Noen som kan hjelpe med hva dette er/ opprinnelse?

Started by milcom, 10. June 2011 kl. 18:26:03

Previous topic - Next topic

milcom

Hei!

Jeg lurer på hva slags muskett dette er. Er det noe verdig i den?

Det nummret og tallene bak på kolben er vel betegnelsen på hvilket kompani den tilhørte, men er det noen som vet?

Takker for hjelpen :)

Trond

Det ser ut til å være et dansk/norsk M1788/1841 skarpskyttergevær som var beregnet for ladestokkbajonett. Den utgaven du har er faktisk temmelig sjelden. De fleste av disse ble også riflet opp og fikk vinkellamellsikter som M1788/1841/51. Den ser slik ut:

Denne skulle ha et spesielt baksikte, men jeg stiller meg tvilende til at det som står på denne er det riktige og har ingen litteratur tilgjengelig her.

De fleste av disse er i glimrende stand og var neppe utlevert etter omgjøringen til perkusjon. Din er i temmelig elendig stnd og har antagelig enten "forsvunnet" fra forsvaret før 1850 eller allerede da vært såpass sliten at den ikke ble riflet opp. Dersom den hadde vært i samme stand som den i dette innlegget, ville jeg ha verdsatt den til ca kr 20 000, som den er til maks 5-6 000 og dersom den blir restaurert ved nedsliping av gravrusten etc, antagelig mindre enn det.

Dersom du har ladestokken, er den antagelig verdt like mye som børsa - eller tilsammen ca kr 10 000. De er stygge, men virkelig sjeldne. Jeg vet bare om fire-fem i privateie.

Trond

Knutakongen

Hei tror dette er en M 1774 Infanterimuskett Dansk/Norsk.
Va den er vert vil eg tippe 5000 til 7000 i den stand den er i mangler ladetein til den.

Acillevs

Med denne sikteannretningen og tre rørken av denne dimensjon er det liten tvil om at dette er en 1788/41.

milcom

Takk for gode svar! veldig intressant dette. Men hva med nr 75 som står risset in i stålet der, er det nr i produksjonsrekken? i såfall ganske tidlig i rekken da?

Noen som vet noe om hva de bokstavene og tallene bak på kolben står for.

Takker så mye for gode svar, blir bare mer og mer intressant detta. :)

reldor

Hei
Her er mitt forsøk.....
OKL N4J
O = Oplandske
K = Kvamske
L = ??
N4 = soldat nr.4
J = ??

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Acillevs

75 er nok serienummeret.Avdelingsmerkingen kan vere verre å identifisere,vet du om våpenet er dansk eller norsk brukt?

Trond

Vel - eh - i og med at det er blitt bygget om på Kongsberg - eh...

Trond

Acillevs

Den er vel rett nok bygget om på Kongsberg,men ble desse levert som nye til Norge eller kom de først som halvslitt.Og kan da avdelingsmerkingen vere dansk.
Det var min vinkling av saken.