M.Rustad - perkusjonsrifle

Started by Reverik, 21. October 2010 kl. 17:11:40

Previous topic - Next topic

Reverik

Hei,

Jeg har ei perkusjonsrifle som er laget av M. Rustad (sier inngraveringen... Matias Rustad har jeg funnet ut er hele navnet). Legger ved bilder under. Jeg lurte på om det er noen her på forumet som kjenner til rifler laget av M.Rustad, og hvor interessant denne riflen er. Evt. om noen har noe mer å fortelle om Matias Rustad, da jeg er meget interessert i å vite mest mulig om kunstverket og dets historie.
Tragisk nok mangler jeg hammeren... men ellers er riflen komplett.

Håper noen har noe å fortelle:-)

Kammerherren

Har lite å bidra med, men jeg ville bare si at dette var ei flott rifle!:-)  Synd hanen mangler ja. :crying:
Kammerherren

Reverik

Hyggelig at du bidro med meningen din iallfall:)

arilar

Ytterst trevlig studsare!!!! Lång med tung pipa. Verkar stockad för att kunna fungera för skytte liggande? Ställbart fram-och baksikte. Baksikte placerat relativt långt fram passande för lite åldrande ögon? Vet inget om tillverkaren men njuter av att se ditt vackra vapen. Kanske tur att hanen saknas och därför fortfarande  i gott skick!?
Kan du bidra med totallängd, vikt, kaliber och kanske också twisten på räfflingen? Ser ut att kunna vara i gott skick också invändigt. Du måste se till att ersätta med ny hane och få den i skjutbart skick igen.
Jättegrattis till en super-studsare helt i min smak!!:-D

runastav

Hei
Jeg tillater meg herved og legge ved en kopi fra bladet VÅPEN #5-1980
Der skriver Per G Høydahl litt om denne rifla lagd av børsemaker A.Jensen, Furnes,1873, hel flammebjerkstokk.Syns den er ganske lik di rifle?
Mvh Runar

Mr. Pitt

I Hærmuseets særtrykk av årbok 1962 (Norske børsemakere i 300 år. En fortegnelse over norske børsemakere i tiden 1575-1900) står det:
Rustad M....(-ca 1850-)børsemaker, det ar alt.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Finndalslaft

Matias Rustad, Oslo. (1845-1865- ?  1. Fødselsår - 2. første møte i yrket - 3. død.)
Lærling hos Hans Frode Petersen.
Sitat Jon Sv. Dahl, NVS årbok 2001/02.

Reverik

Takk for hyggelig kommentar! Det er etter min egen mening et meget pent våpen... og er i meget god forfatning alt i alt.
Det kan nok hende at det at hanen mangler har spart det for slitasje opp gjennom årene som du sier. Såvidt jeg vet har det hunget på veggen i mange, mange år.
Totallengden er på ca. 128 cm, vekten har jeg dessverre ingen mulighet til å få målt nå men kan fortelle at jeg nok ikke akkurat hadde stått oppreist og skutt med denne riflen. Kaliber er jeg litt usikker på... men det er et sted mellom 11 og 12 millimeter i diameter innvendig i løpet. Tvisten har jeg ingen formening om... jeg er ganske fersk med dette.
Jeg er meget interessert i å få tak i en hane til den, men jeg er da på utkikk etter noe som er mest mulig likt originalen og helst med patina. Men ikke for å skyte med den... jeg vil at vegg-trofeet skal være mest mulig komplett:-)  Men hvor får jeg tak i slikt?

Reverik

Den er ikke helt ulik nei. Er vel ikke helt utenkelig at de 2 kjente hverandre godt den gangen... er ikke lange veien fra Furnes til Løten!

Reverik

> Matias Rustad, Oslo. (1845-1865- ?  1. Fødselsår - 2. første møte i yrket - 3. død.)
> Lærling hos Hans Frode Petersen.
> Sitat Jon Sv. Dahl, NVS årbok 2001/02.

Jeg har kjøpt boken "Blant pistolsmeder og bøssemakere" fra Forsvarsmuseet, der det står det samme... samt at han kommer fra Løten. I boken kjente de til ei rifle som bevis på at han hadde blitt mester, men den var ombygget i etterkant til baklader av en Kokkin. Så jeg er spent på å se om det er noen her som kjenner til andre eksemplarer utover min egen.

Finndalslaft

Jeg gadd vite hvor mange timer Herr Dahl har tilbrakt i arkiver med å lese gamle dokumenter...

JanS

Jeg har en rolling block av samme børsemaker med helstokk, nesebeslag og løp som din.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Reverik

Fantastisk! Kunne du lagt ut bilder av den, eller er det for mye å be om?:-) Hadde vært veldig morsomt å se!

AndersG

Jeg har ei pipe som er ganske lik pipa på denne børsa både når det gjelder utseende og kaliber, en gang i fremtiden skal den få seg ny stokk og bli gjort skytbar igjen, så jeg hadde blitt veldig glad om du la ut mange flere bilder av børsa di;-)
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

The Norwegian

Hva er diameteren på pipa di og finnes det noen merkinger uten om smed navnet?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Reverik

Her var noen få bilder til:-) Bare si ifra dersom det er noen spesiell vinkling du vil ha!