Blyhaglnyheter

Started by festus, 29. January 2015 kl. 17:07:11

Previous topic - Next topic

festus

Hvis dette går igjennom, kommer svartkrutthagla ned av veggen igjen! :-D

http://jaktogfiskeavisa.no/index.php/jakt2/item/648-njff-jubel-i-blykampen
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Jepp, gode ting kan komme til å bli virkelighet. Jeg håper på gjennomslag men tør ikke feire før endelig vedtak. Håper det går bra og at det ikke ender i utallige nye runder i den byråkratiske bokseringen. Inntil videre får vi fortsette å jakte med svartkrutt og vismut.
Sakens fremstilling på NJFF sine sider:
...
Stortingsbehandling neste uke
Arbeiderpartiets Dok 8-forslag fra Eva Kristin Hansen, Trond Giske og Dag Terje Andersen ble fremma av Ap, Høyre og Frp da saken kom opp til sluttbehandling. I komiteens tilråding heter det at "Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner".
...
Best når det smeller!

festus

Nei, jeg selger heller ikke skinnet før bjørnen er skutt.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jrr50

Endelig ser det ut som fornuften seirer og man kan få bruke skikkelig bly i de gamle børsene sine på jakt igjen,dette har for meg som jeger og da som svartkrutt-jeger lenge(siden 2005) voldt endel hodebry og unødvendige økonomiske extra utgifter.:crying:
(dyre wismuth patroner som måtte slaktes)
 
Etter som jeg forstår  det jeg leser på disse linkene er ingenting 100% sikkert,som jeger skal man jo ikke" skyte skinnet før bjørnen er solgt" eller var det motsatt??????
Men det er ganske sikkert at det blir en oppmykning på dette området,:ok:
og at iallefall noen områder blir tillat med bly igjen,slik at om man ikke kan jakte over alt med bly er det begrenset hvor mye wismuth man trenger gå og måtte kjøpe dyre patroner og kaste halve for og beholde haglene og så måtte lade dem om,
for det er virkelig og kaste bort penger.
Takk til de som har vert pådrivere og banket igjenom :hammer: ,
for dette trodde jeg virkelig ikke skulle skje,det er jo ytterst skjelden noen forbud som er vedtatt blir gått tilbake på,fornuftig eller ei.
Dette er og bli varm om hjarte og glad av.:clap:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

festus

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jrr50

Det var ei glad melding:-),
men det var jo ikke helt fritt frem for bly igjen forsto jeg etter forslaget det var jo ikke alle steder det skulle tillates,det var noen stedvise unntak?
Forsto det slik at forslaget om gjeninnføring av muligheten for bruk av blyhagl skulle begrense seg til "fast,tørt"land,ikke våtmark og andre steder der det var fare for opphopning"ordinære skytebaner" skulle forbudet fremdeles gjelde om jeg forsto dette rett.:fy_fy:
Og det vil vel si at leirdue baner o.l skulle også fremdeles være "blyfrie",om jeg forsto forslaget som var fremmet rett.:hagle:
Er det noen som vet akkurat hva som forblir "blyfrie"og hva som nå igjen blir tillatt område for jakt/bruk av blyhagl?
Eller gikk de helt bort ifra forbudet,hadde vert kjempe ok og fått dette helt klarlagt slik at man kan med god samvittighet igjen iallefall jakte med blyhagl de steder dette nå er tillatt igjen.:knegge:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

laffa

Det vil jo i praksis si at vi i Norsk Svartkruttunion fremdeles må søke om disp. for å kunne skyte med svartkrutthaglene våre på leirduebaner. Et skritt fram, to tilbake

  laffa


Hans T

Om vi får disp til å bruke blyhagl på bane fra myndighetene,så må det vel også avklares med eierne av den aktuelle banen,om det er tilatt med bly i nedslagsfeltet.

TG

En gledens dag! Tenk at noen tar til fornuft(politikerne), og det etter først å ha innført totalforbud. Jeg applauderer:clap:
Men, er det noen som har hørt om det blir endringer i totalforbudet mot innførsel av blyhagl?

proud.norwegian

Skeet skyttere har jo hele tiden hatt dispensasjon for bruk av bly hagl pg.a. rikosjett faren.
Følgelig vil jo skytter - tilknyttet aktuelt forbund - på godkjennt bane - ha anledning til å skyte med bly.