Winge og svartkruttimport

Started by Øyvind F., 23. July 2005 kl. 9:33:38

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Fikk denne mailen av Winge i dag:

«Prisen pr.kg. sortkrutt vil ligge på ca.kr.550.
Vet du vilken krutt nr. som blir brukt  og hvor mye av vær hvis vi tar en
utgangs punkt på et lass på 100 kg. ?.
Det firma som vi sammarbeider med om dette er avhengig i å få solgt ca.100
kg. så fort som mulig når det kommer inn p.g.a. lager.
De vil bestille inn et større parti p.g.a. de høye avgiftene men det det kan
bli litt mye for lageret.»

Det er her snakk om sveitserkrutt som har en litt annen granulering enn Wano. Trenger dere krutt så kan dere gi respons på hvor mye dere trenger til Winge eller på denne tråden. Hva slags granuleruing trenger dere?

Jeg skal i hvert fall ha et par kilo :-D
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Jeg har noen spørsmål: -Bruker for det meste Wano FFG og noe FFFg, skyter også endel i originalvåpen. Har ikke erfaring med Sveitser, men har hørt at det er noe kvassere enn Wano. Det er også delt i 5 granuleringer fra 1 til 5 hvor 1 er Fengpannekrutt og 5 er Muskett/Kanon(?) Er det noen med erfaring som kan gi en stakkar etpar tips? Tenker også litt på sikkerhet og trykk. -Hvordan er logistikken tenkt? Henter den enkelte hos Winge eller vil de distribuere til våpenhandlere etter hvert? -Trenger nok etpar kilo, men vil gjerne få hjelp til å velge riktig med en gang...:nerd:
Best når det smeller!

reldor

Hei   jæger justnæs
Jeg bruker SW3 (2F) i orginal Trap Door kal.45-70 , i flintlås pistol kal.45,
og i kal.54 minie rifle.
I min Uberti High Wall kal.45-70 bruker jeg SW4 (1,5F)
Har planer om å prøve SW2 (3F) i perk. revolver men jeg må bruke opp Wano kruttet først.....:-)
Man kan vel i utgangpunktet begynne med samme korning som man har brukt før,
og at sweitser kruttet er "hottere" gjør at man må prøve seg fram til nye ladninger uansett..
Håper dette var til noe hjelp.
Jeg har bestilt hos Winge - jeg bor i Moss:-P
R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Øyvind F.

Jeg kom tilbake fra ferie i kveld så det har vært litt dårlig informasjon om denne saken. Jeg skal høre med Winge i morgen om hvordan det blir med distribusjon o.l.

Forholdet mellom F-granuleringen og sveitsergranuleringen er som følger (målene angir granuleringen på sveitserkruttet):

1 Fg (sveitser 5)............1.2 - 1.6 mm
1.5 Fg (sveitser 4)..........0.9 - 1.36 mm
2 Fg (sveitser 3)............0.67 - 1.36 mm
3 Fg (sveitser 2)............0.508 - 0.87 mm
4 Fg (sveitser 1)............0.226 - 0.508 mm

For meg som for det meste bruker FFg blir det derfor sveitser 3 og 4 som blir mest aktuelt.

Hva håndvåpenskytterne foretrekker vet jeg ikke. Det er vel sveitser 2. En del bruker jo også sveitser 1 (pannekrutt) i glattløpede pistoler bl.a.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

arilar

> Er det noen med
> erfaring som kan gi en stakkar etpar tips?nerd:
Har sedan 1 år gått över helt på Swiss-krut.
Skjuter luntlås både pistol,original och bössa japansk original samt Europeisk stil repro.
Flintlåsmusköt original. Miniegevär repro samt original och div. slaglåsgevär original och replika på 50 resp. 100 meter. Använder uteslutande Swiss 2 eller 3 samt för fängkrut förstås Swiss 1. I princip använder jag Swiss 2 i slätborrade vapen och Swiss 3 i räfflade. Wanna make life simple!
ARILAR:-D

Rotta

Det begynner nå å trekke laaaaaaaaaaangt ut med Winges svartkruttimport, og det er lite eller intet nytt fra andre foryningslinjer på "hjemmefronten" også. :-(

Jeg ser snart ingen annen mulighet til å ta meg en svensketur for å få tak i litt knallpulver, og jeg tror muligens den jus-tekniske løsningen ved en slik tur ligger i å skaffe seg et europeisk våpenpass, sørge for å bli invitert over til søta bror på litt adspredende svartkruttskyting, for deretter å fylle scooter'n med det som i lovteksten omtales som "en rimelig mengde" (skal vi si 20-30 kg???) ammo på hjemturen. Dette har man nemlig anledning til dersom man er innehaver av et europeisk våpenpass.

Noen som har noe nytt på "hjemmefronten" eller erfaring med shopping borte hos søta bror? Er det noen som har en forbindelse der borte som kunne sørge for en invitasjon til en stakkars krutløs "norrbagga"?  Er det noen som vet hvor langt unna Svinesund nærmeste svartkruttsjappe ligger? Noen som har gjort det før?
-Rotta

reldor

Hei
Snakket med Lars Winge i dag , han har fått beskjed fra importør
at kruttet er klart for sending til norge.
De har noen problemer med CE merking da kruttet blir bestilt til
egenproduksjon og ikke som skytter krutt?!?!?
Dette skal være avklart onsdag om en uke..
Hvis alt er iorden da skal kruttet være i norge i løpet av tre uker
fra i dag..(håper det går så glatt:-) )

Jeg vet ikke hvor mye krutt Winge kommer til å ha i butikken,
så det kan hvære lurt å ringe og avtale om henting.
Da slipper man bomtur.....

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Rotta

Håper du har rett, og at det blir tatt inn såpass at det ikke går tomt med en gang igjen! Ellers er jo ikke veien fra Moss til Svinesund så lang...
-Rotta