Kassepipe og ???

Started by MrOneTwo, 05. September 2010 kl. 16:44:44

Previous topic - Next topic

MrOneTwo

En kompis har noe jeg muligens kan få erverve....Jeg ber hver kveld til sjefen om snarlig handel...

Jeg og Qualibra saumfarte dem her om dagen, og den ene kan jo lett kjennes igjen for en som har sett kassepipe før. Det hadde ikke jeg. Øynene til Qualibra forsvant et øyeblikk opp i pannelappen når han så hva det var....

Så over til greiene... hva er resten?? Legger ved bilder av kassepipe børsa også.

Dette er noe jeg først trodde var en 4 bore, men skyvelære viser at den ikke måler mer enn 21,8mm. En 4 bore ville nok landet på nærmere 26,6mm. Revolveren er bare med for å vise at den er relativt kort.

Som dere ser er ikke kalibret for DFS skyttere med angst for røyk, kols og blåmerker.

Spørsmålet er nå, hva er det egentlig. Det er ingen merking på børsa bortsett fra en lang remse romertall. Summert som hør og bør gir det... 1824.

Neste børse er noe borti 64 kaliber nabolaget... Ser for jævlig ut i lakk og trekk, men løpet innvendig fikk oss til å måpe. Nesten som å se inn i akslingen på pickupen min når stikkakslingene er fjernet....Nesten som sagt.

Så følger en artig hagle. "Trapdoor" mekanisme. Det står H  Hoaas på låsen, det synes kanskje på ene bildet. Når man spenner hanen følger utløseren med slik at den hiver ut hylsa mens du spenner. Snedig...

Og til slutt den ombygde kassepipa...

Om noen har noe å fortelle om disse gamle gode så setter jeg pris på det....

Sorry at jeg glemte å ta dem med på Egeberg banen i dag... det var virkelig en gedigen tabbe...kommer ikke til å gjenta seg.

Edit: Flyttet bildet av kassepipemunningen. JJ
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Acillevs

Kort og kraftig sak.Hørte en gang en teori om at slike korte grovkalibrede rifler ble brukt til hijakt på bjørn.

Finndalslaft

Kassepipe plasseres i kategorien Norsk "Riksklenodium".

Ta tak med begge hender, og hold fast.

Jon Sv. Dahl har en artikkel i NVS årbok 1997, også utgitt som særtrykk.
Tittelen på artikkelen er,  "Embret Bøssesmed og andre østerdøler".

Der kan du lese om slangeformet sideblikk, innslåtte korsmerker, H-formet baksikte med skur av bly, og andre pikante snadder detaljer...

Finner du noen form for signatur eller initialer på låsblikk eller pipe ?