Nitedals Krudtværk

Started by Jon, 12. June 2011 kl. 17:55:01

Previous topic - Next topic

Jon

Jeg skrev dette på et fjortisforum før jeg oppdaget Svartkrudt.net, legger inn en "kopi" her hvor det hører hjemme:

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om gammelt krutt her på forumet. Som kanskje noen husker så var patronsamler før i tiden og som en del av det var jo også de enkelte kruttverkene av stor interesse. I mitt gamle arkiv fant jeg det jeg mener må være den aller første prislisten fra Nitedals Krudtværk, eller pris-courant som det het dengang. Nitedals ble stiftet 9.nov. 1883, priscouranten er datert 13dager senere 22. nov

Noe senere startet man med å lade haglpatroner og det er vel det folk flest idag forbinder med Nitedals selvom produksjonen forlengst er lagt ned på fabrikken på Nittedal. Her er en prisliste datert august 1911. Legg spsielt merke til nr.5 på listen "*Blykule" og noten rett under med små skrift " *for storvidt, bør ikke savnes av nogen Jæger på Fjeldet"

Jeg har endel til av slike gamle skrifter så hvis der er særlig interesse så kan jeg legg ut noe mer.

Jon

Her er del 2:

Dette burde være historikk så det holder. Jeg fant fram litt til så får vi se om flere forstår viktigheten av at noe tar vare på og forteller litt om det som skjedde for langt over 100år siden.

Her er en utrolig flott folder fra Nitedals, engelskspråklig og trolig fra 1800tallet den også. Artige de kruttflaskene i blikk, jeg hadde faktisk en slik da jeg samlet. Det er jo en ren kopi av de engelske C&H flaskene fra samme tid. Georg Frølich satset tøft også internasjonalt

Her er trolig den første illustrerte prislisten, datert sept. 1884, som man ser så er der etterpå håndskrevet oversatte tekster på engelsk,

Håper det smaker, jeg har nok trolig noe mer fra de gyldne årene.

Jon

Fant litt til på PC'en, først ei prisliste fra utsalget i Bergen, L.H.Hagen &Co's filial, trolig ca.1900. Denne forretningen ble senere overtatt av Josef A. Grindstad og enda senere av Platou som vel finnes idag også i navnet.

Den neste er en riktig skrytesak fra 1891, angående utmerkelsene Nitedals krudt hadde fått rundtom, også i utlandet som Berlin og Gøteborg.

jæger justnæs

Tusen takk for at du deler, Jon!
Et viktig bidrag - hva var vel våpnene våre uten kuler og krutt?
Har en oval kruttboks fra Nitedal, skal legge inn en bilde hvis jeg kan finne den i "systemet":-D

JJ
Best når det smeller!

Jon

Jo bare hyggelig.
Jeg fant en til som skal vise Nitedals kruttets fortreffelighet, her fra 1888 med sammenligninger av deres og andres produkter i en test med det da helt nye kal. 8x58R og 10,15x61R. Utrolig hvor flattskytende det blir med Nitedals krutt i 8mm, ser ikke ut til å være fall i det heletatt ut til 1000m:-)

Håper ikke skriften blir for liten.

jæger justnæs

Morsom lesning!
Ja de var skikkelig rå på markedsføring, hadde heldigvis ikke noen markedsføringslov i de dager som kunne gjøre en godt krydret reklame kjedelig ;-)
Her er et par bilder av boksen. Den har påskrift 200 gram på siden.
Den har vært åpnet, dessverre.

Og så ei "standardpølse" med krutt:
Best når det smeller!

Jon

Artig. Ser at denne boksen er produsert etter 1917, da den er merket Norsk Sprængstoffindustri. "Pølsa" kalles en kardus.

qualibra

Hei .

Ja, detta var skikkelig morro, alt samma !:ok:

Kan noen redegjøre for hva egentlig
"Brunt Sportskrudt" var for noe ?

Var det svovel, trekull og salpeter,
eller var det form for nitrokrutt
i meningen "moderne" krutt ?:nerd:
qualibra

jæger justnæs

Håper Jon kan klare opp i det men jeg mener det har noe å gjøre med trekullet som ble forkullet med regulert temperatur som gjorde det mere seigt og man ikke trengte så mye svovel. Det antente lettere og forbrant renere enn konvensjonelt svartkrutt. Det er nok fortsatt som svartkrutt å regne men i markedførings øyemed var nok brunkruttet kommet for å skille mellom gammelt og nytt...
JJ
Best når det smeller!

Jon

Jeg må bare bekrefte å ha hørt noe lignende som jj skriver , at trekullet ble brent/produsert på en litt annen måte og at det var regnet for å være litt friskere enn vanlig svartkrutt eller salpeterkrudt som man sa dengang

Skal ta en tur i arkivet mitt å se om der kan være noe skrevet om dette kruttet, mener jeg har sett en annonse om introduksjonen. Trolig i siste havdel av 1880tallet.

aho

Hei

Flott info.Kurante greier ,kurant stammer vel nok fra courant tenker eg.
Keep it comming;-)

Jon

Finner ikke noen annen introduksjon av NBS før en annonse ved siden av den grafiske fremstillingen av skytetesten. Før det var det annonsen under som gikk i lang tid. Her fra nr.4 (av 4 pr år) 1888.

Ved siden av nevnte grafiske fremstilling stod så denne i nr.1 1889

"Det bedste og stærkeste" så det ble nok regnet for å være litt bedre en vanlig svartkrutt

Jon

Fant også litt mer fra den aller første tiden, som denne Pris-kuranten fra sept 1884, dette er kun 10-11mnd etter at de startet. Godt utvalg allerede til hyggelige priser. Som man ser så er der noen tilføyelser med penn.

Tar også med innsiden på den flotte fargerike jeg viste i mitt første innlegg på denne tråden, denne er engelskspåklig som man ser.

Jon

Så hvis dere tåler litt til nå så har jeg litt skreven historikk om Nitedals Krudtvært her:

Ser man ca midt på så er to tidligere kruttværk nevnt, Midtvannet og Liadalen. F.H.Frølich hadde eierinteresser i begge.

Nederst på denne ser man at Liadalen gikk i lufta rett etter at Nitedals var etablert (det er nesten som om man kan lure.....)

Nå skulle dere vel være rimelig oppdaterte på Nitedals Krudtvært. Jeg har endel om deres røksvake krutt men det er vel som å banne i kjerka her på forumet;-)

Jon

Får ta med dette også :

Som man ser så er det vesentligste i de gamle kruttverkenes historie: når de gikk i lufta. Midtvannet i 1870 og Liadalen i 1884. Nitedals hadde vel noen mindre ulykker de også.

Jon

Trodde kanskje dere også hadde noe å bidra med ?

Jeg fant noen etiketter i en skuff, noen av disse har jeg flere av som godt kan byttes i noe gøy.

Hand

Interessant lesning!
Morsomt å se hvordan kanonkrutt er med i listene.  Skulle tatt seg ut om XXL fortalte oss hvilket krutt vi skulle brukt i kanoner!

Hand

qualibra

Du store værda, dette var jammen artig å få se !:metal:

Jasså, så "brunkrutt" var bare en avansert form
for svartkrutt, altså .
Hvem skal begynne å produsere det for oss nå da ?:-D
qualibra

postverge

Noen bilder av de jeg har i blikk,i min samling,men har også sett
flere varianter av CH flaskene og Den firkantede..
Bjørn BS

postverge

Fant noe mer "krutt" relatert i ett anet skap..Bjørn BS