg tror dette er et gassutslippshull, sannsynligvis en slags "halvoffisiel" modifikasjon.

Kammerherren

Hei,
Den børsa du har der er en ombygd kammerlader, som nå kalles en Lund rifle. Om den har 2 løpsbånd er det en kort Lund, om den har 3 bånd er det en lang Lund.

Samlerverdien er variabel stort sett fra modell til modell. En lang Lund er f.eks billigere enn en kort Lund. Tilstand på børsa har selvfølgelig også en del å si på prisen.

Fjæra som mangler på fremre løpsbånd kan sikkert fremskaffes, og stedet og søke etter de er her. De er ikke å få kjøpt hos din lokale børsemaker lengre. :-D

Messingplata under kammeret skal ikke være limt fast, men det er ikke uvanlig at det sitter godt fast etter mange år.

Dette er i alle fall svar på noe av det du lurte på.:-)
Kammerherren

Thonord

Takk for raske svar.

Da tror jeg at plata får sitte i fred. Så  kan jeg si at jeg nesten vet hvordan man skiller en 1860 Kongsberg/Lund.

Har geværet blitt produsert som kammerladeri 1865 og ombygget senere?


Vedr. skaden, så stemmer den eksakt med tennstemplet. Så jeg tror det skyldes "slumsete" rekrutter.

Kammerherren

Når de er merket med årstall 1864 og 1865 så er de bygd om fra 4"" kammerlader ja.
Kammerherren

Sparknekt

Hei.

Det ser ut som om bajonettklakken er for sabelbajonett. I så tilfelle bør dette være et 2-bånds Lundsgevær. Disse er betraktelig sjeldnere enn de mere vanlige 3-bånds geværene. Mvh sparknekt