To perkusjonshagler

Started by Roy-Terje Kjoberg, 26. February 2011 kl. 19:13:38

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

To hagler for identifisering.
Avtrekkeren på den øverste en flat blikkplate. Løpet er oktagonalt frem til båndet deretter er det rundt.
Ladestokken på den nederste er langt fra original.
Regner med at ekspertisen (som jeg stadig får mer respekt for) her på forumet kan gi meg kvalifiserte svar.
De som ønsker mer detaljerte bilder får bare gi et ord:-)

Mer samler enn skytter.

rolfkt

jeg vet ikke noe om haglene, men skulle gjern sett nærmere på treskjæring på den øverste. Jeg ville være takknemlig om du postet noen nær bilder.

mvh

Rolf

Roy-Terje Kjoberg

Et benebbet dyr og en seksbladet rose.

Mer samler enn skytter.

Browning08

Jeg kan nesten vedde på at den øverste med dyrehodet er svensk, og en klar etterligning av de noe mer forseggjorte børsen til Victor Collett i Belgia. Han signerte ofte sin etidlige børse med en svak vc og våpennummer på en av flatene bak på løpet, ofte på venstre side sett bakfra. Hans utskjæringer var mye mer forseggjorte og som oftest et stilisert kronhjorthode eller et villsvin. Desssuten var det ofte også glassøyer i dyrehodene. Den andre utskjæringer er også typisk svensk etter min oppfatning og jeg har sett tilsvarende på flere sivil perkbørser.

Det skulle ikke forbause meg om også den andre er svensk, med tydelige trekk fra perioden 1870-1880 blant annet avtrekkerbøylen. Kan det være en sen perkusjon Husquarna???

Roy-Terje Kjoberg

Legger inn bilder av låsene.
Den mistenkte Husquarnaen. Finner ingen stempler.

Svensk copy cat. (Ombygget fra flintlås?)
Mer samler enn skytter.

Browning08

Tja, jeg har fortsatt en svak mistanke om en viss svensk relasjon, men det lukter også belgier her. Har du sjekket under løpene om det ikke finnes noe stempel fra Liege? (stiliserte L'er eller ELG i en oval) Har sett denne "rullegravyren" på sidelåsen på belgiere før. Når jeg ser bakparten av løpene har denne også en viss fransk tilnærming gjennom "flutingen" på løpene bakerst. Som alltid; se etter stempler etc som i dette tilfelle trolig sitter under løpene bakerst. Blir ikke forbauset om det også kan være en stilisert løve fra St.Etienne et sted.

Den andre tror jeg fortsatt er et svensk-produkt, og gjerne i kategorien "what have we" når det gjelder tilgang på deler. Du har et poeng i at låsen muligens kan være en opprinnelig flintlås, men jeg er i tvil om dette. Jeg vil si at dette er et svært tidstypisk og relativt vanlig sivilt jaktgevær fra 1850 eller noe nyere....Pent med slike i god originalstand :o)