Nitedals Krudtværk

Started by Jon, 12. June 2011 kl. 17:55:01

Previous topic - Next topic

Jon

Ja Gunnar det er ikke så merkelig at du har masse spennende norsk kruttstoff, du kjøpte jo samlingen min i forrige århundrede.
Jeg har jo kjøpt meg litt opp igjen nå i høst, jeg tar kontakt på mail.

Hadde et par scan til liggende, her er de:



Her en rigtig eksotisk etikett med elefant og palmer, siden det er pistolkrudt så var det neppe beregnet på elefantjakt, der må ligge noe annet bak.



Her har vi Spræng-Krudt, regner med at de et til å sprenge berg, skifer e.l. Denne er nok litt nyere enn mye av det andre, åpenbart etter 1908.

Får ta en scanne-runde til en dag hvis der er interesse for det.

GunnarB

Hei igjen jon,
Jeg skjønte jo det etter at jeg poste innegget mitt.
Dette er en fantastisk samling som fortsatt er 99% intakt, og som har gitt meg stor glede. Hyggelig å høre at alt er bra med deg. Du er også en helt usedvanlig kunnskapsrik kar om temaet, så jeg håper du deler både bildemateriale og informasjon med oss andre. Mvh Gunnar

Jon

Så der var en som startet en tråd om der var lite liv på forumet. Så jeg får legge ut litt mer krudtstoff, begynner å gå tom for svartkruttetiketter nå men der er noe igjen.

Viste vel en med gris og elg på tidligere, her er en dobbel elg, NBS krudt:




Denne er ganske lik men bare halvparten så stor.

De to neste er med dobbel gris men en med hagel- og en med kuglekrudt





Og denne er en mindre men kun med en gris:



Får stoppe her for idag, hadde vært hyggelig med noen flere tilbakemeldinger om dere synes dette er gøy. Tilbakemeldinger gir inspirasjon til å fortsette.

The Norwegian

Rart at de brukte eksotiske dyr på etikettene egentlig, det var jo ikke villsvin i Norge på den tiden. Men morro å se at du fremdeles har litt etiketter igjen å vise frem, sånt er kjempe spennendes.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

jæger justnæs

Flott presentert, Jon!
Gledelig at du tar vare på og deler denne informasjonen.
Jeg ble litt fristet til å lagre og skrive ut noen av disse etikettene, hadde gjort seg å ha sånt med seg på banen.
Og som motiv på neste års julekort kanskje?

Mvh JJ
Best når det smeller!

Jon

#45
Scannet noen flere igår, første er en ganske tidlig sak til å lime på større krudtbokser :



De neste er noe senere til samme formål men her stemplet man på krudttypen etter behov:





De er vel ganske selvforklarende og er fra tiden etter 1917 da Norsk Sprængstofindustri overtok krudtværket

Jon

Nå tror jeg det er siste rest av de riktig gamle jeg har i samlingen








Hvalfangst har vært viktig for kongeriket i lange tider og Nitedals var selvsagt på banen og leverte krudt:


Ganske like men den ene er prismatisk krudt, som sikkert sier noe om formen på kruttkornene(?)




Man brukte også Minerkrudt i enkelte typer bergverksindustri, jeg har hørt at svartkrutt er det eneste man kan sprenge skifer med. Mulig der finnes erstatninger idag?





Disse to siste er fra samme men den var så lang.

Det var det jeg hadde å vise, håper andre kommer på banen med mer, det må vel være bl.a. dette Forumet skal handle om.

God Jul

festus

Jeg har dessverre ikke noe særlig slikt liggende, men synes det er artig at du legger det ut slik at vi andre får se hva som finnes der ute. Mye bra design på etikettene!
God jul til deg også!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

Etter litt snoking i fader'ns gjemmer dukka det opp litt likevel. Ikke noe nytt og spennende, men uansett en trivelig bunt. :-)



"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Fikk inn en artig katalog idag som jeg kun har hatt en s/h kopi av i godt over 20år. Det er en Nitedals katalog fra 1930tallet med endel artig stoff, ikke minst hyggelige priser på svartkrutt spesielt om man kjøper 250kg. Ser også at de fremdeles bruker benevnelsen "salpeterkrudt"



Også litt ladedata her.








Her mer ladedata som kanskje er til hjelp for noen
Synder litt her med noe røksvakt krutt også men jeg syntes det var synd å klippe i filler scan'en.

festus

Jeg ser at en av kruttypene heter "Bjørn". Lenger opp i tråden vises noen haglpatroner, der den ene er merket "Bjørn" og de andre "Brunt sportskrutt". kanskje påskriften viser kruttypen, og ikke hva ladningen er beregnet på?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Artig, den tanken slo meg også da jeg leste det idag.

Per-S

Jeg har ikke noe å vise som ikke allerede er avbildet.
Men har litt om brunkrutt i hukommelsen. Brunkrutt ble fremstilt av "trekull" som ikke er fullstendig svartbrent. Brunkrutt er derfor seigere og mer "klebrig" enn tradisjonelt svartkrutt, og det lar seg presse til kruttkorn med bestemt geometri. Det var en revulosjon for kanoner, for første gang kunne kruttkornene formes likt for å styre forbrenningen. Kruttet ble presset til prismatiske staver med dimensjon tilpasset kaliber og løpslengde slik at gassutviklingen kunne styres.  Energiinnholdet er noe større enn vanlig svartkrutt.

Jon

Dette var spennende opplysninger, det blir mer og mer klart at der var flere ulikheter mellom sort- og brunkrudt.

Kan ikke huske å ha sett gammelt Brunt Sportskrudt live, mye tyder jo på at det var brunlig på farge(?) Pakker fra etterkrigstiden ser ut til å ha krutt som er helt likt vanlig Svartkrutt.

jæger justnæs

Jeg fikk en forspørsel fra en god venn om jeg kunne hjelpe med å si hvor gammel denne kruttboksen er. Jeg har ikke peiling men husket på denne tråden  -  de fleste bildene er dessverre borte i det store intet, ref. denne tråden.Men jeg tar sjansen og spør her, siden den hører til emnet :-)
Så om noen besitter kunnskap om  når denne boksen kan være fra så settes det stor pris på informasjon.
Det kan minne om flere bokser i denne listenhos Kongsberg Våpenhistoriske Forening men det står ikke noe om antatt produksjonsår.



Best når det smeller!

Jon

Mest nærliggende å tro at den er fra slutten av 1920årene eller litt ut på 30tallet.

jæger justnæs

Takker for svar, Jon :-)
Best når det smeller!

Kjetil

Jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg må bare prøve.

Jeg har en tilsvarende boks som jæger justnæs (28. October 2017 kl. 10:37:46) refererer til.
Usikker på om jeg klarer å få lastet opp bilde her, men jeg prøver:


Hva er noe sånt verdt?

Cap'n Redneck

Tja...vanskelig å si hva en slik boks er verdt.  Etiketten er i dårlig forfatning og med penneskriblerier på.  Et kjapt søk på "Nitedal" på FINN gav treff på mengder av fyrstikkesker, men også 2 trekasser merket "Nitedals Krudtværk" til 250,- pr. stk. og 4 strøkne Nitedals-etiketter til 200,- pr. stk.
Jeg ville gjettet på at du kan få 50 - 100 kroner?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......