1774 eksersismuskett

Started by Milorg, 30. May 2005 kl. 6:05:20

Previous topic - Next topic

Milorg

Jeg fikk i oppdrag å restaurere denne børsa som så ganske sliten ut. Jeg tok noen bilder av den før jeg begynte, men desverre forsvant de i en datakrasj. Den var ombygd til perkusjon, manglet et rørken, diverse sprekker og skader i skjeftet og bakenden av kolben måtte byttes.
Jeg fikk med en donorbørse jeg kunne plukke smådeler og treverk av. Bakenden av kolben ble kappet av donorbørsen og spleiset på, samt at alle treskruer fikk nytt feste ved hjelp av treplugger. Sprekkene i treverket ble limt og de mest slitne stifthullene fikk nytt tre innlagt. Rørken ble hentet fra donorbørsen og innfelt, også her måtte nytt treverk til for å tilpasse da det var noe forskjellig form på de nye og gamle. Maling ble laget av kokt linolje, kimrøk og asfalttjære, det første laget ble lagt på varmt for å få godt feste. Åtte lag måtte til for å få en lignende finish som orginalt. Løpet måtte sveises igjen før nytt fenghull ble borret opp. Ny hane og fengstål ble laget av en kraftig gjerdestolpe (T-formet tverrsnitt) med litt smiing og mye vinkelsliperarbeid. Hovedfjøra var brekt så ny ble laget av en bladfjør fra lastebil (12mm), materialet til fengstål fjøra var også bladfjør (8mm). Ny fengpanne ble laget av et tykkvegget rør sveiset til en tykk stålplate. Alle småskruer som manglet ble hentet fra donorbørsen. Skruen til hanen måtte files for hånd da jeg ikke hadde gjengesnitt i den størrelsen. Etter pussing og polering ble delene etset med saltsyre og lagt til aldring i blomsterkassen ute. En omgang med olje og polerklut fikk patinaen ned på et mer diskret nivå etterpå.

runastav

Hei Milorg.
Min tur til og gi ros, meget bra arbeid Milorg!Kjekt når gamlingene får nytt liv slik dei opprinnelig var.:-D
mvh.Runar