noen som kan hjelpe meg med info om dette våpenet

Started by kent, 16. April 2011 kl. 12:42:45

Previous topic - Next topic

kent

jeg er ikke erfaren med denne type våpen,men syns det ser veldig gøy ut :-)
det hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe meg med litt info.

















det står nr 1123 på kolbe-beslaget.

det står også noen tall/nr på løpet.

1123 1849 x1825
     

tallrekken i midten er ikke på linje med de andre tallene.
jeg fikk desverre ikke tatt bilde av merkene på løpet da kamera slo seg vrang.
det ser ut som: P,P,z,2(2P PZ ?)

da jeg ikke vet noe som helst om våpentypen,alder eller noe som helst så er jeg takknemlig for all info og gjerne bilder og om dere ser noen mangler ved våpenet :-)

35 VRM

Hei Det er en Svensk 1815-49.

Skjeftet er desverre kappet ned.

Mvh

35 VRM

kent

#2
fant et bilde på nettet og ser hva du mener :-)

om jeg skulle kvitte meg med dette våpenet og heller finne et nytt start-prosjekt.
hva kan jeg forvente å få for mitt våpen?

festus

Du mangler løpsbåndene og pistongen/nippelen til å sette fenghetta på. Det burde ikke være umulig å få ei ok skytebørse ut av denne ved å skjøte på treverket, men å få den til å se ut som original er nok for de litt viderekomne.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

kent

Det var godt nytt at det var mulig å få en god skytebørse ut av denne :-)
 
Hva må jeg regne med å betale for løpsbåndene og pistongen/nippelen til å sette fenghetta på?

Skjøte på treverket og få den til å se ut som orginalen er nok ikke noe jeg klarer selv,så det er kanskje bedre at jeg starter med å  skaffe de delene jeg trenger først :-)

Er våpenet mitt kaliber 61? (håper ikke jeg dummer meg ut nå) :-)

Det var bare tilfeldig at jeg kom over svartkrutt og etter det har jeg blitt bitt av "basillen" virker utrolig gøy og veldig mange koslige medlemmer og jeg som ny medlem er imponert over måten dere godt etablerte medlemmer hjelper oss nybegynnere :-)

Trond

Du får kjøpt en helt grei, original variant a denne børsa for kr 4-6 000 i komplett og skytbar stand her i norge og for noe mindre i Svrige. Det vil dermed neppe lønne seg å gjøre noe annet med den du har enn å selge den tikl en som vil ha en billig børse over peisen på hytta.

Trond

festus

> Det var godt nytt at det var mulig å få en god skytebørse ut av denne :-)

Jeg må moderere innlegget mitt litt: Det bør kunne bli ei OK skytebørse FORUTSATT at løpet innvendig er i god nok stand til å tåle det. Det bør vurderes av en fagmann før du legger noe penger i det.
Dersom du ønsker å gjøre et prosjekt ut av det for å trene på litt hobbybørsemaking hender det at deler dukker opp på www.tradera.se , men ellers må jeg nok si meg enig med Trond i at dersom du bare skal ha ei børse å skyte med er det lettere og antagelig omtrent like billig å få tak i en hel en.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling