Hagen

Started by Yellowboy, 20. April 2011 kl. 8:09:58

Previous topic - Next topic

Yellowboy

Er denne laget i Norge ? ingen spor etter belgiske stempler, i tilegg mener jeg bestemt at det er en orginal halvstokk ! Løpet er rundt med en flate på oversiden, men løpet er ikke laget i dreiebenk, kaliber er vel 10,15 jarmann. Noen som kan tidfeste produksjonsår ?

Trond

Belgisk Larsen, solgt gjennom Hagen, antagelig på begynnelsen av 1880-tallet.

Trond

Yellowboy

Hvordan kan det ha seg at det ikke finnes noen Belgiske stempler ? Ble ingen lagt i Norge ?

Browning08

Siden belgierne var noen råskinn med å påse at det var ELG eller LL merking for sine løp og låskasser ville jeg satt noen kroner på at denne kan være norskprodusert. Selv om det var utstrakt import av ulike våpen fra belgia utelukker jo ikke det at det ble laget et betydelig antall slike våpen også i Norge. Morsom sak åpenbart originalt laget som jaktvåpen med halvstokk!!

Jon

Tror nok at dette er en senere med Herkules låskasse som vel var Hagens egen patent. Tror rifla på bildet er fra tiden rundt 1900. Se en tilnærmet lik rifle i Hagens katalog fra ca 1907-10, men her er kaliberet 6,5mm.

Trond

Hagen har, etter hva jeg vet, aldri laget en slik børse fra scratch. De to nederste riflene på vedlagte bilde er Hagen Herkules, børse 4, 5, 6, 8, 9 & 10 er den belgiske Larsen varianten med forskjellige butikkmerkinger. Herkules ble for øvrig, etter hva jeg vet, kun produsert i 6,5x55, de belgiske Larsen'ene var 8 mm eller større i kaliber.

Det burde dermed ikke være allverdens problem å få bekreftet hva dette er - sjekk kaliberet.

Trond