Gull eller gråstein??

Started by boble73s, 11. June 2011 kl. 11:28:16

Previous topic - Next topic

boble73s

Hei

Har nettopp arvet 2 våpen og bejonetter. Jeg vurderer å selge begge to, men trenger noe hjelp til å vite hva det er, ca pris og all annen info hvis dere har noe.

Gevær 1:

Gevær 2:

Bajonetter

qualibra

Det er nok nærmere gull enn det er gråstein .;-)

Det ser ut for meg som om du har to stk 18 lødige kammerladere
av modell 1846/55 .
Den ene produsert på Kongsberg og den andre i Hertzberg
i Tyskland .

Det går ikke fram av bildene hvordan de ser ut innvendig,
og da det gjelder pris, så er det folk har på forumet
som er mer kvalifisert enn  meg til å estimere det .

I den stand disse framstår på bildene,
vil jeg tippe 8000 kr stykket .
Hvis de er strøkne innvendig og mekanisk helt i orden, kanskje noe mer .
Bayonettene pleier å vel å koste en tusenlapp pr stk .

Det er sikkert mange som ikke er enig med meg, men det ser du etterhvert
som folk får se dem .
qualibra

Acillevs

Er det INDHERRED og NORDFJORD som er svidd inn i stokkene?Er noen av bajonettene nummerlike med geværene?

boble73s

Hei og takker så mye for svar!

Det er NORDFJORD OG INDHERRED som er svidd inn i stokkene.

Bajonettene er ikke nummerlike med geværene såvidt jeg kan se.

Det jeg ble så overrasket over er tilstanden på disse, ser nesten ikke ut som de er blitt skutt med.

Jeg trodde kanskje at disse var M1849 siden det står på det ene geværet.

Noen som har tips til noen kyndige som kan se på disse i stavangerområdet?

krutnarr

Hei.
Qualibra har helt rett når han skriver m1846-55. Det som kjennetegner den er de to skruene som holder den lille metallplata oppe bak kammeret. Der har det gamle siktet sittet før det ble flyttet frem i 1855 pga overgang fra rundkule til spissprosjektil. Vinkel på kolbe og utforming av kolbekappa er også typisk for 1846-modellen. Det at det står 1849 på rifla , betyr bare at m1846'n ble laget i 1849. Det er vanlig at modellene har "myke" overganger.
Ang. Stand så har du rett i at de ser hele og fine ut, men de er godt brukt ;-)  Originalt har kammerladeren en flott sjokoladebrun overflatebehandling (brunering)på alt jern, utenom selve det bevegelige kammeret. Det er blangt.
Prisen som qualibra antyder er jeg helt enig i. Jeg skulle anslå pris mellom7-9 tusen og at dette er rifler for god skyting, men ikke "seriøs" samling.

langsen

[Slettet. Kjøp og salg skal foregå på markedet, ikke forumet. Admin]

Tinytim

Hei

tidligere modell betegnelse er noegenlunde riktig, men jeg mener det er en Liege modell og ikke Hertzberg, kan ikke se noen R oppe foran kammeret. Men hvis du ser under geværet foran remfestet på låsen, så står det enten en R eller JP og 47.
hvis du trenger noen i Stavanger området til å se på dem så har jeg en samler kamerat der, send meg en epost så skal du få navn og nummer.

Trond

Jeg er enig med Narren i at de er litt slitne, men det er så godt som samtlige M1846-varianter. De så mye bruk! Francotte'n (enig med TinyTim) er kanskje litt i dårligste laget for samling, men Kongsberg'en ser ut til åvære godt over middels til M1846/55 å være.

Bildet viser det originale baksiktet (det er riktignok en M1842 model).

Trond

skoggangsmann

At brunering mangler er ikke så rart. ved slutt av eksersrøvelser var knust teglsteing innlagt i lerretsduk en av måten å rengjøre våpnene på. de aller fleste av de som ser ny ut er nok rebrunert av avdelingsbørsemakeren. Det var nok langt mer normalt en de fleste tror. Når det gjelder pris er de verd det folk er villig til å betale, og jeg vil tro det er et stykke over de prisene som her er antydet hvis de er i god mekanisk stand. ta deg god tid hvis du ønsker å selge de og ikke bli lurt.

JanS

Gitte prisantydninger er for høye. Kongsberggeværet er i best stand, men begge er godt brukte. Legg geværene og bajonettene ut på QXL så vil man se hva prisen blir. 5-6 tusen + og tusen for bajonetten? :-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Kammerherren

Jeg tror prisantydningen rundt 8000,- stemmer bra med virkeligheten. Kammerladere i grei stand med lite brunering oppnår faktisk høye priser. At det er en M1846/55 hjelper jo også litt, da M1849/55 er vesentlig hyppigere ute for salg.
Kammerherren

Sparknekt

Jeg er enig med skoggangsmann. Jeg vil tro at det er mulig å få mer enn kr 8000,- for M/1849/55. Jeg har i alle fall ikke registrert at noen (i ryddig stand) er omsatt for mindre enn 8000,- i løpet av siste år. Mvh sparknekt

Sparknekt

Ser jeg skrev feil modellbetegnelse. Det riktige er at jeg ikke har sett noen M/1846/55 som er omsatt for under kr 8000,- i løpet av siste år. Mvh sparknekt

qualibra

Hei alle sammen .:-)

Jeg fikk min rimelig for 4 år siden,
da jeg kjøpte den for 7000kr uten bayonett .

Den er i samme stand som det ser ut for at de
på bildene her er i .
Godt og mye brukt, men alikevel i god bruksstand .;-)
qualibra

skoggangsmann

Men så solgte jeg billig og. Løpet var meget bra og jeg fikk ikke mer en det jeg hadde gitt for den i 1993. Når det er sagt så har jeg og solgt to kammerladere til som gikk vesentlig høyere.

qualibra

Ja at det var billig skal jeg ikke ta fra deg,
den var verdt de kronene jeg ga for den .

Har hatt og har fortsatt mye moro med
den børsa .
Den har skaffet meg medaljer flerefoldige ganger,
da jeg har greid å henge nogenlunne rolig
i skaftet dens .:knegge:
qualibra

Acillevs

Er der avdelingsmerking på kolbekappen i tillegg til svimerkingen?

boble73s

Er bortreist nå og ikke tilbake før om noen uker. Satser på å få en til å se på dem og muligens selge dem etter det. Takker mye for svar og hjelp.