Priser på landmark/kammerlader

Started by Tinytim, 05. July 2010 kl. 5:44:39

Previous topic - Next topic

Tinytim

Det ligger en kammerlader ombygd til Landmark hos Blomquist nettauksjon (https://www.bna.no/#objpage&70913@) som har kommet opp den nette sum av 16100+ salær. Ikke ser den veldig bra ut heller, ganske rufsete og heller ikke spesielt sjelden. Har prisene tatt helt av? jeg bare spør- synspunkter.

The Norwegian

Om dette er en vanlig 49/67 så har prisene gått i været ja.....Det må være noe vi ikke har fått med oss, er denne spessiell?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Tinytim

ikke det jeg kan se, det eneste som er litt utenom det vanlige, i den grad det er noe vanlig med marinens våpen, er at den har nr.69 og er produsert 1850. Men dette har man sett på andre årsmodeller også.

krutnarr

Tja.
Den ser ut til å være en m1849 marine. De er jo bare laget i et lite antall på (uvisse)500 stk.på Kongsberg. I god skikk og ikke ombygget må du ut med 30-50 000. I ombygget tilstand er den sikkert vert 10-20 000. Det faktum at den er ombygget legger jo en liten demper på det hele, men det er fortsatt antallet produsert som er det tellende for prisen.

Tinytim

Det er ikke antall produserte som avgjør prisen alene, men langt viktigere er tilstand på gjenstanden.

Trond

Den ble opprinnelig lagt ut som en belgiskprodusert marinekammerlader. Disse er utvilsomt så sjeldne at absolutt ingen har hørt om dem før - og neppe heller senere! Dette kan ha noe med prisen å gjøre.

For ordens skyld - marinen hadde kun norskproduserte kammerladere og det er enkelte auksjonshus som burde gjøre enda bedre lekser...

Trond

qualibra

Jeg hadde en pen en, dog uten brunering og omgjort
for sentertenning.
Dette var visst en 1852/67 ettersom jeg skjønte.
Skulle ikke være laget i mer enn 500 eks visstnok.
Denne var det plakat urå å få mer enn 9000 for.
Vet ikke hvorfor, for jeg ga 15000 for'n med beskjed
fra selger om at det var det de kostet.
qualibra

krutnarr

> Vet ikke hvorfor, for jeg ga 15000 for'n med beskjed
> fra selger om at det var det de kostet.

"Beskjed fra selger" hmm. Er verden begynt å gå i stå? Eller er det meg som begynner å bli gammal?
I dag ble jeg tilbytt en kammerlader m1846/55 med nummerlik bajonett og produsert på Kongsberg. Selger hadde fått den taksert hos et av "våre" auksjonshus.(her er jeg noe tvilsom på opplysningen) Han skulle ha 20-25 000 kr. for den. :confused: 25-lapper for en "vanlig" kammerlader med bajonett?? Er ikke det litt drøyt? Eller har prisene dobblet seg det siste året? Kammerladeren var fin den, men helt uten brunering.
Jeg håper og tror at disse "selgerene" ikke vet hva de holder på med. Vi samlere/skyttere må passe oss fra sånne og ikke hive oss på "QXL-bølgen" der alle priser er overopphetet. Jeg tilstår å ha handlet på nevnte nettsted, men er kritisk til høye tullepriser. Det er mange objekter der ute. Man trenger ikke å hive seg over det første som kommer for salg. Det presser bare prisene opp.

Trond

En centrefire "blank" M1852/67 er ikke veldig interessant. I og med at den er sivilt bygget om, vil den ikke lenger kunne gå inn i en seriøs Kongsberg eller norske våpen samling. Kr 15 000 virker uansett som en noe overdreven pris selv med skibakkesiktet, har den i tillegg får det "nye siktet" i forbindelse med Landmarkombygningen blir den enda mindre interessant.

Bildet viser to M1852'er. Ingen av dem er strøkne, men begge er i rimelig grei stand og rimfire. Etter min mening er den øverste, som ombygget til Landmark og dersom den ikke også hadde hatt nummerlikt kammerladningskammer verdt 12-15 000. Med begge kammerstykkene blir nok verdien endel høyere. Den gikk for øvrig på Blomkvest nettauksjon i fjor for kr 20 000 + 20 %.

Trond

reldor

I Moss har jeg opplevd at mange tror at vilken som helst kammerlader er værdt
en arm og litt til.
Dette har vært børser som har vært arvet og disse personene har fått værdien
opplyst av samlere , sier dem da.........
De værste tillfellene har vært 49/55 modeller som er godt rustne og i sørgelig
stand men med ønsket værdi på 10 - 12 tusen.
Det er nok noen "takstmenn" som er litt rause..

Men pris økningen kan vi kanskje være litt skyld i selv , etter det ble flere
skyttere som ønsket skytbare kammerladere blir tilgangen mindre.
Om dette har noe å si vet jeg ikke men jeg vil tru det...
Jeg selv betaler ofte litt ekstra for å få meg en god original børse, og jeg samler ikke så jeg vet egentlig ikke mye om samlerværdien på disse.........

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

laffa

Jeg så et program på NRK for noen år siden, som handlet om antikviteter og mat. De rotet rundt på loft og stabbur, sammen med en kokk og en såkalt antikvitetsspesialist, på jakt etter salgbare ting. Et sted på Nordmøre fant de en kammerlader så var så rusten at det nesten ikke var mulig å se hva det hadde vært for slags våpen. Likevel klarte "spesialisten" å prissette elendigheten til 15000kr. Like etter betalte jeg 7000kr. i svartkruttmiljøet for en kammerlader(1849-55-59) i utmerket skytbar stand. Dette var en pris som  alle jeg snakket med i miljøet,mente var rett for dette våpenet.

laffa