Regimentsmerking.

Started by Acillevs, 22. May 2011 kl. 17:35:42

Previous topic - Next topic

Acillevs

Hva står tallene "19" og "9" for i desse regimentsmerkingene?

nevS

> Hva står tallene "19" og "9" for i desse regimentsmerkingene?

Dette er helt tatt ut av lufta men med litt enkel logikk fra Sundes bok om kammerlader.

B.R.19.N.40
b.r: Regiments navn
19: avdelingsnummer "bør finnes dokumentasjon på hvor i landet det var"
N.40: dølle nummer evt soldatnummer.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

reldor

Hei
Når vi nå snakker om merking finnes det noe skrevet om de forskjellige
regiment merkingene?
Er det noen bøker å anbefale?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Acillevs

Jeg regner med at B.R. står for Bergenhus Regiment og N. 40 og 41 står for soldat/legdnummeret.Spørsmålet blir da om kompaniene har vert nummerert fortløpende innen regimentet,noe jeg aldri har hørt om.

krutnarr

> Hei
> Når vi nå snakker om merking finnes det noe skrevet om de forskjellige
> regiment merkingene?
> Er det noen bøker å anbefale?
>
> R.

Jeg har kun denne boken:

Hærmuseets årbok fra 1965.
Den inneholder Avdelingsmerking på Norske militære våpen i tiden 1700-1866
 Av Per T Norheim

Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Acillevs

Er det noen som har vert i tankeboksen og løst problemet?

Tinytim

Hva står tallene "19" og "9" for i desse regimentsmerkingene?

Dette står for kompani nummeret, det andre står for soldat/våpen nummer.
Jeg har god kontakt med han som drifter databasen til dansk våpenhistorisk selskap sin oversikt over avdelingsmerkinger og han mener det står for Bornholms regiment, men jeg mener som det var nevnt her at dette er merking fra Bergenhus.
Hvis man ser på organiserinegn av den norske hær fra slutten av 1700 tallet så var et veldig mange kompanier under Bergenhus, langt flere enn det var på lille Bornholm tror jeg.

Tinytim

her er en avdelingmerking jeg har fått lagt inn i databasen som er registrert med Bergenhus Regiment

Acillevs

Det var nyttig informasjon.Jeg vil nå tro at B.R. på desse og mange andre som er vurdert i boken til Aarum og Sægrov,betyr Bergenhus Regiment,det ville vere underlig om så mange døllebajonetter av for eksempel modell 1765/69/74 fra Bornholm skulle finne veien til Norge.Er det så mulig å finne ut hvilket kompani som har hvilket nummer?

Tinytim

Det er ikke det minste rart at denne typen bajonetter og våpen fant veien til Norge for alt utrangert materiell ble sendt hit.
Jeg har ikke noen oversikt over hvilket kompani som har de enkelte nummer men her er det jeg har på de forskjellige kompaniene under Bergenhus i slutten av 1700 og beg. av 1800 tallet.

Acillevs

Litt på siden kanskje men det får våge seg,kom over en underoffiserslilje 1767 med samme merking som bajonettene:BR 10 N2.Desverre var staken ikke orginal,jeg tror endatil den var i gran.Hele våpenet var 163 cm langt.Det jeg lurer på er hvor langt dette våpenet skal vere i orginal og ubeskåret versjon?

Acillevs

Rettelse:
Rett modellår skal vere M/1769.