Underlig kaliber...

Started by festus, 19. April 2011 kl. 17:24:52

Previous topic - Next topic

festus

Jeg har akkurat arvet ei kombibørse etter oldefar. Det er en L.H.Hagen Co. Christiania, med et hagleløp kal. 16 og et rifleløp.

Jeg gikk først ut fra at kaliberet var 10,15 Jarmann, men det er det ikke.
Jeg tok en stearinavstøpning av kammeret, og det viser seg at det er en sentertent, rettvegget, svakt konisk hylse med rim (krave).

Målene på avstøpningen er stort sett som følger, med litt toleranse for slitasje:
Hylselengde fra forkant av kraven 67,0 mm.
Diameter foran krave: ca. 11,9 mm.
Diameter på kraven: 14,6 mm
Diameter ved prosjektil: 10,8 mm
Diameter på prosjektil m/ rifling: 9,9-10mm

Merking under løpet: 8,0

Er det noen som kan fortelle meg hva kaliberet heter, så jeg får liv i klenodiet?

Jeg finner forøvrig ingen ELG-merking eller andre tegn på import, kan den ha blitt laget i Norge?

Til slutt noen flere bilder:

Finurlig mekanisme...

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Mekanismen er en Lefaucheux som ble mye brukt mot slutten av 1800 tallet og særlig på belgiske børser. Den ser ut til å ha et serienummer, 16 445, som ytterligere bekrefter at den kommer fra et sed med stor produksjon og i hvert fall ikke har norsk opprinnelse.

Trond

festus

Takk for svar, serienr. er 13445, men jeg er helt med på at det nok er for høyt til å være norsk. Jeg syntes bare det var rart at jeg ikke finner mer merking.
:-)
Noen forslag til mulig kaliber?
- Rudyard Kipling

Browning08

Kan se ut som om det er doble stiliserte "L'er" under pipa hvilket betyr prøvestempler fra Lüttich i belgia. Kan det være en 10,2 Hagen kanskje?? Det er et mylder av kalibre fra denne tiden, så det er bare å lete seg frem. Skal sjekke litt med skyvelær blant de ulike patronene jeg har så kanskje det dukker opp noe som samsvarer med avstøpningen din. Fortsatt god svartkruttpåske!!

festus

Artig! Da er det nok en belgier, ja.
Håper du finner en patron som matcher. Moro med litt sære kalibre som ikke alle løper rundt på banen med... :-D
God kølabrennerpåske til deg også!
- Rudyard Kipling

qualibra

Hagen hadde nok en uvane med å designe egne patroner
til børsene han solgte .
Slik skaffet han seg kanskje et slags monopol på ammunisjonen
til dem .
Han kjøpte i følge det jeg har fanget opp, Lundsrifler av
hæren også, som han så kappet bak bayonettfestet og kamret
om til en obskur, egen patron som kalles for 12mm Hagen
eller 11,9 mm Hagen/Lund .Har lest begge deler .
Denne hadde en svak skulder og var litegrann større
i hylse dm foran kraven, enn den vanlige 12,17x44R .
På denne måten sørget han da for at det ikke kunne skytes
militærammunisjon i dem, men folk ble i stedet tvunget
til å kjøpe ammunisjonen der de kjøpte børsa,
nemlig hos Hagen sjøl .

Hvis noen her på forumet mener jeg er på villspor,
så vær så snill å korrigere meg . Dette er slik jeg har forstått og tolket
sammenhengen med de obskure patronene mange Hagenbørser er kamret for .
Jeg har ikke lest dette som et fastslått faktum noe sted .

10,2 mm Hagen har jeg lest om før, og det ser jo ut i følge noen av
de målene du har tatt, som at det er en slik - i allefall ifølge kaliberet
på kula .Jeg kan ikke i farten huske hvor lange hylsene skulle være .
Kanskje det var flere alternativer å velge i på lengden også .:gal: :sur:
qualibra

festus

Da virker det som vi kanskje nærmer oss svaret på mysteriet, hvis ikke det er en av de andre rare patronene de opererte med, da... Er det noen som har en 10,2 Hagen liggende og kan legge ut bilde av den?:-)
Evt. andre forslag?
- Rudyard Kipling

festus

Etter litt leting på nettet kom jeg over denne tråden på de engelskspråklige sidene her inne, der det var en tegning av 10,2 Hagen:

http://www.svartkrutt.net/board/index.php?mode=thread&id=448  

Den ligner såpass mye at jeg tror det må være rett, eller like i nærheten..
- Rudyard Kipling

Browning08

Sjekk Qxl . Det ligger en patron i Hagen 10-2 der nå!

festus

> Sjekk Qxl . Det ligger en patron i Hagen 10-2 der nå!

Takk for tipset! :-)
- Rudyard Kipling

Jon

Dette er ingen 10,2x57R La.No.5 Det er med ganske stor sikkerhet en 10,15x65R som nok ble brukt endel i kongeriket på slutten av 1800tallet og langt opp på 1900tallet. Vi vet ikke helt sikkert opphavet til denne patronen men det er nesten utlukkende i Norge den dukker opp.
Det er skriver over her om at Hagen står bak mange ulike kaliber, er nok en sterk overdrivelse, mulig han står bak 11,9x44R Lund men trolig så er det Larsen og Larsens Våpenforretning som står bak alle de andre sivile riflepatronene fra den tiden. Da nesten alle slike jeg kjenner kalles LV - eller La. + et nr i en eldre H.Utendorffer katalog.

Her en tilfeldig valgt prisliste fra Schou 1910, her ser man 10,15 cylinderformede og også en avliving av myten av 12,17x44R Hagen Lund og div. andre benevnelser. Den heter ganske enkelt 11,9x44R Lund. Jeg har et drøss med slike prislister og kataloger fra ca 1905 og opp til 1.VK også senere som alle har med disse hylsene/patronene.

Jeg har tatt mål av meg å finne utav mest mulig om historikken til de sivile norske riflepatronene, og setter pris på alle relevante opplysninger og er meget interessert i slike hylser og patroner, særlig med norsk merking.

jsteins@online.no

festus

Interessant! Da spørs det om noen der ute sitter på en slik patron eller hylse for mye... ;-)
- Rudyard Kipling

qualibra

Hei .

Ofte er det en ukvalifisert gjetning
eller rett og slett en feil påstand
som skal til for å få lokket fram det som er riktig .
Dette ble nå det positive utfallet av min feilaktige
påstand om salig Hagens
lemfeldighet med patronskapelser han ble
beskyldt for å ha "suget av eget bryst" .

Jeg beklager mine litt for raske beskyldninger mot
en siden lenge henfaren mann uten mulighet til
selv å forsvare seg .:ohgosh:

Kunnskapsgrunnlaget kan i blant vise seg å være
mer magert enn man til en hver tid er klar over,
inntil man blir satt til veggs .
Det er slik man noen ganger lærer, og lærer godt !:asswipe:

Som ordtaket sier: ingenting er så galt at det ikke er godt for noe .:knegge:

Takk for kjempeinteresant utdrag av katalog,
samt avliving av diverse myter om patronbetegnelser !:-)

Disse gamle katalogene skulle vært en selvsagt og viktig del
av innholdet i bokhylla hos noen og en hver .
Det er bare så synd at det neppe er oppnåelig .
Og derfor kan falske "sannheter" få gjelde for lenge .:hrmf:
qualibra

Jon

Hyggelig å kunne bidra til å oppklare div., jeg prøver å ikke være for skråsikker men føler meg på ganske trygg grunn med det jeg skrev i forrige innlegg.

Kan legge ved mer fra samme prisliste, kuler denne gangen. Som nevnt så har jeg ganske mye slike ting etter 25års leiting. Det er gøy med ting men det får mye mer mening om man finner kunnskap rundt tingene, i særdeleshet samtidig skrevne kilder.

Jeg hører svært gjerne om andre kammeravstøpninger fra gamle Larsen, Hagen og andre bøssemakere, der finnes nok masse spennende hos dere godtfolk. Ikke bare kaliber med en viss norsk opprinnelse men også andre f.eks. engelske og tyske. Som man ser så har Schou (og alle andre) 11,15 Mauser hylser og kuler på lager.

Håper dere kan bidra til å finne utav hvilke kaliber man brukte på slutten av 1800tallet og en stund fremover. Så får vi kanskje kunnskap om hva som var mest utbredt og minst.

Kan legge til at jeg har ganske mye tidskrifter som f.eks. NJFF's fra starten i 1872 opp til idag, mangler kun 1876årg.

Hand

Har ikke mye gammelt norsk, men har et løp med låskasse liggende, som har blitt "fornorsket".  Det er en Martini Henry, produsert av I.Hollis.  Kaliberet var egentlig W.R No.1 450 EXPRESS.  Den er så rømmet opp til noe større kaliber, etter rifling er bunnmålet rundt .493 - 495 et sted.(Ca. 12,5mm)
På oversiden av pipen, like foran baksiktet står det :  LUNDS HYLSE.
Skal se om jeg får tatt en kammeravstøpning.
Hadde egentlig tenkt å få til noe .50-90 greier med denne pipen, men siden den er så trang falt dette prosjektet i fisk.

Hand

Jon

Med forbehold om at jeg har forstått beskrivelsen over, så vil jeg tro at dette er en 11,9x44R Lund, det er jo den eneste som har tilnavnet Lund av sentertente. Det er ca ei 12x44R Rem CF men med litt slak flaskeform dermed litt tykkere bakover hylsa. Du kan nok til nød skyte 12x44R Rem i børsa men vil få litt gravide hylser etterpå