Rolling Block

Started by Bjarte E., 18. October 2010 kl. 10:05:43

Previous topic - Next topic

Bjarte E.

Har skaffet meg en Rolling Block fra 1867 som er bygget om til hagle.
Jeg har problemer med å finne produsent på denne litt uvanlige saken.
Finner bare årstall på løp (bilde 3) og ( pv bilde 4)
Noen som har har sett slike før eller vet noe om opphav?
Takknemlig for alle svar
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

jæger justnæs

Hmm, man får leite litt rundt. Men kunne du klare å få til et skarpere bilde av stemplingen?
Et oversiktsbilde er aldri å forakte.
Låskassa ser norsk ut, låsen har fått en artig fasong etter modifisering for å takle den utvidede blokka. Ei så stor blokk skulle indikere kaliber opp mot 16, hvilket skulle være umulig å få til i en 12,17-pipe. Kan du si noe om kaliberet? "1867" kan i så fall være et sekundært serienummer.
Videre ser låskassa nedfilt ut på sidene, kan du med godt lys skimte foskjeller/ane at det har vært stemplet inn noe som helst i den?

JJ
Best når det smeller!

Bjarte E.

Merkingen på løpet er en liten p med en liten v under. Det er veldig uklart.Utvendig måler løpet ca 18,72mm
Innvendige mål er løp 14,30 mm og kammer ca 17,oo mm.  Tror det er svakt konet eller hva det heter.jeg prøvde med en plasthylse cal 20, men det var litt for trangt. Skur og korn er meget pent laget og loddet fast. Jeg finner ikke noen flere merker eller nr på den. Kolbekappen er i stål og er pent formet men uten merker. Virker som det er en dyktig mann som har bygget den om.Legger ut et par bilder til
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

jæger justnæs

Se her ja!
Ok, dette kan være en norsk M1867 levert fra Sverige. Ifølge litteraturen kom det de første årene rundt 5000 M1867 fra Sverige, disse hadde kolbekappe av stål i motsetning til messing på geværene laget ved Hovedarenalet og Kongsberg. Kolbekappa di ser militær ut for meg. Hvis det er amerkikansk låskasse som er videresendt; disse var vel stemplet oppå tangen. Jeg har dessverre noget begrenset litteratur på området men jakten fortsetter. Det er nok folk her som kan legge adskillig mer "ompf" i sine uttalelser enn undertegnede.

JJ
Best når det smeller!

Bjarte E.

Da begynner det å lysne:-D
Takker for hjelpen.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Yellowboy

Tror ikke låsekassen er fra 1867, da hadde vel ingen stengeplate, kun skruer. I 1867 ble vel ingen rolling block produsert verken i Norge eller Sverige, de første var importerte orginale Remington, først en del komplette våpen, senere låsekasser, før produksjon i Sverige og på KV kom i gang. Kolbekappa vil vise om den er fra Remington eller Svensk. De amerikanske går lengere fremover kolben på oversiden,

reldor

Stempelet under på løpet er vanlig å se på de som er bygd om,
og det står ofte 1867 på løp i kasser som er nyere enn det.
Kanskje det bare er en merking som kobler løpet til M/67 kasser.

På øvre tange pleier det å være noen stempler(under treverket) , har du sett der?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Bjarte E.

Tok et par bilder av kolbekappen. Ca 6cm oppover kolben. Hva er det på Svensk/Norsk? Ser ut som dette er blanding av hummer og kanari :knegge:  Takk for svar
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Bjarte E.

hei. Jeg sjekket under tangen, men ikke et merke.Tror nesten merkene er fjernet. Det er vel ikke så mange med en slik utforming på kassen. Tror nesten det er en som har prøvd å lage noe stilig ut av den. Jeg får surre den fast og se om den tåler en god ladning svartkrutt
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Mr. Pitt

Jeg tror dette er en vanlig svensk M/67 bygd om til hagle i kaliber 24, kassa er nok slipt, 1867 er serienummeret.
Denne ombyggingen var vanlig når M/67 gikk ut på dato.
Se etter foran om det er et plugget hull i fortreet.
Hvis det er der, er dette en ombygget militærmodell.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

chief1

"pv"? belgisk trykkprøving for røyksvakt krutt ("poudre viviant" eller noe slikt)? eller kanskje "Pedersens våbenlager"?

Bjarte E.

Hei. Javist:-)  det er et plugget hull. Der traff du blink Takk for svar
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Mr. Pitt

Her har du en belgisk låskasse (vrak), denne er i originalt kaliber 16, synes det er litt rart at smeden på børsa di har tatt ut så mye på en mindre patron.
Siktene på denne er av samme type.

Mr. Pitt

Må nok rette på meg selv, børsa er en amerikaner bygd om i Norge, merkingen på tangen er filt bort under prosessen, disse stemplene var grunne.
Kassa er ikke slipt.
Kolben på de svenske hadde mer padleårefasong og en mye mindre kolbekappe.
Hylser i kaliber 24 er å få kjøpt, jeg kjøpte mine på ebay.com, buffaloarms har men de sender ikke lenger utenlands. må taes inn via kjentfolk.
Eller du kan bruke hylser i kaliber .58, .577.

Bjarte E.

Hei. Ok, så dette er en som er bygget om i Norge.Jeg begynner å forstå grunnen til senkingen av kassen men det er vel i meste laget.Når jeg tar høna helt bak er det ca 4mm klaring til stålet på kassen, hvis du skjønner meg. Lurer på på om kassen er svekket når så mye stål er vekk. Vet du hvor mange grain det skal lades med på cal 24? Jeg lærte en gang at det skal være like deler hagl og krutt.Tror det er best å ta det rolig i starten. Vel, vel. Takk for hjelpen alle sammen:-)
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Mr. Pitt

Må rette på meg selv enda en gang, etter nærmere titt så er det en kaliber 28 du har.
Da er det enklere med hylser, .50-110 Winchester.
For at det skal være tidsriktig, så skal man bruke messinghylser, plast produseres i dag av bl.a. Winchester.
Her en link til ladning.
http://www.goexpowder.com/images/LoadCharts/Breechloading-SG-Shells.pdf