O. A. Hall Christiania

Started by Loke, 02. May 2011 kl. 9:25:20

Previous topic - Next topic

Loke

Hei (og vel overstått sommer?)

Har en kombi (lefaucheux mekanisme)merket O.A Hall Christiania.

Er det noen i forumet som vet noe rundt dette navnet O. A Hall som er stemplet mellom løpene. Kan dette være en type børsemaker ala Hagen?

Øvrig merking viser at våpenet er belgisk produsert ettersom merket "ELG" tydelig vises sammen med en R med krone over og en H med en annen type merking over.

Under rifleløpet er det merket 102 og det kan se ut som om det er en liten "prikk" mellom 10 og 2. Kan det være riflekaliberet?

Under hagleløpet er de skrevet inn CHOKE 17.4 over 17.0 (trur eg) og 12 med en C under som sier noe om trangboringen og at  det er kaliber 12 (noe som det er da en patron med dette kaliberet passer bra.

Hagleløpet er utført som "damask".

Forøvrig er graveringen svært lik på dette våpenet som det som Festus har bilde på under tråden "underlig kaliber".

mvh

LOKE

The Norwegian

Høres ut som en 10,2 Hagen patron du har der, legg ut noen bilder av vidunderet. Så tenker jeg svarene blir litt fyldigere. Jeg har ikke hørt om O.A Hall
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

bosnes

O. A. Hall var ein grosserar som opererte i Christiania rundt århundreskiftet. Han var ikkje børsemakar, men kanskje han dreiv våpenhandel og merka importerte våpen med sitt namn?
Han er ikkje nemnd som børsemakar i boka til Jon S. Dahl " Blant pistolsmeder og børsemakere".
Litt info om han finst her:

http://www.eiker.org/Linker/KMR/KMR-nytt-2011-03-01-Hallhytta.html

Loke



Her er noen bilder - håper de ble noenlunde - løpene innvendig er forholdvis blanke og fine, men med noen blyavleiringer/kruttslam - tips om hvordan en får dette bort tas i mot med takk.

Loke

Loke

Takk for tilbakemelding med oppklarende tekst. Har satt inn noen bilder av våpenet også.

Artig at det finns en slik historie om grossist Hall. Kanskje noen andre vet mer om hans forretningsdrift i Christiania, og om han da faktisk var våpenforhandler.

mvh

Loke

festus

løpene innvendig er forholdvis blanke og fine, men med noen blyavleiringer/kruttslam - tips om hvordan en får dette bort tas i mot med takk.

Mot kruttslam ville jeg begynt med å bruke en pussebørste av messing pluss svartkruttsolvent, som fåes kjøpt i gode våpenforretninger, eller rett og slett glovarmt vann og Zalo. Husk å pusse tørt og olje etterpå. Mot blyrester fins det egne løsemidler å få kjøpt. En trang pussedott med bittelitt fin stålull (uten såpe) surret rundt er også effektivt, men sliter på løpet og bør brukes med varsomhet.
Husk å ta av treverket før du begynner å søle med vann...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling