Verdivurdering/salg

Started by arvegods, 31. July 2010 kl. 18:12:12

Previous topic - Next topic

arvegods

Hei folkens.

Dette er tydeligvis et sted for sterkt interesserte.
Jeg har arvet endel gamle våpen som jeg ønsker å finne verdien på, og evt. selge.
Det er bl.a. en Kongsberg kammerlader, en Smith & Wessson revolver, diverse bajonetter samt en gammel Krag-jørgensen og en kal 22. "eikenøtt".
Hvor bør jeg henvende meg med disse for å få en seriøs vurdering av verdi, og hvor kan jeg selge disse.
Jeg vet dette er av stor verdi for de rette personene, og de vil sette mer pris på dem enn jeg dersom de støver ned i en kjellerstue.

Håper på seriøse svar.

Trond

Trond Schønning hos Blomqvist i Oslo er den eneste "autoriserte" takstmannen på våpen i Norge, etter hva jeg vet. Men dersom du legger ut nogenlunde detaljerte bilder/beskrivelser her, er jeg overbevist om at du kommer til å få endel vettug feedback.

Litt generelt:
Kammerladere er verdt fra ca 3000-50000 avhengig av modell og stand.
S&W revolvere er i utgangspunktet verdt minimalt om de er reg.pliktige, noe mer om de er fra før 1890.
Krag priser har fallt som en sten, med unntak for enkelte karabiner og skarpskyttervarianter fra før 1940.
Eikenøtt børser - good grief!

Salg kan skje gjennom Blomqvist eller markedet på svartkrutt.net.

Trond

arvegods

Hei.
Takk for svar, jeg skal ta bilder og legge ut her etterhvert. Jeg forsøker dette først. Hva mener du med good grief om eikenøttbørsa? Det er ikke så mange av disse eller?

The Norwegian

Send meg en mail med noen bilder så kan jeg kikke på disse bajonettene dine, kan hende du kan få avhendet noen av de hos meg. Det er en del eikenøtt børser rundt forbi, de er ikke spessielt skjeldne
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

reldor

Hei arvegods

Har du mulighet til å legge ut detalj bilder av flobert(eikenøt)våpenet.
Hvis ikke er det noen merking på det , tekst , stempler og lignende?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

arvegods

Jeg kan ta noen bilder etterhvert. Det har ikke blitt tid ennå. Men det kommer i løpet av et par uker håper jeg.

arvegods

Her kommer endelig litt bilder. Kvaliteten er ikke allverdens. Har noen flere, dere får ta kontakt hvis det er aktuelt.:-)

Acillevs

Savner bilder av kammerladeren.

arvegods

Den er ikke min, men mulig jeg kan få bilder av den og. Må høre med broren min.

JollyRoger

Krag Jørgensen'n var opprinnelig en ordinær M1894. Nå fremstår geværet som en mellomting mellom M1925 og M1930. Verdien idag (som reg.pliktig) kan telles i hundrelapper. Beklager ...

reldor

Hei
Børsene er egentlig for moderne for dette forum(svartkrutt.net sier vel sitt) , og alt for moderne for at jeg kan noe om dem.
Revolveren  også ,så vidt jeg kan se, hører heller ikke til her.

Blankvåpnene er tidsriktige....

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

JollyRoger

Revolveren ser ut som en DA "side-swing" av en eller annen variant. Fra rundtomkring århundreskiftet (1896) og deretter. Beskjeden verdi hvis det ikke er en spesiell utgave. Vanskelig å se ...

Trond

Riflene er det sagt mer enn nok om i betraktning av at de ikke skyter svartkrutt og blankvåpen er svært vanskelige å indentifisere. Dette er langt på vei moteting som spredde seg over hele Europa etter å ha blitt populære ett sted.

Sablen din minner veldig om en fransk sabel fra sent 1700, men finnes igjen i Sverige og i Norge (litt annen klinge) som "Ridende Jeger M1819" - Kongsbergs første sabel.

Døllebajonettene dine kan være M1860 Lund eller kanskje 18 lødig kammerlader, men jeg er redd det er noe utenlandske greier med svært beskjeden verdi.

De to sabelbajonettene kan være M1860 eller M1867 (i denne stand, en bitte liten 1000-lapp/stk), M1859 - OBS, her er det tre forskjellige som er tilnærmet identiske: Liege og Kongsberg kammerlader kr 2000 (stand tatt i betraktning, Hertzberg kr 2500 og M1834/60 o.l. i forskjellige mellomvarianter kr 3000. Det kan også være Krag Petersson kr 3000. Er det 19 eller 23 mm hull?

Det mest interessante blankvåpenet på bildet er pluggbajonetten. Den ser litt liten ut og kan være en spanjol fra 1850-årene, da er den ikke veldig spennende. Men er det "the real thing" fra tiden før ca 1735, så er det veldig spennende. Prisen er dessverre ikke helt iht. spenningen, men noe avhengig av hvor den er fra - ca kr 4000.

Den øverste på bildet er sjefen over sjefer - en offisersbajonett fra 1600-tallet, slike kan ligge på opptil 10-tusen. Den andre er en spanjol fra 1800-tallet og er, selv med balg, neppe verdt stort over tusenlappen. Jeg la ved en avis for å vise størrelsene.

Trond