Nitedals Krudtværk

Started by Jon, 12. June 2011 kl. 17:55:01

Previous topic - Next topic

Jon

Siden det ble så populært med Brunt Sportskrudt så har jeg disse haglpatronene liggende igjen etter at jeg kvittet meg med samlingen for lenge siden. Disse er åpenbart ladet med NBS og to av dem trolig beregnet for spilljakt om man ser på datoen de er ladet. Den til venstre får vi håpe var til dyret Bjørn og ikke en rival.
Artig med datostemplede patroner, snart 100år gamle.

Jon

Var en tur i arkivet idag igjen og fant en artikkel om skydeforsøg ved Nitedals utgitt nr.1 1887 og må dermed være utført i 1886. Jeg har bare skummet igjenom den relativt lange artikkelen men  fant nå litt. Som dette :

Det viser jo at NBS var i bruk ihvertfall til test et par år før det ble lansert.

Det artigste var kanskje det under her litt høyt på siden som beskriver fargen på NBS, at det var lys brunt stemmer med det min forlengst avdøde venn Einar fortalte meg. Han begynte på Krudtværket i 1930, og sa at trekullet ble brent på en måte som gjorde at det ble brunt. Tenkte jeg skulle skrevet det tidligere men stolte ikke helt på hukommelsen.

Jeg tar med artikkelen på jobb i dag og kopierer den, så hvis noen av dere er dypere interessert så kan den sendes i brev.

jæger justnæs

Takk, Jon og postverge :-)
Mye interessant som dukker opp her!
Kardusen min som inneholder brunt sportskrutt har en liten flenge i enden, innholdet som lekker ut er av farge og beskaffenhet som vanlig svartkrutt.
Morsomt at sammenlikningstesten mellom C&H's svartkrutt og NBS har en kolonne for Røgmængde hvor NBS er på bare 83% :-D
Fant forøvrig et klipp fra hvor jeg hadde mine antakelser om brunkruttet. Fant det på nettet for noen år siden:
Best når det smeller!

jørn

Hei mye fin info her ja,takk for at dere deler:-)
Legger ut noen bilder av Nitedal patroner som de fleste har sett.
Men hva er grunnen til de er stemplet Sellier&Bellot i bunnen?

Hilsen Jørn

Jon

Disse er nok fra tiden etter 2.VK da der var stor mangel på tyske hylser som man til da hadde brukt siden ca. 1920. Engelske før det.
Der finnes endel varianter med og uten tekst på hylsene, noen er fullmerket d.v.s. og også i bunnen med Nitedal. Kjennetegnet på disse er lav cullot som også varierer mye i legeringen , fra kobber- til messingfarge

Jon

Stoppet opp denne tråden, så jeg får ta den et hakk til. Denne gangen tilbake til 1862 og 63. I den eldste øverst ser man annonse for tidligere nevnte Midtvannet Krudtmølle som sprang i lufta i 1870. Som man ser så er Frølich med på eiersiden, Det er nok F.H. faren til Georg som startet Nitedals i 1883

Jon

Trodde dette var et forum for svartkrutt jeg ;-) Merkelig lite respons på det som ligger i forumets navn. Skal ikke dvele mer ved det men håpe at dere kommer på banen etterhvert angående historikken her i kongeriket.

Jeg fikk ei flott bok av forfatteren P.Ø.Berg "Med hanen spent", der fant jeg en notis jeg nok hadde oversett i et gammel blad fra 1893.

Artig å se hvor godt Nitedals var etablert blant skytterne mindre enn 10år etter at det var grunnlagt. Som man ser så brukte svenskene det også.
Scan'en ble litt rotete med litt fra andre artikler, jeg har ikke program til å reinklippe det.

JollyRoger

Heh, "Echo aldeles ufarligt sprængstof" ... står det jaggu'.
Festlig ... Her har visst utviklingen gått gal vei.

Jon

Denne tråden sovnet helt bort, virker ikke som om folket på Forumet har særlig interesse for vår norske svartkrutt-historie. Mulig der finnes lite stoff ute i folks samlinger.
Skal prøve å ta det litt videre da jeg idag fikk kjøpt ei mappe med masse gamle etiketter og annet, mest fra Nitedals Krudtværk. Mye av dette er nok ting jeg hadde i mitt forrige samlerliv.

Her en etikett fra tiden før Nitedals ble etablert, siden Nitdals ikke er nevnt. Faren til Georg Frølich hadde drevet innen krudt siden 1850årene, 1855 er nevnt her på denne. Han drev en stund sammen med en Sundt, vist i en annonse fra 1862 over på denne tråden.
Utrolig fine disse gamle

Her er en noe senere for Riflekrudt, trolig beregnet for å rulle sammen til en kardus til 100g krutt. Men kan også være til å klippes ut for å limes på en boks eller pakke.

Selv er jeg meget fasinert av slike gamle saker og har mye mer å vise hvis der er litt respons.

reldor

> Denne tråden sovnet helt bort, virker ikke som om folket på Forumet har særlig interesse for vår norske svartkrutt-historie. Mulig der finnes lite stoff ute i folks samlinger.

Hei Jon

De fleste her er vel egentlig skyttere.
Vi bruker moderne produsert utstyr og krutt i gammel ånd....
Jeg sier ikke at historien ikke er viktig eller interresant,
jeg har selv samlet patroner i mange år men det er skyting og konkurranse
som er min hoved interesse.

Du kan ikke regne med at alle har gått like dypt i materien som deg selv;-)

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

The Norwegian

Synes tråden din er veldig interesant, men har dessverre ingen ting å bidra med i den dyben du holder på. Men bare å legge inn flere opplysninger Jon:clap: :clap: :clap:
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Jon

Mulig jeg er litt "egosentrisk" og direkte men det er ikke vondt ment. Jeg er selv av den typen som har vel så mye interesse av historikken som selve tingene. Når vi da har et Svartkrutt Forum så hadde det vært artig om flere kunne bidra med opplysninger om svartkruttet og gjerne dets bruk, produksjon og utvikling i kongeriket.
Jeg skal komme med flere innlegg etterhvert som jeg scanner ting, der var masse artig i det jeg fikk kjøpt idag.

Jon

Prøvde å få dette med på forrige innlegg men redigeringstiden min gikk ut men her er det :

Her er der litt til:

Her en etikett som nok er beregnet til å limes på en krudtboks, blanding av engelsk og norske tekst. Fram til 1880årene så hadde nok engelsk C&H krutt en meget stor markedsandel i Norge. Det er trolig derfor Nitedals brukte mye engelske tekster innimellom, men også for å fremme eksporten skulle jeg tro.

Eksport hadde man åpenbart både til russisk- og spansktalende land om man ser på de to øverste.
Videre to mer for det hjemlige marked med NBS "grisekrutt", litt merkelig at man brukte et på den tid så "unorsk" dyr som villsvinet som fabrikkmerke. Men som man senere skal se så brukte Nitedals langt mer eksotiske dyr i reklamen, faktiske også palmer ;-)

The Norwegian

Fantasisk Jon, så Nitedal hadde store vyer med eksport av krutt til både Spania og russland. Dette er helt nytt stoff for meg i alle fall.

Jon

Vi får holde oss internasjonalt litt til, Nitedals var uten tvil store for sin tid og satset friskt.

Her en prisliste for broderfolket, man ser den røde krudtflasken skinner igjennom fra baksiden

Dette er en for de engelsktalende, alt er skrevet på engelsk. Der er prisliste, lignende den svenske over, på baksiden. Her ser man også krudtflasken i all sin prakt

Jon

Fant ei flott annonse for en tid siden. Nitedals var var flinke til å markedsføre seg. Som nevnt i et tidligere innlegg på denne tråden så brukte de tildels eksotiske dyr i sine varemerker. Men også en traust elg.

Annonse fra juni 1887

Jon

Får dele litt mer artige gamle etiketter fra Nitedals med dere, dere kan jo lese på etikettene selv så jeg skriver lite tekst. Vi tar noen med jaktmotiver først:

Det må vel være Spitsbergen i bakgrunnen her på hvalrossjakt?

Elgjegere

Bjørnejakt Riflekrudt no.3

Denne lik den over men No.2 krudt

Her en variant med No.1 krudt

Her en kongelig med Carl 15.'s monogram, Han var konge 1859 til 72 så denne må være laget lenge etter hans død ?? Jeg nevnte i et tidligere innlegg at Nitedals brukte eksotiske dyr på sine etiketter, løven er jo et ganske uvanlig dyr her i kongeriket, særlig i vill tilstand

Det må vel holde i denne omgang.

Hyggelig om andre også hadde noe spennende å vise

The Norwegian

Takk for at du deler med deg av bilder, det er utrolig morro og interesant hvordan og hva de har brukt for å promotere kruttet sitt i gamle dager. Men de brukte vel alle slags dyr for alt hva det er verdt akurat som i dag:)

Jon

Ser der er mange besøk etter siste oppdatering, har noen flere scan liggende :

Her en annen løve-etikett med engelsk tekst

Og her en tredje variant med samme figur, engelsk tekst denne også

Og her en med norsk tekst og en litt annen løve og noe annerledes ellers

Kos dere med vår gamle svartkrutt-tradisjon.

Jeg kan love litt mer etterhvert, må se litt igjennom hva som er vist tidligere.

GunnarB

Utolig bra jon.

Har ikke vært innom svartkrutt.net på en stund men det var uansett veldig morsomt å se dette her - var slett ikke klar over at dette fantes.

Jeg har en samling krutt og etiketter fra Nittedal som må være veldig tilsvarende din egen. Denne inkluderer 3 stk ulike priscouranter fra 1884 og et antall utrolig flotte/vakre etiketter, 2 stk engelske kruttbeholdere lik dine egne, samt noen kg brun- og svartkrutt. Jeg har forøvrig lest ett par steder i litteraturen at brunkrutt ble lagt av siv, og at denne oppskriften ble holdt hemmelig i mange år.

Det kunne vært interessant å vite hvor du fikk samlingen din fra. Jeg er ikke på jakt etter dine små skatter, men den må du for all del ta godt vare på dem. Pr definisjon er alle gjenstander over 100 år av museal verdi, så de har i alle fall (i mine øyne) en betydelig historisk interesse.

Kunne vært interessant å korrespondere med deg offline, så send meg gjerne en mail til gunnar@cfc.no

Mvh

Gunnar Bentzen