M1859 sabelbajonett

Started by gunshy, 06. June 2010 kl. 10:45:57

Previous topic - Next topic

gunshy

Jeg har i kjelleren funnet en bajonett som jeg har funnet ut er en Kongsbergprodusert M1859 sabelbajonett. Jeg har kun bajonetten, og er interessert i verdien på denne. Den er ikke i topp stand, men kyndige personer kan sikkert gjøre den meget bedre. Har noen et estimat på verdi? Den er merket med en kronet K på den ene siden, og et serienummer(?) på den andre.

The Norwegian

Heisan og velkommen.
Bilder er avgjørende i sånne verdi vurderinger, så ta noen skarpe bilder av serie nr og merking og mål diameteren på piperingen.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

gunshy

Her er bilder, så godt som jeg fikk til :) Piperingen er 23mm i diameter.

jopesj

Er 23 mm. pipering ok for kammerlader?
Jeg har tidligere målt diameteren til 29 mm. Kan det være at dette er bajonetten til en Rolling Block?
Hilsen jopesj
Jopesj

Tinytim

23 mm er riktig for denne bajonetten, remington og 4 linjers kammerlader har 19mm.
Hvis du skal selge så send meg en epost:-D

gunshy

Har ikke besluttet om jeg skal selge den enda, kommer til å poste den på marked om jeg velger det.

Denne har vært i familiens eie siden før første verdenskrig, etter litt undersøking med de eldre i familien. Men det er ingen i familien som nå har noen interesse av å beholde den, og siden det er endel andre som er levende opptatt av gamle våpen, så kan det være den fortjener et nytt hjem. Men legges på markedsforumet når beslutningen er tatt.

Men verdien på denne er alikevel interessant, selv om det nok finnes endel av disse i omløp, og sikkert i bedre stand. Har lagt ut bilder tidligere i tråden, og håper noen kan rådgi meg på verdivurdering, og kanskje med litt historikk rundt bruken av denne, til hvilket type våpen den hørte til, og om serienummer har noe sammenheng med produksjonsår og lignende. Hadde vært moro å vite litt om den rett og slett :)

Øyvind F.

> Hvis du skal selge så send meg en epost:-D

Du vil altså kjøpe bajonetten, men noen verdi kan du ikke indikere?

Jeg ser stadig oftere at brukere tilbyr seg å kjøpe objekter som legges ut for identifisering. Dette er en uting. Folk bør kunne få lov til å legge arvegods og ting som har vært i familiens eie i åresvis uten å måtte avslå folk som tilbyr seg å kjøpe.

Dersom objekter som legges ut i «Identifisering»-kategorien er til salgs så antar jeg at de legges ut på markedet, som trådstarter sier. Dette er ikke et kjøp og salg-forum – jfr. forumreglene.

Gunshy: Bajonetten du har ble brukt på de korte 18 lødige kammerladningsgeværene som du kan lese mer om her: http://www.svartkrutt.net/artikler/index.php?kategori=3
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Tinytim

Har ingen problemer med å anntyde en verdi på bajonetten, som vanlig er den verdt det markedet vil gi, men i den tilstanden vil jeg si ca 2500,-
Hvis eier vil selge så regner jeg med at han klarer å gi beskjed om dette på en eller annen måte enten direkte til en i forumet eller på kjøp/salg sidene.

Trond

Bare for å sørge for litt skikkelig forvirring: M1859 bajonetten finnes i tre forskjellige varianter - som ikke går om hverandre (fremkommer ikke av litteraturen).

Den "vanligste" M1859 bajonetten er beregnet for kammerlader M1859 samt for M1859-ombygde lange kammerladere fra Kongsberg og Liege. Kammerlader ombygninger av Hertzberg grever et noe større hull i parerstangen, da pipen på disse er noe tykkere enn på Kongsberg og Liege variantene. Er serienummeret høyere enn ca 3800, er den "bankers" til Kongeberg kammerladere. Er det mellom 2500-3800 kan det også være en "M1860" variant til tappstussere og glatte avkortninger av Kongberg infanterigeværene - M1825-M1829-M1834/41/51/60 eller M1825-M1829-M1834/41/60. Her er bajonettene tilpasset den enkelte børsa og nummerert som perksusjonsombygningen av denne. Er serienummeret lavere enn 2500, som på denne, kan den være til samtlige tre varianter, noe som bare må prøves ut.

Da håper jeg å ha bidratt til at forvirringen er total?

Trond

arvis38

Jeg fant en sabelbajonett i dag, det er en k med en krone over, og et merke over det som ser ut som en r eller h. Serienr er 19558,Og det hullet som er der er 19mm. Pattern 1856 Army Short Rifle med sabelbajonett har også samme type bajonett, men tror ikke det er den. Noen som har et forslag på hvem den tilhører??

Tinytim

Høres ut som du har funnet en sabelbajonett M/1860 til remington geværet. Noen kaller den også for M/1867 fordi geværet har den modell betegnelsen.