Naseblikk til tapprifle m/1815-48

Started by krutnarr, 15. March 2011 kl. 20:49:09

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Det er på veg hjem til meg ei svensk tapprifle m/1815-49-48. Den har noen mangler, blant annet naseblikket eller fremste løpsbånd som noen liker å kalle det.
Har hatt en annonse ute på markedet for å få fatt i et sådan blikk, men det viser seg å være en smule vanskelig. Jeg kan jo ikke ha ei bøsse hengende på veggen her med en så synlig mangel. I min iver tenkte jeg at det burde jo kunne lages. Ikke for å dra bøssa ut i krigen, men for at det på avstand ikke så så himmla mangelfult ut.
Det viste seg fort at Hr. krutnarr ikke innehar de ferdigheter som en løpsbånd's-mester bør .....vell...mestre.

Et forsøk ble som følger:

Malen er laget ut i fra tanken om hvordan dette bande bør se ut om det ble "brettet" ut.

Båndet er risset inn på ei 0,5mm tykk (tynn) messingplate og klippet ut med ei blikksaks.

Etter "rulling" av blikket er det innebygde rørkenet kuttet og klar for innbøying.

Delene inklusiv kappa over rørkenet er loddet sammen. Formen er nå synlig :-)

Litt pussing og filing så ser det sånn ut. Her vises tydelig at det å få "ut" bulkene er vanskelig.

Løpsbandene sett innenifra. Det originale til venstre ;-)

Sånn ble det ivertfall. Håper dette er godt nok til jeg får meg et skikkelig band. Regner med at jeg gjør finishen ferdig når bøssa ankommer. Det mangler spor for bajonettklakk og det trenger en omgang med Brass Black.

Ikke alt kan se profft ut etter hjemmesnekkring, men morro, det er det ivertfall :-D

The Norwegian

Du får det til å se så lett ut narr, men du er flink med metall arbeid. Et flott stykke arbeid.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

reldor

Hei
Synes det ser bra ut jeg , det viktigste som du sier er å gjøre
børsa mer komplett....

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

arilar

Snyggt jobbat! Är det armé eller flottans version du får hem? Påverkar nog lite hur näsbandet ska utformas. Flottans variant hade näsbandet placerat längre fram med bara nån centimeter av pipan stickande ut mot mynningen och ingen plats för bajonett. Armé-varianten mer som en 1815. Haft bägge modellerna men sedan länge försålda.

krutnarr

>  Är det armé eller flottans version du får hem?

Det er en armê. Den har en 1849-lås og bajonettfeste. Josef Alm skriver mest om de med 1845-lås, men nevner også at noen ble laget med 1849-lås. Venter i spenning her.:-)

krutnarr

Da var tapprifla i hus og det viste seg at det bandet jeg hadde laget var en "tøddel" for lite. Kun en ting å gjøre da. Lage nytt.

Sånn ble det.

Jeg ønsket jo at det skulle se sånn tålig greit ut på 10m avstand. Tror det får holde.

(Takk for tips arilar. Det båndet var deffekt og til alt for høy pris;-) )

Acillevs

Er det en kurant sak å få nye pistonger til et gevær som det ovenfor avbildede?

Trond

Jeg er imponert Narr! Kunne du tenke deg å lage to-tre til for meg?

jæger justnæs

Hei Acillevs, jeg mener  denne fra Stockholms Vapenfabrik kan være midt i blinken :-)
Gjengesnittet står oppgitt, du kan jo alltids kikke litt på utvalget til Track of the wolf blandt andre.
JJ
Best når det smeller!