Hva betyr dette?

Started by festus, 19. February 2011 kl. 17:13:01

Previous topic - Next topic

festus

Hei! Jeg har fått tak i ei børse, opprinnelig militær flint muskett, senere perkifisert og nennsomt bygget om etter god norsk bondetradisjon (med øks...)
På løpet er det slått inn en rekke bokstaver som jeg antar er regimentsmerking eller lignende, men jeg er ikke sikker. Om noen har en formening om hva de kan bety, er jeg meget interessert i å høre det. Det som er igjen av treverk ser ut som nøtt eller muligens bjerk.

Bokstavene er: T*N*I/J(?)*C*B*C*N(o?)
De er til alt overmål slått inn oppå en eldre bokstavgruppe som MULIGENS er N*I*C*D*No 60





Smedmerking under løpet:








Låsen er kun merket SS i firkant, hanen er svært sekundær, satt på av meg. :-)



Noen forslag?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

AndersG

Kan det være restene etter en 1794 infanterimuskett kanskje?

Hadde sikkert vært greit med bilder av resten av stokken også, selv om den er øksifisert.
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

festus

Her er stokken. Takk for respons! :-)






Kolben er skjøtet


"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Mr. Pitt

Hei
T*N*I*C*B*C*N= Telemarkske Nationale Jeger Corps, N vet jeg ikke hva er,  14.Compani?

N*I(J)*C*D*No60= Norske Gevorbne Jeger Corps 4. Compani, Våpen nr. 60?
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

AndersG

#4
Er langt fra noen ekspert, men jeg tror dette er restene av en 1794 eller 1807 infanterimuskett.

Regn med at jeg blir korrigert eller bekreftet med etter hvert ;-)

Og som svar på ordlyden i topic ("Hva betyr dette?"): Så betyr det at du har fått deg ei flott prosjektbørse :-D

Grattis.
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

festus

> Hei
> T*N*I*C*B*C*N= Telemarkske Nationale Jeger Corps, N vet jeg ikke hva er,  14.Compani?
>
> N*I(J)*C*D*No60= Norske Gevorbne Jeger Corps 4. Compani, Våpen nr. 60?

Spennende!
Jeg har gått ut fra at løpet var kappet i ettertid, det er 73,5 cm. langt pluss tangen, men jegerne hadde vel noen nedkortede musketter som eksersisgeværer? Kan dette ha vært et slikt?
Her er bilder av siktemidlene:


Forsiktet er 8,5 cm fra munningen, 2 cm langt og sannsynligvis filt ned under ombygningen.


Baksikte: Spor i tangen pluss svalehalespor 15 cm. fra bakkant. Dette var dekket av et løst skur satt på en ring, så jeg er usikker på om det er gjort under ombygningen til hagle. Det er i alle fall gjort før bruneringen.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

> > Og som svar på ordlyden i topic ("Hva betyr dette?"): Så betyr det at du har fått deg ei flott prosjektbørse :-D
>
> Grattis.

Takker og bukker! Så får vi se om den skal bli hagle, jegerriflemuskettaktig, tilbakeføres til flint eller hva det blir. Kosebørse skal det i alle fall bli!
:-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

> Hei
> T*N*I*C*B*C*N= Telemarkske Nationale Jeger Corps, N vet jeg ikke hva er,  14.Compani?
>
> N*I(J)*C*D*No60= Norske Gevorbne Jeger Corps 4. Compani, Våpen nr. 60?

Hei igjen! Jeg tolker dette som at D'en i NICD står for 4 (A=1, B=2 osv.), stemmer det? I såfall kan kanskje B'en i TNICBC stå for 2. Compani?
 N'en tipper jeg står for nummer, det er mulig det er rester etter et tall der.
Kan dette stemme?:-|
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Mr. Pitt

Helt riktig, glemte B'n, 2. Compani.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Mr. Pitt

Det stemmer, forstørret bildet og så at det stod No 2 (27)?
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

festus

> Det stemmer, forstørret bildet og så at det stod No 2 (27)?

Det kan også være et 8-tall, veldig vanskelig å se. 28? Noen har dessverre satt den i skrustikka en gang akkurat der.:-(
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Mr. Pitt

Stempler i følge Hærmuseets merkekatalog 1960.

CK= Katalognr.: 613, ca. 1775, Kronborg, Dragonkarabin M/1769.
DLC= Katalognr.: 656, ca. 1770, kronborg? Eksersergevær, ex. dragonkarabin M/1769.

IV = ?
PB= Katalognr.: 1765, ca. 1807, Kronborg, Jegerrifle M/1807.
II= Katalognr.: 2387, ca. 1794, Kronborg, Borgerbevæpningsgevær, ex infanterigevær M/1794/1841.
SS= Katalognr.: 1914, ca. 1740, Kronborg? Infanterigevær med flintlås ca. 1745.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Trond

Hold your horses! Dette ser ikke ut til å være noen sammensetning og jeg klarer rett og slett ikke å endelig modellfeste det med sikkerhet! Det som er helt sikkert, er at det har dansk opprinnelse, det har vært i Norge, det er fra etter 1760 og fra før 1794 samt at dette ikke er restene etter en M1774 eller M1808.

Det er to modeller jeg ikke tror det eksisterer noe eksemplar av - dansk betegnelse M1765 og den andre et artillerigevær med norsk betegnelse M1785. Den sistnevnte har antagelig omtrent de samme rørkene som M1774 - jeg antar dermed at det ikke er det.

Det finnes også en M1867 (dansk betegnelse) hvor den bakre delen av pipen er åttekantet, det ser den ikke ut til å være på denne, samt et med norsk betegnelse M1769 med rundt pipe og som er temmelig sjelden annet enn som ombygget til eksersergevær. Men den igjen mener jeg har litt større rørken enn det denne har (det er vanskelig å se ut fra bildene). Men ingen av disse har den kanten i bak- og overkant av kolbehalsen som din har (men den kan selvsagt være skåret inn senere).

Låsblikket avviker også tilsynelatende litt fra de vanlige danske låsblikkene i denne perioden og ombygningen til perkusjon er nokså sannsynlig ikke gjort militært.



Bildet viser en M1769/99 (Hærmuseets betegnelse) eksersergevær. Dette er veldig likt det avbildete, med unntak for kanten langs halsen. Regimentsmerkingen på dette er T*N*I*C*W*C*No98. Pipelengden på disse varierer mellom 72 og 75 cm.

Konklusjon: Jeg tror dette antagelig er restene etter et M1769/99 eksersergevær, men er (nok en gang) usikker på om det jeg skriver er riktig.

Trond

festus

Kult! Hvis jeg forstår det riktig, KAN dette da være en dragonkarabin som ble sendt til Norge og endte opp som eksersergevær for jegerne, før den ble avhendet?Finnes det noen bilder av disse karabinene?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

> Det finnes også en M1867 (dansk betegnelse) hvor den bakre delen av pipen er åttekantet, det ser den ikke ut til å være på denne, samt et med norsk betegnelse M1769 med rundt pipe og som er temmelig sjelden annet enn som ombygget til eksersergevær. Men den igjen mener jeg har litt større rørken enn det denne har (det er vanskelig å se ut fra bildene). Men ingen av disse har den kanten i bak- og overkant av kolbehalsen som din har (men den kan selvsagt være skåret inn senere).
>
Pipen er rund hele veien, og hele kolben er erstattet med en ny som er skjøtet inn med en V-skjøt rett bak tangen.

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Så det er forklaringen på den underlige kanten. Jeg har bare bilder av M1769 fra Hærmuseets årbok, men skal scanne inn et. Det vil ta litt tid.

Trond

festus

> Så det er forklaringen på den underlige kanten. Jeg har bare bilder av M1769 fra Hærmuseets årbok, men skal scanne inn et. Det vil ta litt tid.

Kjempeflott! Morsomt at det ble så mye respons på dette!
:-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Er redd det ble et skikkelig dårlig bilde:



Trond

Tinytim

Den øverste merkinga står for
Telmarkske Nationale Jeger Corps Bambleske Compani No ??
Det kan også stå for Bøherredske Compani men da mener jeg forkortelsen istedet skal være Bh.

festus

Den var da vanvittig lang til å ha vært en karabin? :klohode:
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling