Svensk flintmuskett M-1815.

Started by Acillevs, 27. February 2011 kl. 16:34:15

Previous topic - Next topic

Acillevs

Er dette en ordinær svensk M-1815,tenker da spesiellt på utformingen på hanen,den har ikke den karakteristiske "ølljekkhanen".

The Norwegian

Er ikke dette det de kaller en M1815 reperasjons modell tro? Jeg har en som er lik og dette er musketter som er satt i sammen av alt mulig de hadde liggendes fra 1700 tallet. Men krutnarr vet dette mye bedre en meg, han vil nok hjelpe deg når han får se denne tråden.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

35 VRM

krutnarr

Hei.
Fantastisk flott muskett du har der.
Dette ser for meg ut som en "vanlig" m1815/38. Den er noe uvanlig montert med en flintlås fra m1791 eller m1799. Om det var riflet løp på denne kunne det også vært m1807. (den har litt kortere løp en musketten)
Reperasjonsmuskett m1815 som tidl. nevnt, er som regel utstyrt med smalere løpsbånd. Din ser ut til å ha alle deler fra m1815 inkl.stokk med uthulingen til kinnet.
Så løp og skyt. Dette er ei gobøsse :-D

PS. 38 i m1815/38 er årstallet for baksiktet. Det ble montert høyt baksikte pga. veldig rett stokk. ;-)

Acillevs

Takk for info.Den er glattløpet,kaliber 18,5mm.Totallengde 147,5 cm,løp 105,5 cm.

The Norwegian

Se det ja, så ikke disse siktene på første bilde, men saken er jo løst. Jeg sa at krutnarr ville fortelle deg hva dette var for noe;-)
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Acillevs

Ja,det var meningen å bruke den,begynnte å by på denne for å ha et bruksvåpen i bra stand,og for å unngå risikere Kronborggeværene.Med tanke på den prisen den til slutt kom opp i ,er jeg også glad for at den sannsynligvis er et genuint våpen og ikke satt sammen av tilfeldige deler på tampen av munnladeræraen.
At den er montert med et M/91 eller 99 lås er for såvidt ikke noe minus,all den tid det har fulgt våpenet fra fødselen,dette låset er etter min smak vakrere enn den ordinære låsen.

Kammerherren

Du hentet hjem denne fra Lauritz nå nylig? Om det er den så gikk den høyt i pris ja, men den er nå i fin stand også da! Flott muskett!!
Kammerherren

Acillevs

Da er musketten kommet i hus.Sluttsummen ble 40259,01 norske kroner,og jeg som i utgangspunktet var ute etter et godt og rimelig bruksvåpen.
Jeg ble også belønnet med 25% moms,som utgjør 7291 kroner,kan dette medføre riktighet?.PS.Våpenet var i grei stand.

krutnarr

>.Sluttsummen ble 40259,01 norske kroner
> Jeg ble også belønnet med 25% moms,som utgjør 7291 kroner,kan dette medføre riktighet?

WOW.
For meg høres dette hinsides dyrt ut. En åpenbar feil er ihvertfall momsen. Den skal være for antikke objekter, og utgjøre 25% av 20% av kjøpesum inkl. frakt. (du må betale moms av frakten også). Det blir i realiteten ca.5% av kjøpesummen + frakta. Hva du har gitt for den på auksjonen eller salgshuset du har kjøpt den får være opp til deg. Til sammenligning så koster en "vanlig" muskett i stand som på bildene dine ca. 9-15000kr. Det er mulig at den du nå har kjøpt er en sjelden og ettertraktet modell som virkelig er vert pengene. Ang. det så må jeg melde pass. Det er ikke i tvil om at du ivertfall har fått en sabla flott muskett i hus. Synd om den ble så dyr at du ikke har hjerte til å skyte med den som du ønsker. Ta kontakt med toll"vesenet" og få i gang en dialog om å redusere momsen. Du må i såfall bevise at den er over 100 år. Det pleier jeg å gjøre ved å legge med et bilde fra armemuseumet i sverige (svenske våpen)av det aktuelle våpenet. I ditt tilfelle kan du bruke bilde og tekst fra denne linken: http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeObjectPage____705.aspx?epslanguage=EN
Det er linken til forandringsmodellen som forklarer at denne musketten kan komme i mange forskjellige varianter.
Lykke til med flott flott muskett.

Acillevs

Takk for nyttige tips.Var innom linken,der var mange modeller som var ganske like.Kan det vere mulig at denne har en annen benevnelse enn M/1815/38?
Skal ta kontakt med Tollvesenet etter helgen,det er ikke første gangen de flesker til med for mye avgifter eller krever våpenlisens for antikke våpen,det virker som et oppdateringskurs kunne vert på sin plass.

reldor

Hei
Disse vet jeg ingenting om så jeg spør.
Hva er det som gir benevnelsen /38 i modellen ?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

arilar

Det laxade ståndsiktet kom 1838. Denna musköt är självklart ingen "ren" 1815 med detta tidigare lås. Som tidigare angivits är benämningen reparationsmodell 1815. Om fler är intresserade att inköpa dylika musköter för dessa priser från Sverige kan det med säkerhet finnas ivrigt intresserade säljare på rad.;-)
Laddstaken ser ut att vara felaktig och tillhörande senare svenskt slaglåsgevär.

krutnarr

Hei arilar.
Din muskett er så absolutt en ren m1815-38.(IKKE en reprasjonsmodell) Den er montert med en lås fra slutten av 1790-tallet som beskrevet tidligere. Omgjøringen i 1838 ble utført på flere måter. Felles for alle omgjøringer er at baksiktet er forhøyet fra omlag på nivå med løpet til ca.1cm. over løpet. Dette for å motvirke ulempen med for rett stokk. På din muskett ser det ut som om hele svanskruen er byttet ut med en som har det høye skuret integrert.
 Det jeg syntes er litt merkelig er at din muskett har en lys trestokk som indikerer m1815. Samme muskett kom nemmelig med sort stokk (m 1811), og det burde vært den som fikk låser fra 1790-tallet. Lite trolig, men fullt mulig at det var et lager med gamle låser når m1815 ble introdusert. Det er sikkert låsen som har trigget så høy kjøpspris. Disse finnes det ikke mange av.
Ang. linken jeg la ved på forrige innlegg, så var det et skriv du kunne bruke mot tollen. Tollere vet lite om forskjellige modeller og skrivet viser bare at det kan forekomme forskjeller innenfor en epoke. Uansett så tidfester det musketten.

Lykke til:-)

Trond

Jeg håper at prisen som er nevnt her er en spøk? Musketten så ut til å være i glimrende stand, men selv i glimrende stand bør de ikke koste stort mer enn SEK 10-12 000 + på auksjoner i Sverige (eller i NOK mellom samlere i Norge).

Acillevs

Summen er nok reell,23000,-DK som hammerslag,så langt er det også greitt.
Det som irriterer meg mer og mer er den tilfeldige tollvurderingen.Dersom regelverket har en grense på antikk/ikke antikk på 100 år må det vere et minstekrav til de som har sitt arbeid på fortollingsstedene at de vet at det er betydelig mer enn hundre år siden det svenske forsvar var oppsatt med flintlåsvåpen.

arilar

Vill inte verka tjatig men med ett 1700-talslås och i övrigt som 1815 är detta en reparationsmodell 1815. Kanske i Danmark och Norge större intresse för dessa men i Sverige värderas en sådan här LÄGRE än om den är en fullt korrekt 1815 (eller 1815-38). Denna 1815 reparationsmodell har som synes modifierats med det laxade baksiktet 1838. Håller med i stort i Tronds prisnivå men troligen något lägre i Sverige även om sådant lysande skick som denna. Hugade spekulanter tipsas om att hålla ögonen öppna på auktionerna i Stockholm i april-maj(juni). Möjligheter finns att inköpa en liknande musköt för betydligt lägre pris (kan ju då kanske försäljas i Norge/Danmark med stor förtjänst! :).
Denna fina musköt är således inte en korrekt m/1815-38 men är en reparationsmodell. Inget fel i detta men vi måste ha modellbeteckningarna korrekta ;).

Acillevs

Var der geværmodeller før M-1815 der kolben hadde denne uthulingen for kinnet,L-formet sideblikk og ble forsynt med nytt sikte av model 1838.