Noen artige objekter

Started by festus, 05. February 2011 kl. 19:22:53

Previous topic - Next topic

festus

Nå er det sikkert noen som begynner å mistenke at jeg er kjøpt og betalt av Marinemuseet i Horten, men det er ikke tilfelle... De har bare en masse artige saker, som jeg synes det er gøy å vise til dere. :-D

I dag vil jeg vise litt grøvre skyts, og vi begynner med et par espagnoler:

Disse er i følge katalogen 16-lødige, (kal. 17,5 mm.) glattløpede og fra 1845-55. De er forløpere for mitraljøsene. Som man ser har de tre løp, satt sammen i en trekant, og et pistolgrep bak. De ble festet til rekken på skipet med en svingtapp, og ble brukt mot bordingsforsøk. Pipene ble ladet vekselsvis med krutt og kuler til ca. 20 cm bak munningen, der det var montert pistonger for fenghetter.

Når man slo på disse med en hammer (!), gikk det første skuddet. De påfølgende kulene var sylindriske blykuler med en kanal i midten. I denne satt en sats som brant i 1,5 sekund. Den tente den neste ladningen, osv. Prinsippet er det samme som på romerske lys. Sikkert et fryktinngydende våpen i sin tid, men det faktum at det måtte returneres til arsenalet for omladning reduserte nok effektiviteten noe i en kampsituasjon... :knegge:  

Så har vi en rekonstruksjon av en kanonport på et seilskip.

Vi mennesker har jo alltid vært riktig kreative når det gjelder å kverke hverandre, og seilskutetiden var intet unntak. De fleste tenker vel på runde støpejernskuler av Sabeltanntypen når de ser en munnladerkanon. Her på bildet ser vi en annen type som var mye i bruk, et timeglassformet prosjektil. Dette var laget bevisst ubalansert så det skulle sprette rundt på dekket og lage mest mulig h#%vete. Datidens granatsplinter var eikeflisene som kulene slo løs fra dekk og skipsside, og fikk man en slik i seg, var løpet stort sett kjørt i tiden før penicillin...

De lange tengene er til å lade rødglødende kuler med. (Da hadde man selvsagt fuktig mellomladning og avfyrte rimelig raskt etter lading...)

Fun fact: Engelskmennene har uttrykket "cold enough to freeze the balls off a brass monkey!" De fleste tror i dag at det er obskjønt, men den trekantede "biljardrammen" som kulene er stablet i kaltes en "monkey". (Spør meg ikke hvorfor...) Til parade hadde man blankpussede messingrammer, og de krymper i kulde. Ble det riktig kaldt krympet de så mye at de ble for trange, og kulene rullet ut på dekk.
(Det i dag harmløse uttrykket "Son of a gun" henspeiler derimot på barn av prostituerte som ble smuglet inn på kanondekket, og var en grov fornærmelse. Tiden endrer det meste. :-D )

Til slutt den første Bofors-kanonen som ble tatt i bruk av marinen. Skiltet taler vel for seg selv.

Dersom noen lurer på hvorfor den er grønn og har kjerrehjul, er det fordi den er på landgangsaffutasje...

Jeg håper dette er til glede for noen!:-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

The Norwegian

Artige bilder.
Jeg var der i fjor, men da hadde de ikke denne kanon utstillingen og denne forløperen til mitraliøsa. Står den nede i kjelleren eller? Sammen med mitern du sendte meg en film snutt på? Eller står den oppe i 2.etg? Det ser i alle fall ut som på stein gulvet at de står nede begge to.
Det er kjempe artig å gå der i noen timer, for en trenger en del timer for å få med seg alt. et flott museum som absolutt er verdt et besøk. Ikke akkurat som FMU men likevel et aktverdig museum som en bør få med seg.
De har jo alt i fra danske tiden og frem til moderne tid med ubåten ute i forrgården som man kan gå inn i å se seg rundt.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

festus

Rett innafor porten i første etasje, til høyre før du går opp trappa, ligger dette rommet. "Tøyhuset" står det over døra. Det er lett å overse, men verd å få med seg. Jeg er enig i at det er best å sette av god tid, det er da man oppdager de små perlene. Mitt personlige tips: Ikke glem å se i taket!...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling