Norsk Våpenhistorisk selskap ?

Started by bosnes, 31. March 2011 kl. 20:00:39

Previous topic - Next topic

bosnes

Med stor iver og forventning har eg skaffa meg dei fleste årbøkene til Norsk Våpenhistorisk Selskap. Må innrømme at eg vart noko skuffa. Flotte bøker, med stor kunnskap hos forfattarane, men det kan sjå ut som foreninga skulle skifta namn til "Norsk Uniformhistorisk Selskap"...

The Norwegian

Nå er det slik at Norsk Våpenhistorisk Selskap er en sammen sluttning av personer med forskjellige genuine historiske interesser. Noen samler uniformer, andre bajonetter, noen andre blankvåpen og andre div våpen fra div tids epoker, kansje rustninger osv osv. Dette gjør NVHS til en unik historisk forening og en lærer av hverandre med foredrag og interne utstillinger. Mange tror det at NVHS medlemer bare samler skytevåpen og der tar folk helt feil. Det er jo genuint intreserte folk som har interesse for historikken rundt det de samler på.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

bosnes

Ja, forstår dette TN. Men er innhaldet i årbøkene representativt for medlemmenes interesser? Synes det var utruleg mykje om uniformer.

krutnarr

> Ja, forstår dette TN. Men er innhaldet i årbøkene representativt for medlemmenes interesser? Synes det var utruleg mykje om uniformer.

Nei. Det finnes alle typer samlere i NVhS. I lokallaget her sør er det kansje 10% som samler uniformer.

festus

Hei! Det er mange i NVS som samler på skytevåpen, men det at man er samler betyr jo ikke at man dermed også er en god skribent... Årbøkene er jo satt sammen av bidrag fra medlemmene, så redaktøren er avhengig av det de sender inn.
Jeg har selv tenkt den samme tanken som deg, men føler ikke at jeg kan kritisere det da jeg selv ikke har sendt inn noe.
Grunnen er at det jeg samler på allerede er så godt beskrevet i bøker at jeg har lite nytt å tilføye. Dessuten føler jeg at det faglige nivået i foreningen er så høyt at jeg vegrer meg litt for å skrive artikler utfra tanken at "dette vet alle sikkert fra før, selv om det er nytt for meg."

En annen ting er at de i selskapet som skriver mest om våpen gjerne gir ut dette som egne, større bøker. Eksempler er KV-colten, mg 34/42, Våpen i Norge, m.m.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

The Norwegian

Du er inne på noe der festus, det er nok mange som kunne ha bidratt til å gjøre MTM og årbøkene til et enda bedre blad en det er i dag. Men pga medlemenes høye faglige nivå, er det ikke så mange som sender inn stoff dessverre. Det er jo kommet ut en mengde små skrift og store tunge faglige bøker om div våpen typer i inn og utland. Når det gjelder faner, merker og uniformer så er det ikke skrevet så mye, så det er vel derfor at MTM og årbøkene inneholder mye faner og merker. Når det gjelder årboka for 2010 så inneholder den mer våpen en uniformer og har du interesse for å sende inn faglig stoff til MTM og årboka, så er det bare å melde seg inn om og sende inn stoff all mass. Det ville redaktørene satt stor pris på.

øyvind

hei, jeg har vokst opp  med nvs, hadde  en far som var aktivt medlem. han var og medlem i den danske.det er sant som det sies lenger opp, at det er mange samlere med flere forskjellige samler felt. ikke bare uniformer. var selv med flere ganger.

The Norwegian

Ja, mange vil vel mene at faner og uniformer har lite med våpen å gjøre, men det henger i sammen. Se bare noen hundre år til bake og uniformen var en viktig del av soldatens oppsettning. Det er historien rundt som er artig, jeg er selv medlem av Dansk våpenhistorisk selskab og det er likt der, bort sett fra at de har en mye strengere våpen lov å forholde seg til, men det er en helt annen diskusjon.

Men det er hele historien rundt våre væpnede styrker som er artig, ikke en liten bit bare. Men en kan ikke klare å lære alt, men ta med seg de godbiter en kan få med seg.

Trond

Hovedforklaringen på dette er nok at Knut Erik Strøm er særdeles opptatt av uniformer og er redaktør av årboken.

Trond

The Norwegian

Det er vel litt lett å skylde på redaktørens interesser, det har vel heller noe med at medlemmene ikke gidder å sende inn relevant stoff. For at medlems bladet ikke skal bli et dobbelt A4 ark, så skriver han om det som intreserer han. Dette gjør at bladet blir fyldig. Men hadde de medlemmene som sitter på en masse kompetanse giddet å levere stoff, så hadde det sett annerledes ut.... Dette gjelder også SARA som er en skandinavisk patron samler organisasjon, her er redaktørens interesse 9mm som er laget i verden. Siden medlemmene ikke sender inn nok stoff blir det mye 9mm stoff. Så skyld på medlemms massen, ikke redaktørens interesser.