En stor pistol kom hjem

Started by Tinytim, 18. November 2015 kl. 9:59:03

Previous topic - Next topic

Tinytim

For et par måneder siden fikk jeg av en bekjent tilbud om å kjøpe en M/1706 flintlås pistol, og for et par dager siden kom den til Norge. Denne pistolen er beskrevet i flere artikler, og har vært eid av Sten Svenningsen og er avbildet i hans bok fra 1979. Svenningsen beskrev den som en pistol fra Fr.4 perioden og med to danske avdelingsmerker, heldigvis tok han feil vedr. merkingene, det er to flotte merkinger fra to kompanier i Søndenfjeldske Dragonregiment.
Pistolen er 54 cm lang så den vil ta seg godt ut på veggen.



krutnarr

Hei.
Dette var en skikkelig råtass. Gratulerer med flott kjøp :-)

Tinytim

Takker, jeg har faktisk en som er enda litt større. Er veldig morro med de her tidlige våpnene.

Trond


Trond

Eller gjør jeg det?

Jegble sittende å nyte synet av den du har fått deg og synes den ligner veldig på en jeg har, men jeg trodde at denne var noen år nyere - M1710 eller M1711 eller noe slikt (finner ikke heftet til Svenningsen i farten.



Den nederste er en stutt, liten M1740. Kun 51 cm lang. Det er den øverste det er snakk om.

Tinytim

Flott pistol det også, ser den avviker litt fra mine, den ser ut til å mangle den bølgete skjæringa under løpet. Men jeg tror at de fleste pistoler som kalles 1706 avviker en del, de ble levert over flere år og sikkert fra flere våpensmeder som hadde fått oppdraget. Problemet med boka til Svenningsen er at den ikke modellfester de tidlige pistolene.
Her er min andre 1706, den er ganske lik den første, men avviker noe i sideblikk og knoppen på grepet, den har også F4 tomskilt.




Trond

Jeg har en som er veldig lik din, men messingfestet og med et noe annet sideblikk:







Med såpass stor kule og slankt grep lurer jeg på om denne kan være en smule eldre. Jeg har aldri funnet den beskrevet noe sted.

Tinytim

Det er en utrolig flott pistol, bortsett fra at den ikke har nesebånd så ligner den veldig i utforming på mine to. 1706 er også beskrevet uten nesebånd. Finnes det ikke noe merkinger på den?
Det er vel sannsynlig at dette er en offisers pistol og de er ikke levert sammen med vanlige leveransene, offiserene kjøpte vel sine egne våpen og da er vanskelig å finne noe blant gamle papirer.

munnlader

#8
Satt og bladde gjennom forumet og fant denne fine tråden og ble posetivt engaskjert :-)

Flott pistol som du har hentet tilbake til Norge, gratulerer !

Ser i Literaturen at det var eksemplaret til Svennigsen, som du har - Flott proviens:ok:  
Referangsen til boken/heftet ligger nederst i tråden.

Jeg tror Svenningsen har rett i sin bok, hvor han setter denne pistolen til Ca 1700. Vedlagt er mitt "parr", Dvs de ble ikke framstilt i parr, men utlevert i parr. Hvis det var mangel på pistoler, kunne de bli utlevert som enkel pistol i Norge. De er 54Cm lange som ditt eksemplar og har Suhl stempler som denne pistolen skal ha. De fleste stemplene sitter på pipens underside og er pent preservert mot tidens-tand av skjeftet :-)




Jeg tror ikke dette er M/1706. Jeg har to pistoler som er 57Cm lange, begge med regimentsmerkninger fra Søndenfjeldske regiment med samme "skrift" type som din pistol. Pistolene på 57 Cm har Zella Mehlis stempeler, dette er mulig M/1706. "Det resonerer bedre".

Hva som er pistol M/1706 er i og for seg en innteresang debatt som en kan ta når en har de Ca ni forskellige typene som ser ut til og vært levert som forskjellige leverangser fra Ca 1682 og fram til og med pistol M/1744. Dvs, de jernfestede flintlås pistolene.

Tre typer er hvel klart pistoler fra slutten av 1600 tallet, siden noen har C5 stempel, mens pistolen nedenfor er fra Ca 1700 som Svenningsen beskriver korrekt. Da sitter vi igjen med kun to pistol typer, hvor en er på 54Cm med F4 tomskilt og med betydelig bredere sideblikk samnt giftering på pipen og en type på 57Cm, før vi er oppe i pistol M/1734, M/1741 og M/1744. Lengden på 57Cm kan resonere godt når vi hvet at de Prøssiske pistolene fra M/1713 til M/1742 var 57Cm lange. Dvs en slaks Zella Mehlis, Suhl "standard" for progressive beredene, noe Danmark-Norge sikkert hville se seg selv som under Den Store Nordiske Krigen.

Dvs 3 pistoler fra Ca 1682 - M/1698 + 1 Pistol fra ca 1700, som sett ovenfor og nedenfor + 2 typer fra perioden mellom ca 1700 og M/1734, M/1741, M/1744, dvs vi ser på 9(ni) jernfestede pistol typer som er levert i flere/forskjellige leverangser(Dvs flere leverangser en 9 med håndtverkmessige forskjeller fra de forskjellige leverangser, typene/"modelene") mellom ca 1682 - 1744.

Hvis noen kjenner flere DKN jernfestede pistol typer som med sikkerhet har DKN proviens, så er det velkommen innformasjon :-)  


munnlader

#9
Sideblikkene på pistol parrene nedenfor er Hollandske arbeider:




Bildene tok jeg hos Rijksmuseum, Amsterdam sin våpensamling i fjor. Typen sideblikk var spesielt mye brukt i Holland, Frankrike og Prøyssen. Det bynte og bli vanlig med messingbeslag blant Hollenderene og Franskmennene på slutten av 1600 tallet, mens Prøssiske bøssemakere bynner med dette omkring 1710. I Danmark-Norge kan vi hvel si at messingbeslag på pistoler er skjennerelt ukjent på 1600 og tidlig 1700 tall.

M/1711/41/51 sideblikk stilen er ikke spesielt DKN, men veldig Europesik for perioden slutten av 1600 tallet / tidlig 1700 tall, med tanke på pistolen lengere oppe i tråden, dekorativ er den jo ! :-)

Rittmester

Gratulerer så mye! Viktig å få hjem slike historiske våpen.

Svartkrudt

Utrolig flotte pistoler!

Var så heldig å få kjøpt et løp og en passende lås å tenkte jeg skulle lage en kopi av disse flotte pistolene å la merke til merkingen på løpet var veldig likt merkingen på din TinyTim

Noen som vet hvilket regiment det er?

Roy-Terje Kjoberg

Nå er jeg aldeles ikke sikker på om jeg forstår merkingen rett så korriger meg der jeg tar feil.
Oppå løpet: E N C N I
På siden: U C A L 4 0
Mer samler enn skytter.

Svartkrudt

Ja ser sånn ut ;D Hadde vært gøy og visst hva det stod for

Dette må jo ha vært i brannen i Paleet, trist en så flott pistol gikk opp i røyk men gleder meg til og få den tilbake i sin fordums prakt

Cap'n Redneck

Jeg tyder det til "ENC N 1" og "UC N 40".

Hvis vi antar at merkingene er norske og fra tiden etter 1749 KAN de bety:

"Eidsvoldske Nationale Compagnie, (soldat) Nummer 1"

"Ullensakerske Compagnie, (soldat) Nummer 40".

Både Eidsvoldske, Enebakske og Ullensakerske kompanier hørte til 1. Søndenfjeldske Dragonregiment fra 1749.  Merk at kompaninavnene ble endret med ujevne mellomrom pga. endringer i rekrutteringsområder og omorganiseringer innen Dragonregimentene.
Boken "Kavaleriet i Norge 1200 - 1994", s.273, av oberstløytnant Åke F. Jensen er min kilde.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Tinytim

Jeg mener det står for Eidsvold Nessiske Compani.