Hva er dett?

Started by 001, 26. February 2011 kl. 13:03:07

Previous topic - Next topic

001

Jeg har blitt spurt av noen jeg kjenner om jeg vet hva dette er, men det gjør jeg ikke. Så da henvender jeg meg til dere og håper at noen kan fortelle meg det.

Pedersoli, Chiappa, Pietta, Uberti.

AndersG

Det er en 1860 kammerlader med brukket hevearm. Muligens bygget om til Lunds gevær i 1867, men det klarer ikke jeg å se forskjell på utifra bildene.
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

001

Det gikk fort å få svar, takk for det.

Hva består ombyggingen til Lunds i, og hva skal man se etter for å finne ut om den er ombygget?

Har denne noen verdi som bruks/samle-våpen slik den er nå med brukket hevarm?

Eier mente den var full av rust, men jeg lurer på om våpenet kanskje er brunert. Jeg har ikke sett våpenet selv, men var disse normalt brunert?
Pedersoli, Chiappa, Pietta, Uberti.

AndersG

Norskevaapen.no kan du se hvordan et Lunds gevær ser ut, om børsa er rusten og har skavanker egner den seg kanskje som vegghenger for en som har arvet den, eller som prosjekt/delebørse for en sånn som meg med interesse for "gammelt skrot".

Aner ikke verdi i Kr, men om eier er interessert i å selge kan han jo bare legge den ut til salg f.eks her på svartkrutt.net sine markeds-sider. Da vil nok interesserte hevende seg skal du se.
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Tinytim

Hei
dette er et 3 bånds Lundsgevær, man  ser at det er et Lundsgevær på feltet som er tatt vekk på høyre siden av låsekassen, dette er gjort for å lett ladingen med metallpatronen den er ombygd til. Hvis du løfter opp kammerstykket så kan du se tennål og utdrager for patronen. Det ser også ut til at løpet er kappet noe, ser ut til å være litt kort foran kornet, skal være ca 5 cm lang der, og en liten knast på venstre side for bajonetten.
Forøvrig så der det ut til å være en god del rust.

festus

> Har denne noen verdi som bruks/samle-våpen slik den er nå med brukket hevarm?
>
> Eier mente den var full av rust, men jeg lurer på om våpenet kanskje er brunert. Jeg har ikke sett våpenet selv, men var disse normalt brunert?

1. Hevarmer kan skaffes med litt leting, så den kan antagelig bli et bruksvåpen.

2.  JA!!! DE VAR BRUNERT! Det absolutt dummeste du kan gjøre er å dra frem sandpapir og "pusse den opp". Da forsvinner i alle fall den siste rest av samlerverdi... Ta av treverket, sett den godt inn med olje i ei ukes tid til rusta mykner, og skrap/børst rusta av med messingbørste/plate. Vask stokken med en fuktig klut, og sett den inn med kokt linolje.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

qualibra

Det er en mulighet for at dette er en av
de "siviliserte" Lundsriflene som ble brotsjet
opp til den rare sivile versjonen av 12,17 patronen
- nemlig 12 mm Hagen eller 11,9 mm Hagen/Lund .
Ikke sikker på hva som er den korrekte benevnelsen
på denne patronen .

Børsemaker Hagen i Christiania kjøpte Lundsrifler
av Hæren og ville vel da antagelig har monopol
på ammunisjonssalget også .
Derfor denne brotsjingen av patronkammeret .
Dette er en halvkvalifisert gjetning fra min side,
men den kan med litt godvilje, bære i seg en viss logikk .

Jeg har sjøl hatt ei slik børse, som forøvrig skaut meget godt .
Patronen 12mm Hagen står det noe om i en tråd på forumet her et sted .
Disse børsene ble nemlig kortet ned rett bak bayonettfestet,
antagelig som et ledd i siviliseringen .

Lykke til .:-)
qualibra