Identifisering og verdi av håndvåpen

Started by Kanotski, 27. August 2010 kl. 10:31:37

Previous topic - Next topic

Kanotski

Hei er det noen her som kan hjelpe meg å fortelle meg hva verdien på hver enkelt gjenstand er verdt.

Rotta

Den store øverst ser ut som den kanskje kan være en Dansk-Norsk M1740 og i så fall er den ganske verdifull selv om den ikke er i superduper stand.
-Rotta

Tinytim

Hei

Som Rotta sier så er den øverste en Dansk/Norsk pistol, trolig det som kalles 1740, riktig modell skal vist være 1744. Det finnes en 1741 også som er nesten helt lik men litt slankere. Må se den for å si sikkert.
Den er som nevnt tidliger noe mangelfull og uten flere detaljer om tilstand så tør jeg ikke tippe verdi, bortsett fra å si at det er en del tusen.
De andre flintlåsene er jeg ikke sikker på, men tipper engelske, hadde vært fint med nærbilder av merkinger. Usikker på verdi, men "noen" tusen stykket.
De 2 revolverne er av typen pinfire og ikke mye verdt.
Skulle du være interessert i å selge så er jeg interessert.
mo-gi@online.no

Rotta

Spørsmålet var om "Identifisering og verdi", TinyTim. De som har noe å selge finner selv veien til "Marked"?
-Rotta

Trond

Greie M1740'er går for 25 000, denne virker temmelig ugrei, men bør likevel være verdt 10-15 000.
De to neste er antagelig, som tinytim sier, engelske fra rundt 1810-1820. Her er interessen temmelig laber, men 3-4 000 pr. stk er ikke umulig.
Den med messingpipe er vanskelig. Italienerne brukte endel messingpiper, men låsen ser mer tysk ut. Her må jeg bare bekjenne, jeg har ikke peilig utfra bildene, men den er sikker verd 3 000.
Jeg lurte på om den "store" revolveren var en Montenegro Gasser, men tror det er noe annet, dog ikke pinfire. Aner riktignok ikke hva. En tusenlapp er det nok mulig å få, kanskje litt til.
Den lille pinfire "skrothaugen" fra Belgia er temmelig uinteressant - kr 500-750.

Trond

Acillevs

Har en lignende som den øverste(M/1740?),kanskje i litt bedre stand,men det orginale låset er erstattet med et M/1772 lås.Om man setter en utgangsverdi på 10000kr,hvor mye vil det uorginale låset trekke ned verdien?

Trond

Jeg er redd det trekker mye ned. Selv om man hadde en original lås, er det lite sannsynlig at denne passer helt. Lås og skjefter ble individuelt tilpasset. Uten at jeg kan si å ha hørt om det, kan det jo være en militær erstatningslås (men da neppe en M1772), om tilpasningen indikerer dette ville avslaget i verdi bli mindre.

Lås og skjefter ble individuelt tilpasset. Har du et bilde av pistolen?

Trond

Acillevs

Tror kanskje det er en M/1772 lås,det er spikket litt innvendig for at den skal gå inn i treverket,han som solgte den nevnte også at han hadde montert en 1772 lås,da den var uten lås ha han fikk tak i den.Bilder har jeg ikke nå,men skal se om jeg får tatt noen.

Hand

Det ser ut til at pistol nr. 2 fra venstre (nederste bilde) er en eller annen såkalt pinfire.
Slike kommer som kjent ofte fra Belgia, men det trenger denne ikke å gjøre.
Denne pinfire revolveren har "beskyttelsels-skjold" som dekker over bakre del av sylinderen, slik at patronenes "pinner" ligger beskyttet.
I tillegg har pistolen top-strap.
Ganske lik revolver kan man se hos http://www.collectorsfirearms.com/
Søk på dette inventarnummeret :  ah2030  så skulle noe liknende dukke opp.

Hand

Fabian23

The second and third pistols are British new land pattern cavalry pistols.  They would look great in my collection, send them too me I'll take good care of them for you :-D
Give me iron, steel and wood!  Tupperware guns are for losers!

My website, growing entry by entry:http://www.militarygunsofeurope.eu[/url]

Øyvind F.

Tinytim: Så sent som for to måneder siden fikk du en ganske klar beskjed om hva jeg synes om innleggene der du tilbyr deg å kjøpe objekter som legges ut til identifisering uten at du offentlig makter å anslå en verdi: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=7302

Dersom det er noe du ikke har skjønt så skal jeg forsøke å forklare det nærmere for deg. Jeg har også slettet annonsen din på markedet der du drar det et hakk videre - sågar med en dårlig skjult hentydning til en annen forumbruker.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Kanotski

Hei takker for di oplysningene eg har fått.:-)

Acillevs

Trond

Altså - humpf - skrumpf - kremt, æh, dere skjønner...

Jeg har nå sett på tre M1740'er, låsblikkene her har betydelig variasjoner i fliken på slagstålfjæren etc. Låsblikkene ser mye likere ut i størrelse, krumning etc., enn jeg var oppmerksom på. Skrueendene er noe mer planslipte på M1772. Den eneste vesentlige (kanskje, viss om atter) forskjellen jeg tror at jeg muligens "oppdaget" eller noe slikt... var at den lille tappen som stikker ut bakerst på låsblikket virker noe smalere og spissere på M1740. Det er nok merkingen som er det avgjørende er jeg redd.

Ut fra denne krystalklare tale, er det mulig at jeg begå meg inn i litteraturens verden. Ulysten til det er betydelig akkurat nå.

Jeg har ikke målt lengden på side blikket eller gjort noe annet enn å synse litt. Dere kan jo ta en titt på bildet og se om det er noe jeg har oversett.

Trond