Funnet i taksponet

Started by Iver, 22. August 2010 kl. 16:36:22

Previous topic - Next topic

Iver

Under oppussing av et gårdshus har jeg kommet over en hagle og en rifle som var gjemt i taksponet.
Noen som vet hva dette er og eventuelt hva de kan være verdt?

Trond

Vis sideblikket, venstre side av bakkolben og kolvekappe med oversiden på perk'en.

Trond

Acillevs

Munnladningsgeværet ser ut til å vere en Husqvarna,muligens en 1815 ombygd til perkusjon.Kann der vere en "H" midt på låset?

Iver

Her er detaljbilder, riflen først

Haglen

Trond

Haglen gidder jeg ikke å ha noen formening om, men perk'en er faktisk litt irriterende interessant! Den er pga avtrekkerbøylen med 99,995 % (eller noe slikt) produsert på Kongsberg eller i Sveariket på H, NT eller G. Men den er også 71,7 % sikkert ikke en del av den "offisielle" produksjonen. Dette er dermed etter all sannsynlighet enten en matpakkevariant eller en "sivilisering" fra ca 1860. Serienummeret på kolbekappen indikerer sivilisering av en svenske, men her er antageligt du mer kompetent enn meg.

Jeg har selv en matpakkevariant av noe fra 1830-40 årene, uten nummer og stempler og med enkelte klart privatproduserte deler, men her er det et skikkelig L-formet sideblikk - trodde det var en Kongsberg, men er etter lang tids tviling kommet frem til at det antagelig er en Husqvarna. Har dessverre ingen bilder da jeg er i "Syden".

Trond

Iver

Hei, takk for god informasjon. En lokal samler vil punge ut 10000 for begge. Er det klokt å slå til på?

Milorg

Jeg hadde ikke tvilt et øyeblikk.:-D
Er det et gammelt fenghull som er plugget på perk'n?

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

10 000 er 10–15 ganger mer enn jeg ville gitt for det.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trond

Wow - selg fort som f..n - og send ham videre til meg...

Trond

The Norwegian

Jeg har en del saker som skal finne ny eier, be han sende meg en mail. da har jeg en gull gruve til han.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

arilar

Från början en svensk flintlåsmusköt m/1815 som konverterats till ett slaglåsgevär m/1815-49. Senare blivit "civiliserad".
Jag skulle kunna betala 300 Skr för denna för reservdelars skull (slagfjädern).
10000 Norska Kronor för bägge! Sälj, Sälj, SÄLJ!!!!!!!!

JollyRoger

... og i morgen kommer det en ny tråd ala denne:
http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=7414 - hvor både den ene og den andre river av seg de siste fjonene grunnet horrible priser på amatør-"restaurerte" vrakbørser ...

Og gjett hvem som til syvende og sist betaler (?)