Svensk flintmuskett M-1815.

Started by Acillevs, 27. February 2011 kl. 16:34:15

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei Acillevs
Ja det var det. Den første modellen svenskene kom med som hadde 18,55mm approbert løpsdiameter heter m/1811. Den er helt lik m/1815 utenom at stokken er sort (mørke brun).
http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeObjectPage____716.aspx?epslanguage=EN

Arilar:
Du er ikke "tjatig", men jeg er ikke enig i at musketten til Acillevs er en reperasjonsmodell. Den har original nummerlik stokk og løp. Den har originale bånd (ikke de smale tynne som er vanlig på rep.mod.) Den har altså blitt montert slik fra "tidenes morgen". Rep. modellene er sammensetninger fra ulike modeller og prod. år. Her er det sikkert mange som er uenig med meg, men jeg mener altså at dette er en m/1815-38 som er montert med en eldre UBRUKT lås fra begynnelsen av. Svenskene sparte der det kunne spares, også på våpenfronten. (Norge var vell ikke bedre der)

Acillevs

Det kan se ut som om stokken på denne har vert mørkbrun tidligere,er nesten for glatt og fin der den er lys,men med mørk brunfarge i bunnen på de få merkene som finnes.

Acillevs

Jeg har plukket geværet fra hverandre og har funnet følgende nummer og merker som ikke fremkommer på bildene.
Serienummeret 362 er innslått på venstre side av pipen,på kolbekappen og på undersiden av svansskruen.
IG er innslått på jernplaten under avtrekkeren,på underbeslaget og sideblikket.
Romertallet XXXV er innslått/innfilt på stokken,under underbeslaget,krysskruen,festeskruene for låset og under pipen.
I tillegg er årstallene 1837 og 1846 innslått under pipens kammerende.
Er takknemmelig om noen sitter på opplysninger om det omtalte våpenet som ennå ikke er fremkommet og ønsker å dele desse med meg.

arilar

Hej Acillevs.
m/1811 är till största delen lik 1815 och har som Krutnarr nämner den svartbetsade stocken men.......tittar man nogrannt skiljer sig utformningen på mellanbandet något mellan 1811 och 1815 (om jag minns rätt är ena ändan "rak" på m/1811). Den största skillnaden ligger annars i laddstocksrännan. På m/1811 betydligt större då denna modell har en cylindrisk laddstock med "klump" i bägge ändar. Detaljer kanske men kan vara kul att kunna se skillnaden. ;-)

krutnarr

#24
Hei.Acillevs
arial har nevnt de fleste forskjellene mellom m/1811og m/1815. Det er en ting som ikke er nevnt og som er lett å sjekke. Ladestokkfjæra på m/1811 sitter fast i pipa rett under kammerstykket. Denne fjæra sitter i bakerste løpsbånd på m/1815.
De x'ane og v'n du nevner er merker til han som har satt sammen bøssa. Dette for å skille de forskjellige delene fra hverandre. Han hadde sikkert flere bøsser som ble montert samtidig.
Årstallene du nevner tror jeg må være fra omgjøringen av baksiktet (1837),1846 vet jeg ikke.
IG er kontrolørens stempel.
Serienummeret er vanskelig å tolke, da nummerrekken ikke er kjent.

Håper dette hjalp noe

arilar

Det absolut lättaste sättet att känna skillnaden på 1811 och 1815 är just att känna. Prova "blindtestet". Låt kamraterna när dom blundar sätta pekfingret i laddstocksrännan (laddstocken borttagen) och jämför en 1811 och 1815. Skillnaden är mycket lätt att känna utan att man tittar! Kul!! Lite av ett partytrick!!:-D
Skoj att de svenska musköterna röner ett sånt stort intresse i grannländerna. Tyvärr verkar samlarkåren i Sverige stiga i ålder och utbudet av bössor ökar på auktioner och priserna har gått i stå....:-(
Krutnarr, banden på en reparationsmodell 1815 är identiska med 1815 och 1815-38. Hela bössan är identisk utom lås/pipor när det gäller rep-modell 1815. Dessa fanns i två varianter som kallas "Gevär av 1815 års reparationsmodell med muskötkaliber". Där användes diverse äldre låsmodeller (behöver för den skull inte ha varit brukade) samt pipor med den äldre kalibern 20 mm. Jag har även ägt en sådan där faktiskt ett korrekt 1815-lås använts. Dock kaliber 20 mm på pipan och därför reparationsmodell.
Den andra reparationsmodellen heter "Gevär av 1815 års reparationsmodell med karbinkaliber". Där används också äldre låstyper men pipan har kaliber 18,55 eller något så när motsvarar den svenska kalibern. Oftast användes diverse utländska gevärspipor. (Det är en sådan bössa som Acillevs inhandlat ;-) ).

Krutnarr, "Gevär av 1805 års allmänna reparationsmodell" har band som är liknande de som m/1815 och rep.modell 1815 men upplevs något enklare och näsband och bakre bandet hålls fast med stift. Det är nog denna modell du tänker på när du nämner tunna band.:-D .

Jag rekommenderar starkt att intresserade lånar eller införskaffar boken "Arméns eldhandvapen förr och nu" av Josef Alm utgiven 1953. Den är nog "Bibeln" för samlare av svenska militära äldre vapen. Givetvis finns små felaktigheter och allt finns inte med. Men beskrivning av svenska militära musköter och gevär, karbiner är ordentligt täckt. Den modellindelning som hittas där är den som svenska samlare går efter. Skulle vara trevligt om
även norska samlare tog del av denna utomordentliga bok ;-) .

Acillevs

Vil få takke alle som har gitt opplysninger om denne musketten.Som svar på de siste inlegg kan jeg si følgende:
Ladestokkrennen er smal,ladestokkfjæren sitter i bakerste løpsbånd,midtbåndet er ikke rett i noen ende.
Den kronete "S" en bakerst på pipen står den for Stockholms Verk eller noe annet?
Geværet er flott og i god stand,så det får ikke vere så nøye om det er en ekte 1815 eller en reperasjonsbastard.Prisen tilsier også at det aldri kan avhendes med fortjeneste,så vi vil nok holde sammen uansett stamtavle.

Acillevs

Har funnet en maken,M/1815 med lås M/1747.Angående stemplingen under løpet (1846),kan den vere satt sammen så sent?Har lest at den svenske marine hadde en oppgradering på sine håndvåpen det året.