Identifisering og Verdi?

Started by Kanotski, 10. September 2010 kl. 16:02:38

Previous topic - Next topic

Acillevs

Hei!
15Lbetyr 15 lødig.M 1774/41 var 16 lødig,da desse ble oppriflet ble kaliberet større,altså 15 lødig.Har en haug med 1774/41 liggende,de aller fleste er merket 16L.Har kun en 1774/41/51,denne er merket 15L,den har også et annet korn ,stigesikte bak og en annen ladestokk.Kjøpte den forresten etter oppfordring fra redaktøren her på Forumet 30 august 05.Den hadde forvillet seg til England.

truls inge

Gratulerer med en fin våpensamling!
Sabelbajonetten på bildet er imidlertid etter det jeg kan se den vanlige typen M/1860 for kammerladningsgeværer (verdi ca kr 1000), og ikke den svært sjeldne M/1862 som bare ble laget i meget lite antall for kammerladningskarabiner for artilleriet M/1862/66.
Forskjellen på disse to sabelbajonett modellene kan best identifiseres på bilder ved at de 3 naglene som fester tregrepet på M/1860 bajonetten er plassert med stor avstand til festeskruen for fjæren for utløserknappen, mens M/1862 bajonetten har et grep som er 12mm kortere enn M/1860, og de 3 naglene sitter derfor mye tettere opptil festeskruen.

Dette kan enklest ses ved å studere bildene av disse bajonettene på side 133 og 181 i den særdeles anbefalingsverdige boken "Norske Kammerladningsgeværer og Karabiner for Hæren 1842-1877" av Harald Sunde. Boken er dessverre ute av print, og derfor vanskelig å få tak i.

Sabelbajonettene kan også skilles fra hverandre ved å måle lengden: M/1860 bajonetten er 710 mm lang, mens M/1862 er 12 mm kortere og "bare" 698 mm lang.

M/1860 bajonetten vil iht. Sunde også passe til bajonettklakken for en kammerladningskarabin M/1862/66, men løpet vil ikke rekke ut gjennom piperingen i parerplaten på bajonetten som forutsatt, og gir derfor ikke den nødvendig støtte og mekaniske styrke.

Det finnes faktisk også en sjelden kavalerikarabin M/1857/59 som er tilpasset sabelbajonett M1860!

Med flere opplysninger om merking og nummer/årstall på våpnene dine vil det være enklere å kunne bestemme modell og prisantydning.

Vennlig hilsen Truls

Acillevs

Hei!
Lurer litt på dette med brun og sort farve på stokkene,gjelder dette også for M-1746? Har flere 1746 med erstatningsstokk i bjerk,desse er alle,eller har vert sortmalet.Jeg regner med at bjerkestokkene er fra ombyggingen omkring 1841.
Har en 1774/41 og en 1746/41 med orginal dansk stokk,desse er begge brune,alle de andre sorte.Ble behandlingen med sortmaling gjenopptatt på Kongsberg?

Acillevs

Hei igjen!
Du lurer på verdien på et gevær med kassepipe,det er et vanskelig spørsmål,med et høyst variabelt svar.De kommer ann på blandt annet om løpet er oppborret,slik at riflene er borte,om låset er ombygt til perkusjon,graden av dekor på pipe og våpen generellt,hvem som har laget den,+++,og selvsagt den stand våpenet er i.Trond nevner et annslag på rundt ti for denne,det er kanskje ikke så skeivt.Ble solgt et gevær med kassepipe på qxl i fjor for 6400,-,for noen år siden lå det et løp på Blomqvist for 4000,-
Du får nok ikke vite hva du kan få for geværet før du legger det ut for en gitt pris for salg,eller leverer det til auksjon,auksjoner er ofte gunstige for selger

Kanotski

Hei takker for dei oplysningene eg har fått.Bytter nok ikke dem bort i haglene.Kan henge dem på vegen så lenge:-)Vis eg får låv av kona:-D

The Norwegian

Høres ut som et veldig klokt valg Kanotski, men velger du å kvitte deg med denne M1843 Marine musktten så er jeg svært intresert, ta gjerne kontakt på mail om det skulle bli aktuelt.

Mvh.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Øyvind F.

> Høres ut som et veldig klokt valg Kanotski, men velger du å kvitte deg med denne M1843 Marine musktten så er jeg svært intresert, ta gjerne kontakt på mail om det skulle bli aktuelt.

Er det mulig? Har du virkelig ikke fått med deg hvilke regler som gjelder for kjøp og salg på forumet, eller bare driter du i det? Sagt med andre ord: Er du dum eller bare frekk? Uansett hva svaret ditt måtte bli, så er begge deler uakseptabelt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

The Norwegian

Det var da voldsomt til kanonade på ettermiddagen da....¨

Jeg har faktisk ikke lest at det er ULOVELIG å fortelle folk som vil verdi sette ting som de kansje har lyst til å selge at en er intresert. Men mye kloke ord fra deg Øyvind, det har seg slik at jeg ikke leser mer en deg jeg synes er intresant. Men beklager om jeg har brutt loven her inne.....Men slike kanonader synes jeg er lite voksent, hva med å slette innlegg i steden og sende meg en mail om hva du synes.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Finndalslaft

Å oppfordre Øvrigheten til å slette innlegg de ikke liker tykkes meg å være en idiotisk ide...

Et annet ord for dette er vel "Sensur".

Jeg synes grensene mellom det å gi et verdiestimat og det gi et pristilbud ved salg er litt uklare.

Som jeg ser det så skal folk som henvender seg på forumet for identifisering og verdivurdering av gjenstander ha krav på en ærlig og sannferdig, begrunnet og velfundert, orientering, om hva de har, og hva tingene er verdt !

Sparknekt

Jeg tror de fleste brukerer av svartkrutt.net skjønner forskjellen på en verdivurdering og et dårlig skjult tilbud. Jeg støtter Øyvind her.

JollyRoger

Siden forumreglenes pkt.II tydeligvis også er ment å omfatte _tilbud_ om kjøp / salg, uannsett om penger nevnes eller ikke, foreslås en presisering av dette. F.eks: "Det skal ikke forekomme kjøp og salg eller tilbud om kjøp og salg på forumet. Annonser legges på marked.svartkrutt.net."

Samtidig foreslås oppdatering av annet punkt i overskriften for Markedet: "Antikke våpen og replikaer av disse skal være produsert / modellfestet før 1890."

Kanotski

Hei Trond! Har hatt en som har litt peiling på våpen, til å se på den Artillerikarabinen M1862/66. Han sier den er 100% nr. lik. Det har vel en stor betydning på prisen? Så lenge du sier at dem ikke som regel er nr like på grunn av slitasje og hardt bruk.